• Anonym (Gil)

    Hur beräkna graviditet? Hjälp!

    Hej, i de appar jag tagit hem står det att man ska ange sista mensens första dag. Men om man har en längre cykel, hur skriver man in då?
    Jag hade SM 3/1 men ägglossning 26/1, dvs drygt 3v efter SM. Är jag trög?? Hehe
    Skriver jag in SM 3/1 borde jag vara i V6 men utifrån Äl V4.
    Ska jag skriva datum två veckor innan Äl (trots att det inte stämmer)?

    Tack för hjälpen! /trög o lycklig

  • Svar på tråden Hur beräkna graviditet? Hjälp!
  • Anonym (Gil)
    Dixie skrev 2016-02-08 18:59:39 följande:

    brukar man inte skriva in längden på sin cykel också i dessa uträkningar?! 


    Tog hem gravid&baby och från vårdguiden, där var det antingen bf eller SM :l
  • Anonym (:))

    Man räknar ju två veckor innan ägglossningen, alltså från sista mensens första dag. Det gör även barnmorskan. Du kan inte välja själv att räkna dag 1 i graviditeten som den dag du hade ägglossning, utan dag 1 i graviditeten är din senaste mens första dag, trots att du inte ens var gravid då.

    När det gäller oregelbunden mens/senare menscykel så får du nog tyvärr gå efter 28 dagars menscykel eftersom det är vanligast, det fick jag göra hos barnmorskan iallafall. Hur långt gången man är egentligen får man reda på RUL så det är bara att vänta. 

  • Anonym (Gil)
    Anonym (:)) skrev 2016-02-08 19:10:12 följande:

    Man räknar ju två veckor innan ägglossningen, alltså från sista mensens första dag. Det gör även barnmorskan. Du kan inte välja själv att räkna dag 1 i graviditeten som den dag du hade ägglossning, utan dag 1 i graviditeten är din senaste mens första dag, trots att du inte ens var gravid då.

    När det gäller oregelbunden mens/senare menscykel så får du nog tyvärr gå efter 28 dagars menscykel eftersom det är vanligast, det fick jag göra hos barnmorskan iallafall. Hur långt gången man är egentligen får man reda på RUL så det är bara att vänta. 


    Jo det förstår jag ;)
    Men 28d cykel innebär ju som jag skrev att jag får "hitta på" att mensen var två v innan Äl? Eftersom jag har någorlunda koll på när Äl var:) förstår du hur jag menar?
  • Anonym (Gil)
    Anonym (g) skrev 2016-02-08 19:26:56 följande:

    www.familjeliv.se/pregnancy/calculator

    Här kan du räkna ut bf utifrån när du hade ägglossning, sen får du fylla i bf-datum i appen. Då borde det ju stämma hyfsat fram tills att du varit på rutinultraljudet i alla fall. :)


    Tack snälla :)
  • Anonym (Säg till!)

    Du måste påpeka för b.m att du inte har 28-dagarscykler annars kommer de alltid räkna fel vad gäller din graviditet. Det gäller alla som har kortare eller längre cykler eller vet när de blev gravida som t.e.x IVF:are. F.l:s gravkalender stämmer om man skriver äl-datum.

  • Anonym (lina)

    Jag har också en lång cykel. 

    Min bm när jag var gravid räknade utifrån min ägglossning och inte senaste mensen. Det stämde på dagen vid RUL.  Hade inte stämt om vi räknat från mensens första dag.

  • Anonym (Gil)
    Anonym (Säg till!) skrev 2016-02-08 20:03:39 följande:

    Du måste påpeka för b.m att du inte har 28-dagarscykler annars kommer de alltid räkna fel vad gäller din graviditet. Det gäller alla som har kortare eller längre cykler eller vet när de blev gravida som t.e.x IVF:are. F.l:s gravkalender stämmer om man skriver äl-datum.


    Ok! Tack för det, ska jag absolut göra :)
    När borde man höra av sig tro. Känns ju väldigt tidigt att göra det redan nu :)
  • Anonym (Gil)
    Anonym (lina) skrev 2016-02-08 20:07:01 följande:

    Jag har också en lång cykel. 

    Min bm när jag var gravid räknade utifrån min ägglossning och inte senaste mensen. Det stämde på dagen vid RUL.  Hade inte stämt om vi räknat från mensens första dag.


    Kanon! Det kommer min bm oxå få göra :)
Svar på tråden Hur beräkna graviditet? Hjälp!