• Tjejjen89

    Delad vårdnad men inte delat ansvar

    Hej jag och min föredetta har delad vårdnad om våra barn som är 2 år och 11 månader. Han ger mig inget underhåll och får dessutom behålla halva barnbidraget. Jag som är föräldraledig lever på i princip noll! Han vägrar dessutom föra över mer föräldradagar till mig men tar heller inget ansvar så jag skulle kunna börja jobba. Han bokade precis en resa och åker iväg i 2 veckor detta har han inte nämnt fören nu några dagar innan han åker. Han tar alltså inget ansvar. Kan höra av sig och bara säga jag ska hämta barnen nu. Alltså ingen diskussion om de eller någon planering! Eftersom jag har barnen dygnet runt ingår dom i all min planering och ibland är jag självklart inte ens hemma när han helt plötsligt eftee några dagar utan att ens höra av sig får för sig att leka pappa! De gånger han tar barnen är de bara hans mamma som har dom ändå. Han bor i sitt pojkrum. Barnen har alltså inga sängar eller något. Ja vet inte vad ja ska göra orkar inte ha något delat ansvar med någon som inte ens ger mig en krona i månaden och inte heller tar något ansvar! Sökt från försäkringskassan men fått till svar att ja inte kan bevisa att min föredetta inte bor med mig! Så inget bostadsbidrag får jag Helle

  • Svar på tråden Delad vårdnad men inte delat ansvar
  • scanmia

    Tuff sits där, men du kan gör mycket för att få rätsida på den. Börja med att ringa till försäkringskassan igen och be dem berätta hur du kan bevisa att han inte bor med dig. Det borde ju vara ganska lätt. Ta kontakt med barnens farmor, som ju verkar spela en viktig roll i barnens liv, så att du kan börja planera lite mer handfast för när du har avlastning och när du inte har det. Kommunicera med pappan via e-mail eller på något annat sätt så att du kan ha svart på vitt att du har informerat honom om var när och hur du kan lägga upp samvaron och utgifter. Om han inte går med på dina villkor så är det ok (visa dig flexibel och tillmötesgående), men han måste visa att han har alternativa planer som passar barnen och dig. Försök att alltid få med att du vill göra ditt bästa för att han ska kunna vara den bästa pappan för era barn...

    När ska du börja jobba igen? Se till att få rätt på barnomsorg och en plan för att få vardagen att fungera för er då. Gör det utan att du behöver förlita dig på hans inblandning, för då förlorar han sin makt över dig. 

  • hrewak

    Är pappan fortfarande folkbokförd hos dig? I så fall måste du kontakta Skatteverket och säga till dom att han inte bor kvar hos dig. Han ska ju vara skriven där han bor.

    Eller är det något annat som gör att försäkringskassan tror att han bor hos dig?

  • Tjejjen89

    Inte folkbokförd på denna lägenheten alls, aldrig varit.. Jag har till och med varit hos försäkringskassan för att ta reda på hur jag skall bevisa detta och hon kunde själv inte svara på de. Sa att ett bevis skulle vara att han aktivt söker lägenhet. Men han söker ju inte ens lägebhet då han bor hos sin mamma


    hrewak skrev 2016-02-07 17:39:52 följande:

    Är pappan fortfarande folkbokförd hos dig? I så fall måste du kontakta Skatteverket och säga till dom att han inte bor kvar hos dig. Han ska ju vara skriven där han bor.

    Eller är det något annat som gör att försäkringskassan tror att han bor hos dig?


  • Tjejjen89

    Ja har avlastning av min egen fanilj också så be farmor behövs inte egentligen. De värsta av allt är ju att jag inte får en krona och ändå inte kan jobba. För han reser iväg och har sig. Dagis har jag sökt till samma månad lillen fylle 1 år så att jag kan jobba. Men att sitta i skiten med räkningar varje månad man knappt kan betala utan behöva be vänner och familj om hjälp hela tiden när jag egentligen skulle kunna få både underhåll och bostadsbidrag känns ibte kul.. Gå back för att han vägrar betala för sina barn. Helst av sllt skulle jag ansöka om ensam vårdnad men de verkar ju inte lätt att få vad man läst sig till. Synd att föräldradagar ska gå till spillo också för att han sitter på dom men vägrar ge mig för att göra livet surt för mig.. inte


    scanmia skrev 2016-02-07 17:10:23 följande:

