• Masa08

    Sluta jobba/börja plugga på heltid/skaffa barn

    Hej alla!

    Finns det någon som slutade jobba för att plugga på heltid?
    Jag har ett fast jobb som ekonomiassistent men har möjlighet att komma in till senare delen av Civilekonomprogrammet (har redan 105 hp för att jag har pluggat på distans/jobbat 100% sedan 2009, med lite uppehåll från studier vid några tillfällen).
    Hur funkar det om jag börjar plugga och blir gravid? Min man och jag planerar att ha ett barn till om max 2 år. Kommer min föräldrapenning att grunda sig på arbete jag hade INNAN jag började plugga på heltid eller på CSN bidrag/lån?
    Tycker ni att det är dum/klok idé att sluta jobba och börja plugga? 
    Jag har som sagt jobbat heltid o pluggat 50% sen 2009 och nu med ett litet barn är det påfrestande så jag vill göra mina studier så fort som möjligt. Så här finns det inte mkt tid man tillbringar med sin familj när man har ett jobb o studier.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Sluta jobba/börja plugga på heltid/skaffa barn
  • aleydis

    Det går jättebra om du skyddar din sgi under hela studietiden, tror man måste ta ut CSN då, men kolla upp med försäkringskassan :)

  • Emmask

    Exakt. Det får inte gå en dag utan att du är anställd, inskriven arbetslös eller inskriven student. Har en kompis som sumpade sin sgi på att resa bort mellan jobb och plugg. Häng på låset på arbetsförmedlingen! :)

  • Mia90

    Jag pluggar till civilekonom, termin 6 just nu. Jag var tjänstledig för studier från min fasta tjänst som undersköterska det första 1,5 året, sen sa jag upp mig för att kunna jobba extra och få sommarjobb på andra ställen. Väntar nu mitt första barn i maj/juni och ska ta studieuppehåll 1-2 terminer. Den här terminen har jag fått välja kurser och har därför valt kurser som inte har några obligatoriska moment förutom tentan i slutet på terminen då jag inte vet hur jag kommer må. Angående SGI så fick jag besked att jag får behålla den jag haft sen min anställning då jag haft csn på heltid under studierna. Hur det blir att plugga sista 1-2 terminerna får tiden utvisa :)

  • Masa08

    Oj, grattis till den kommande bebisen Kyss

    Tack för svaret @Mia90! 
    Jag funderar att göra samma sak egentligen för att jag vill ju ha möjlighet att jobba sommarjobb/extra jobb för att hjälpa lite min man under juni-augusti då man inte har rätt till bidrag eller lån från CSN.

    Jag krånglar så mycket om jag borde eller inte borde plugga på heltid istället för att jobba, men jag vill inte sluta med mina studier för jag har inte så mycket kvar och å annan sida vill jag ha lite kvalitativ tid med min man och min son. Om jag jobbar 100% och pluggar på kvällar blir det inte mycket tid tillsammans och jag känner mig bara för stressig.
    Hoppas jag tar ett bra beslut.

  • Mia90
    Masa08 skrev 2016-02-09 14:41:54 följande:

    Oj, grattis till den kommande bebisen Kyss

    Tack för svaret @Mia90! 
    Jag funderar att göra samma sak egentligen för att jag vill ju ha möjlighet att jobba sommarjobb/extra jobb för att hjälpa lite min man under juni-augusti då man inte har rätt till bidrag eller lån från CSN.

    Jag krånglar så mycket om jag borde eller inte borde plugga på heltid istället för att jobba, men jag vill inte sluta med mina studier för jag har inte så mycket kvar och å annan sida vill jag ha lite kvalitativ tid med min man och min son. Om jag jobbar 100% och pluggar på kvällar blir det inte mycket tid tillsammans och jag känner mig bara för stressig.
    Hoppas jag tar ett bra beslut.


    Har du inte möjlighet att vara tjänstledig från ditt nuvarande arbete under terminerna och sen jobba där under semesterperioden då? Då behöver du ju inte säga upp dig och slänger ju heller inte bort din anställning. Studierna är ju inom rätt bransch, och kanske kan du fortsätta på samma arbetsplats efter studierna?

    Lycka till iaf! :)
  • Masa08

    Mia90 det går inte, mi narbetsgivare tänker att "man måste fokusera sig på jobbet och att jobbet ska vara nr 1", så att jobba lite, plugga lite betyder att de måste ha någon annan hela tiden fram och tillbaka. Det vill de inte.

    Men jag väntar nu bara på att prefekt ska säga till mig om jag har rätt att börja till hösten på Civilekonomprogrammet eller så saknar jag 1-2 ämnen. Det väntar jag på nu så om jag kan plugga till hösten - gör jag det med Om inte då blir det nästa höst...

    Tack för stödetGlad

Svar på tråden Sluta jobba/börja plugga på heltid/skaffa barn