• bullenochgrisen

    föräldrapenning och förskola

    Hej! Jag hade tänkt att skola in min dotter nästa år i januari, då skulle hon vara 18 månader, men min mamma som är förskolelärare i samma kommun säger att det är alldeles för riskabelt då det knappt finns några platser vid den tiden. Så vi tänkte skola in henne i september i år istället, men får man göra som så att man tar föräldrapenning och är hemma med henne typ lördag,söndag,måndag och tisdag och hon bara går på förskolan onsdag, torsdag och halvdan på fredag? ( då min sambo slutar 13 då) då får ju både jag och lillan en mjukstart, men man kanske inte får göra så? Vi hade velat köra så till januari då vi egentligen tligen skulle ha skolat in, så det skulle bara vara i 4-5 månader ju. Någon som har bättre koll på hur man får göra eller har andra bra alternativ till oss? :)

  • Svar på tråden föräldrapenning och förskola
  • Minza83

    Eftersom hon är ganska liten så behöver hon mer tid där i början för att komma in i verksamheten och kunna knyta an till pedagogerna. Skulle inte rekommendera att skola in och sen köra på 2,5 dag/v...

  • Seven Costanza

    Kanske vore bra om hon är där varje dag fast bara förmiddagar, eller åtminstone fyra förmiddagar och en ledig dag? Eller ni kanske skulle ha svårt att vara föräldralediga halvdag och jobba halvdag? Ni behöver ju ha full sysselsättning efter ettårsdagen om ni vill skydda er sgi.

  • annasv1980

    Platsgaranti? Det erbjuder min kommun efter 1-års dagen oavsett när på året man söker men det är ju såklart svårare i alla månader utom aug-sept. Jag har samma dilemma som ni och det håller mig vaken om nätterna. Min son blir 1 år i aug och jag vill egentligen inte att han ska börja förrän i januari.

  • annasv1980

    Det var knappast det som var frågan! Sådana som du borde bara hålla tyst. Det får knappast ts att må bättre över sin situation. Inte mig heller. Var tacksam att du själv inte behöver men håll det för dig själv.


    Trippelmamma76 skrev 2016-02-08 06:28:03 följande:

    Jag skulle aldrig sätta mitt barn i förskola så tidigt om jag inte var tvungen. Det är en väldigt tuff miljö.


  • pigglet

    Konstigt det där, det finns väl en lag som säger att kommunen MÅSTE erbjuda plats inom 3 månader från det man ansökt? Jag förstår inte hur det där kan få fortgå i vissa kommuner, här skolar vi in barn året om. Sedan får man kanske inte just den förskola man valt...

    Jag skulle inte heller skola in en 1-åring om jag inte var tvungen. I TS fall skulle jag försöka dra ut på det till hösten när barnet fyller 2 i stället, om det verkligen på riktigt är så att det inte går få plats andra tider under året. Snåla på fp-dagarna allt som går nu under våren/sommaren. Alt läsa någon kurs på distans nästa vår.
    Men har man inget val så har man inte.

    För en sådan liten skulle jag inte rekommendera att ha ett långt uppehåll på 4 lediga dagar och sedan 3 dagar på förskolan. Då är det bättre att sprida ut dagarna, så det blir max 2 lediga dagar åt gången. Annars är det ofta svårt att komma in i rutinerna på förskolan och det blir jobbigare att komma dit efter att ha varit hemma så länge. Blir som en ny start varje vecka.

  • Erizajo

    Tycker femton månader är den perfekta åldern för inskolning, men det avgör ju varje förälder själv. Men som någon skrev så finns det lag på att du ska bli erbjuden plats inom tre månader. Ansök om januariplats redan nu

  • Rani

    Kolla om det finns dagmammor i din kommun. För smä barn skulle jag säga att det är lugnare och tryggare. Här är det dessutom lätyare att få plats hos dagmamma än på förskola.

  • Trippelmamma76

    Oj, var det ditt dåliga samvete som skrek så högt, eller vad?! Ts diskuterar ju faktiskt frågan utifrån ATT SÄTTA BARNET PÅ FÖRSKOLA TIDIGARE ÄN HON VILL pga risk att inte få plats. Det var det jag svarade på. Hon säger inget om att hon måste sätta ett litet barn på förskola för att hon inte har råd att vara hemma, eller hur?


    annasv1980 skrev 2016-02-08 07:27:02 följande:

    Det var knappast det som var frågan! Sådana som du borde bara hålla tyst. Det får knappast ts att må bättre över sin situation. Inte mig heller. Var tacksam att du själv inte behöver men håll det för dig själv.


  • nnnnnnnn

    Många frågor:

    1) Varför ska du ta FP under 4,5 dagar/vecka?
    Om du ska arbeta 2,5 dagar/vecka - varför ska du ta FP 4,5 dagar? Är det rent ekonomiskt?

    (för man får inte ha barnet på fsk när man är ledig, men det har du väl koll på?)

