• Mammatillelise

    matvanor för 6 månaders.

    Min 6 månaders äter just nu ersättning vid 8 ungefär., sen gröt runt 12, ersättning vid 15-16 sen har vi börjat ge barnmatsburk vid 18-19. Sen somnar hon och får ersättning vid 21-22 sen sover hon oftast hela natten och om hon vaknar och är ledsen så får hon ersättning. Nu har jag köpt baby semp 2 efter att jag frågat på BVC om det är ok. Hon tyckte det var bra att börja med den när man vänjer in maten. Vår dotter äter endast slät mat, hon hatar bitar och bara spottar ut så vi försöker vänja henne lite smått med det. Baby semp två är ju mest tillskottsnäring men eftersom dom sa ok på BVC så testar vi. Det. Vi ska försöka vänja in välling också genom att blanda ersättning med välling och ge på kvällarna till att börja med och sen på morgonen. Men en sak i taget :D Hur gjorde ni med maten när dom blev 6 månader? Massa tips tack :)

  • Svar på tråden matvanor för 6 månaders.
  • Carambolan

    Min son ammade då, så basbehovet täcktes ju genom det, men annars lät vi honom smaka bitar av vår egen mat vid våra måltider. Slutade salta maten bara så kunde han äta samma. Såklart inga sega köttbitar redan vid 6 månader, men plockbitar av grönsaker, pasta, ost, etc. :) Lättast att inte krångla till det tänkte jag.

  • Rani

    Min precis blivna 6-månaders får ersättning och smakportioner.

    Ett tips. Om din bebis sover hela natten så börja unte med välling. Enda anledningen till att ge det är att de ska sova bra. Det är bara jobbigt att avvänja från det sedan. Bättre att ge gröt på kvällen.

  • Kattflickan

    Min son är 6 månader och han äter så här
    Morgon: Ammar och äter 1/4 portion gröt
    Förmiddag: Ammar ( och somnar)
    Lunch: äter ca 10-15 skedar puré från burk eller hemlagad.
    Eftermiddag: Ammar ( och somnar).
    Middag: ca 10-15 skedar puré.
    Kväll: Ammar

Svar på tråden matvanor för 6 månaders.