• Alltannatvarupptaget

    Insättning av ett eller flera ägg - Hur tänkte ni???

    Nu har jag fått det konstaterat att det är stopp i mina äggledare - på båda sidorna.. så ska det bli några små knodd här så måste vi gå vidare med IVF. Min fråga till er lyder:

    Fick ni välja hur många ägg dom skulle föra tillbaka samtidigt? Om ja, hur resonerade ni då? 
    Är ni för/mot att stoppa in flera samtidigt? Hur tänker du och din partner då?

    Jag har sån ångest kring detta då vi dessutom ska göra försök med donerade spermier så är det inte säkert att vi får samma donator när det blir dags för syskonförsök... :/ 

     

  • Svar på tråden Insättning av ett eller flera ägg - Hur tänkte ni???
  • MiaFian

    Vi fick inte välja, standard i Sverige idag är att återföra ett embryo. Som jag förstått det är det först efter flera misslyckade försök som man överväger att sätta in två.. Att återföra två ökar bara chansen till graviditet och barn litegrann, medan naturligtvis risken för tvillingar ökar betydligt och då tvillinggraviditeter medför risker vill man gärna undvika det..

  • Jasmin Karlsson

    Första IVF fick vi inte välja, fick ett embryo insatt som blev ett barn. Andra gången fick vi välja, valde två embryon som blev tvillingar (är nu gravid i v 26). Jag är glad över det resultatet, är också så här i efterhand glad över att vi bara fick ett första gången. Då får man både känna hur det är att vara gravid, man märker hur ens kropp fungerar med det, hur ens kropp är vid förlossning och det är svårt nog med ett barn som första barn. Nu gick min första graviditet mycket bra, utan komplikationer så det känns tryggt att ha bakom mig nu vid andra graviditeten. Plus att jag har haft en bebis och lärt mig en del där och är mer förberedd för tvillingar. Det är svårare att vara gravid med tvillingar, större risk för komplikationer mm så det ger mer oro under graviditeten.

Svar på tråden Insättning av ett eller flera ägg - Hur tänkte ni???