    2) Om du inte vill skola in barnet förrän ett halvår senare - varför inte hålla dej till planen? Eller göra en ny plan, då du tex jobbar 40-50% och tar ut 2-3 FP-dagar/vecka, tex jobbar 2 dagar halvdag, sen onsdag ledig, sen 2 dagar halvdag till. Det passar nog en liten, att gå kortare dagar och vara ledig mitt i veckan.

    Du har rätt till förskoleplats när du vill, bara du anmäler i god tid före (3 mån?).

  • bullenochgrisen

    Tack jag vet och jag vill egentligen inte men det är sån himla konkurrens där vi bor och jag vill verkligen ha plats här, därför jag tänkte att om jag skulle skola in efter sommaren ändå så kanske man kan vara hemma med fp några dagar i veckan så hon slipper gå så mycket. På helgen är man ju ledig så då tar jag inte ut någon fp utan hade bara tänkt ta ut fp två dagar/vecka och jobba 3. Det funkar inte med mitt jobb om jag skulle ta ut bara halvdagar.


    Trippelmamma76 skrev 2016-02-08 06:28:03 följande:

    Jag skulle aldrig sätta mitt barn i förskola så tidigt om jag inte var tvungen. Det är en väldigt tuff miljö.


  • bullenochgrisen

    Nej jag tänkte bara ta fp måndagen och tisdagen för jag kan inte jobba halvdagar på mitt jobb då jag arbetar inom vården, då hinner man ingenting, var sjukskriven 50% i slutet av graviditeten och jag blev mer stressad utöver att bli halvfärdig med allt, blev inge bra alls.. ( lördag och söndag är man ju ledig) fredagar slutar min sambo tidigt.

    Jag tänkte alltså jobba 3 hela dagar/ vecka

    Ta 2 dagar fp

    Min dotter går 2,5 dagar på förskola/vecka.

    Men är osäker om man får göra så. För att behålla sin plats alltså...

    Hade ju varit smidigt om man fått.

    Jo jag har rätt till förskoleplats med 3 månaders garanti, men kommunen är stor! Och det är väldigt många som söker platser här och vi vill väldigt gärna ha plats nära då jag inte har körkort

    2.


    nnnnnnnn skrev 2016-02-08 14:11:01 följande:

    Många frågor:

    1) Varför ska du ta FP under 4,5 dagar/vecka?

    Om du ska arbeta 2,5 dagar/vecka - varför ska du ta FP 4,5 dagar? Är det rent ekonomiskt?

    (för man får inte ha barnet på fsk när man är ledig, men det har du väl koll på?)

    2) Om du inte vill skola in barnet förrän ett halvår senare - varför inte hålla dej till planen? Eller göra en ny plan, då du tex jobbar 40-50% och tar ut 2-3 FP-dagar/vecka, tex jobbar 2 dagar halvdag, sen onsdag ledig, sen 2 dagar halvdag till. Det passar nog en liten, att gå kortare dagar och vara ledig mitt i veckan.

    Du har rätt till förskoleplats när du vill, bara du anmäler i god tid före (3 mån?).


  • AnkiC

    Ja du får självklart göra så. Den tid ni vårdnadshavare arbetar har ni rätt till omsorgstid. Varför skulle ni inte få göra så menar du? Man måste ju inte ha barnen där varje dag. Väldigt många arbetar ju deltid för att slippa ha barnen varje dag på förskolan. Det är ett bra upplägg. Kör på det.

  • nnnnnnnn
    bullenochgrisen skrev 2016-02-08 20:32:51 följande:

    Nej jag tänkte bara ta fp måndagen och tisdagen för jag kan inte jobba halvdagar på mitt jobb då jag arbetar inom vården, då hinner man ingenting, var sjukskriven 50% i slutet av graviditeten och jag blev mer stressad utöver att bli halvfärdig med allt, blev inge bra alls.. ( lördag och söndag är man ju ledig) fredagar slutar min sambo tidigt.

    Jag tänkte alltså jobba 3 hela dagar/ vecka

    Ta 2 dagar fp

    Min dotter går 2,5 dagar på förskola/vecka.

    Men är osäker om man får göra så. För att behålla sin plats alltså...

    Hade ju varit smidigt om man fått.

    Jo jag har rätt till förskoleplats med 3 månaders garanti, men kommunen är stor! Och det är väldigt många som söker platser här och vi vill väldigt gärna ha plats nära då jag inte har körkort

    2.


    Jag hade nog ändå tänkt att det vore bättre att tex:
    jobba måndag, tisdag, fredag och ta FP onsdag & torsdag, (så blir det väldigt kort vecka för barnet, men inte 3 dagar i rad, utan max 2 dagar i rad)
    eller
    Jobba  tisdag, onsdag, torsdag och ta FP halva dagar resten av veckan. ( så blir man lediga tillsammans fre + lör + sön, ifall man gärna vill vara lediga tillsammans)

  • mammalovis
    pigglet skrev 2016-02-08 10:23:55 följande:
    Konstigt det där, det finns väl en lag som säger att kommunen MÅSTE erbjuda plats inom 3 månader från det man ansökt? Jag förstår inte hur det där kan få fortgå i vissa kommuner, här skolar vi in barn året om. Sedan får man kanske inte just den förskola man valt...

