• Anonym (k)

    Väger erfarenhet tyngre...

    ...än att känna barnet? Jag tycker inte att det är lämpligt att släktingar till mig och pappan lägger sig i uppfostran och talar om hur man "ska" göra. Nu tycker t ex svärmor att man ska ignorera barnet när han är arg och kastar sig på golvet. Hon tjatar även om att han "ska" börja på förskola för att bli mindre mammig. Min syn är tvärtom, när han blir sådär arg så sätter jag mig bredvid och pratar med honom. Han pratar inte själv än men han förstår väldigt mycket och lugnar snabbt ner sig. Häromdagen ville han ha en kopp som stod på bordet och blev jättearg när han inte fick den då satt jag bredvid när han låg på golvet och förklarade att det inte är en leksak osv. Men svärmor menar då att man inte ska "ge uppmärksamhet" för att han "söker uppmärksamhet". För mig är det samma sak som att "inte ge mat för att han vill ha mat". Alltså jag tycker inte att söka uppmärksamhet är något negativt för jag tror att det är något som barn behöver. Hon tycker att man så gott som alltid ska kväsa barnets känslor typ.. Och säger givetvis alltid att hon har ju uppfostrat tre barn och är erfaren och vet så mycket om barn. Och pga att han är mammig tycker hon att han måste börja på förskola medan jag tycker att det är bättre att vänta ut den här perioden. Hon känner inte ens sonen pga att vi träffas så sällan så jag känner inte att hennes expertis räcker så långt...

  • Svar på tråden Väger erfarenhet tyngre...
  • jenny99

    Prata med arga barn har jag aldrig gjort.Det är lättare att prata när de lugnat ner sig.

  • Anonym (k)
    jenny99 skrev 2016-02-08 10:33:50 följande:

    Prata med arga barn har jag aldrig gjort.Det är lättare att prata när de lugnat ner sig.


    Ja du ser alla gör på sitt vis. Jag gör så för att det funkar för oss. För att jag hellre ser att han slutar kasta sig på golvet och för att jag vill att han ska förstå varför han inte får leka med koppen.
  • MrsP79

    Ni som föräldrar känner barnet bäst och det väger tyngst! Ni bestämmer också själva om ni vill göra som svärmor eller nån annan säger. Det KAN ju vara bra grejor hon eller någon annan säger. För såklart är erfarenhet jätteviktigt, hur skulle man annars lära sig olika saker om man inte lyssnade på andra? Hur man bör uppfostra barn ändrar ju sig, förr var det nog vanligare att man ignorerade dåligt uppförande hos barn, idag pratar man mycket om att bekräfta barnet. Det ena behöver inte utesluta det andra!

  • Påven Johanna

    Så ni träffas så sällan att hon inte ens känner sitt barnbarn men ändå är detta ett problem för dig? 

  • Anonym (k)
    Påven Johanna skrev 2016-02-08 10:42:55 följande:

    Så ni träffas så sällan att hon inte ens känner sitt barnbarn men ändå är detta ett problem för dig? 


    Eftersom hon ringer och tjatar så är det det.
  • Anonym (k)
    MrsP79 skrev 2016-02-08 10:39:28 följande:

    Ni som föräldrar känner barnet bäst och det väger tyngst! Ni bestämmer också själva om ni vill göra som svärmor eller nån annan säger. Det KAN ju vara bra grejor hon eller någon annan säger. För såklart är erfarenhet jätteviktigt, hur skulle man annars lära sig olika saker om man inte lyssnade på andra? Hur man bör uppfostra barn ändrar ju sig, förr var det nog vanligare att man ignorerade dåligt uppförande hos barn, idag pratar man mycket om att bekräfta barnet. Det ena behöver inte utesluta det andra!


    Personligen lär jag mig genom att lyssna på många olika åsikter och välja det som passar mig. Inte att göra så som en person säger att man SKA göra pga att den personen själv säger sig ha bäst erfarenhet.
  • MrsP79
    Anonym (k) skrev 2016-02-08 10:48:51 följande:

    Personligen lär jag mig genom att lyssna på många olika åsikter och välja det som passar mig. Inte att göra så som en person säger att man SKA göra pga att den personen själv säger sig ha bäst erfarenhet.


    Precis vad jag menar! :)
  • Anonym (Pratar)

    Jag har också pratat mycket med min son sedan han föddes och berättat, förklarat allt möjligt.
    Det har också funkat även när han är arg , när han förstår varför så lugnar han sig.
    Så länge det gör det så är det väl det bästa och mest respektfulla handlandet har jag tänkt och känt.

  • Anonym (Pratar)

    Ibland har jag tänkt att jag kanske skämmer bort på det sättet att han blir egocentrisk.
    Men jag har fortsatt för att det känts bäst.
    Nu är han 3,5 och han verkar känna sig väldigt trygg att prata med folk.
    Han förväntar sig det bästa och får den responsen av människor han möter.
    Jantelagen hinner han märka av och då är det väl bra med en bra självbild i botten.

  • Anonym (k)
    Anonym (Pratar) skrev 2016-02-08 11:45:24 följande:

    Jag har också pratat mycket med min son sedan han föddes och berättat, förklarat allt möjligt.
    Det har också funkat även när han är arg , när han förstår varför så lugnar han sig.
    Så länge det gör det så är det väl det bästa och mest respektfulla handlandet har jag tänkt och känt.


    ja jag tycker inte att man ska ignorera känslor bara för att det är barns känslor. Vuxna skulle inte tycka att det var kul att bli ignorerad så.
Svar på tråden Väger erfarenhet tyngre...