    Tuff sits där, men du kan gör mycket för att få rätsida på den. Börja med att ringa till försäkringskassan igen och be dem berätta hur du kan bevisa att han inte bor med dig. Det borde ju vara ganska lätt. Ta kontakt med barnens farmor, som ju verkar spela en viktig roll i barnens liv, så att du kan börja planera lite mer handfast för när du har avlastning och när du inte har det. Kommunicera med pappan via e-mail eller på något annat sätt så att du kan ha svart på vitt att du har informerat honom om var när och hur du kan lägga upp samvaron och utgifter. Om han inte går med på dina villkor så är det ok (visa dig flexibel och tillmötesgående), men han måste visa att han har alternativa planer som passar barnen och dig. Försök att alltid få med att du vill göra ditt bästa för att han ska kunna vara den bästa pappan för era barn...

    När ska du börja jobba igen? Se till att få rätt på barnomsorg och en plan för att få vardagen att fungera för er då. Gör det utan att du behöver förlita dig på hans inblandning, för då förlorar han sin makt över dig. 


  • Ess

    Du borde kunna begära ett intyg från skatteverket vilka som är folkbokförda i din bostad, som du sen bifogar i din ansökan till fk.

  • scanmia
    Tjejjen89 skrev 2016-02-07 19:29:20 följande:

    Ja har avlastning av min egen fanilj också så be farmor behövs inte egentligen. De värsta av allt är ju att jag inte får en krona och ändå inte kan jobba. För han reser iväg och har sig. Dagis har jag sökt till samma månad lillen fylle 1 år så att jag kan jobba. Men att sitta i skiten med räkningar varje månad man knappt kan betala utan behöva be vänner och familj om hjälp hela tiden när jag egentligen skulle kunna få både underhåll och bostadsbidrag känns ibte kul.. Gå back för att han vägrar betala för sina barn. Helst av sllt skulle jag ansöka om ensam vårdnad men de verkar ju inte lätt att få vad man läst sig till. Synd att föräldradagar ska gå till spillo också för att han sitter på dom men vägrar ge mig för att göra livet surt för mig.. inte


    Ja du har dragit det kortaste strået där, men samtidigt har du ju dina barn hos dig och det kan man inte sätta ett pris på. Du vet om att boendet och vårdnaden inte är samma sak? Ta och läs på ordentligt så att du har stenkoll på dina rättigheter och skyldigheter och så att du kan göra de bästa planerna för ditt och barnens liv. Bor barnen hos dig heltid så ska du ju få hela barnbidraget tex, men läs på själv så att du får de senaste uppgifterna. Kunskap är makt!
  • hrewak
    Tjejjen89 skrev 2016-02-07 19:24:12 följande:

    Inte folkbokförd på denna lägenheten alls, aldrig varit.. Jag har till och med varit hos försäkringskassan för att ta reda på hur jag skall bevisa detta och hon kunde själv inte svara på de. Sa att ett bevis skulle vara att han aktivt söker lägenhet. Men han söker ju inte ens lägebhet då han bor hos sin mamma


    Då måste det ju finnas någon annan anledning till att försäkringskassan tror att han bor hos dig. Har han sagt det till dom?
    "Tyvärr" så är det ju du som söker bidrag som måste bevisa att ni inte bor tillsammans.
    Ni är inte gifta? För i så fall måste du ju t.ex. ansöka om skilsmässa.
  • Tjejjen89

    Nej vi är inte gifta. Deras enda argument va att eftersom han står skriven hos sin mamma och inte söker bostad ser de misstänksamt ut och så funkar deras system. Du måste bevisa sa hon. Kan liksom inte komma på hur ja ska bevisa de dom är välkomna hit om dom vill :(


    hrewak skrev 2016-02-07 22:35:53 följande:

    Då måste det ju finnas någon annan anledning till att försäkringskassan tror att han bor hos dig. Har han sagt det till dom?

    "Tyvärr" så är det ju du som söker bidrag som måste bevisa att ni inte bor tillsammans.

    Ni är inte gifta? För i så fall måste du ju t.ex. ansöka om skilsmässa.


Svar på tråden Delad vårdnad men inte delat ansvar