    Jag skulle inte heller skola in en 1-åring om jag inte var tvungen. I TS fall skulle jag försöka dra ut på det till hösten när barnet fyller 2 i stället, om det verkligen på riktigt är så att det inte går få plats andra tider under året. Snåla på fp-dagarna allt som går nu under våren/sommaren. Alt läsa någon kurs på distans nästa vår.
    Men har man inget val så har man inte.

    För en sådan liten skulle jag inte rekommendera att ha ett långt uppehåll på 4 lediga dagar och sedan 3 dagar på förskolan. Då är det bättre att sprida ut dagarna, så det blir max 2 lediga dagar åt gången. Annars är det ofta svårt att komma in i rutinerna på förskolan och det blir jobbigare att komma dit efter att ha varit hemma så länge. Blir som en ny start varje vecka.
    Erbjudandet gäller i just KOMMUNEN och inte på den förskola/område man önskar. I vår kommun kan de i småorterna få åka flera mil för en förskoleplats då trycket är så högt, OM man inte skolar in i augusti-september. Så en plats får man, men frågan är var. Här finns det de som tackat ja till platsen och stått på överflyttning i två år utan att något hänt ... Så vi tänker liknande, då vi riskerar ha förskoleplatser i två olika områden och skola i ett tredje. Inte så smidigt logistiskt.
  • mammalovis
    bullenochgrisen skrev 2016-02-08 00:08:01 följande:
    Hej! Jag hade tänkt att skola in min dotter nästa år i januari, då skulle hon vara 18 månader, men min mamma som är förskolelärare i samma kommun säger att det är alldeles för riskabelt då det knappt finns några platser vid den tiden. Så vi tänkte skola in henne i september i år istället, men får man göra som så att man tar föräldrapenning och är hemma med henne typ lördag,söndag,måndag och tisdag och hon bara går på förskolan onsdag, torsdag och halvdan på fredag? ( då min sambo slutar 13 då) då får ju både jag och lillan en mjukstart, men man kanske inte får göra så? Vi hade velat köra så till januari då vi egentligen tligen skulle ha skolat in, så det skulle bara vara i 4-5 månader ju. Någon som har bättre koll på hur man får göra eller har andra bra alternativ till oss? :)
    Om du båda jobbar/söker jobb/studerar har ni självklart rätt till en förskoleplats oavsett om du jobbar 1, 2 eller fler dagar. Hur ditt barn mår av få dagar beror på hennes personlighet. Om hon har lätt för att knyta an, så kommer det troligen fungera jättebra.

    Min erfarenhet av första barnet på förskola var att när hon gick måndag, tisdag med ledig onsdag, så blev hon ofta sjuk lagom till onsdagen och jag fick ofta vabba resten av veckan. Sedan är det ju inte säkert att er dotter blir sjuk lika mycket.
  • cosinus

    Så kan du absolut göra. Sen kan man ibland också fuska och förskjuta inskolningen lite. Typ söka plats till terminstarten och sen "komma på" att man inte behöver platsen föränn en månad senare. 1 månad brukar sällan vara ett problem att förskjuta det hela.

    Men jag håller med de som säger att det är lång tid ifrån förskolan för en så liten. Jag hade ogärna haft de 2.5 dagarna i rad. Kanske t ex att hon går måndag, onsdag och halva fredag ist. Eller tisdag, torsdag, halva fredag. Bäst hade eg varit om han kunnat sluta tidigare någon annan dag än just fredag för em på fredagarna på dagis brukar vara extremt lugna och sköna och en 15-månaders bryr sig inte om alla "kompisar" försvinner hem tidigare.

  • bullenochgrisen

    Ja vi har skrivit att hon ska börja mitten på augusti, men tänkt dra ut på det till mitten på september typ om vi kan :) grejen är den att jag jobbar inom vården och vi har inte rullande schema/ fast schema så jag vet inte hur man kan lösa det med mitt jobb, tips? Hela min sambos arbete slutar tidigt på fredagar så det kan vi inte göra så mycket åt, utan vi får vara tacksamma för att det är så istället :) visst hade halvdagar varit det bästa, men inte optimalt på min arbetsplats :(


    cosinus skrev 2016-02-09 16:46:00 följande:

    Så kan du absolut göra. Sen kan man ibland också fuska och förskjuta inskolningen lite. Typ söka plats till terminstarten och sen "komma på" att man inte behöver platsen föränn en månad senare. 1 månad brukar sällan vara ett problem att förskjuta det hela.

    Men jag håller med de som säger att det är lång tid ifrån förskolan för en så liten. Jag hade ogärna haft de 2.5 dagarna i rad. Kanske t ex att hon går måndag, onsdag och halva fredag ist. Eller tisdag, torsdag, halva fredag. Bäst hade eg varit om han kunnat sluta tidigare någon annan dag än just fredag för em på fredagarna på dagis brukar vara extremt lugna och sköna och en 15-månaders bryr sig inte om alla "kompisar" försvinner hem tidigare.


Svar på tråden föräldrapenning och förskola