• AnniePanny

    Juvertumör?

    Hej!

    Vi har försökt para vår fina chihuahua/chi tzu tik. Det verkar inte som att hon blivit dräktig, men hon började dock producera mjölk (förmodligen skendräktig). Nu ser det ut som att ena sidan av juvret är lite större än det andra och hon börjar även bli lite mörk där. Hon slickar väldigt mycket på sitt juver och kanske är det så att det bara blivit nån liten konstig fördelning mellan mjölken där och att huden blivit lite sårig pga av slickandet, men skulle detta kunna vara ett tecken på juvertumör? 
  • Svar på tråden Juvertumör?
  • Jasmin Karlsson

    Tycker inte det låter som juvertumör, skulle ha kunnat bli en juverhyperplasi eller som du säger pga skendräktighet. Sätt på hunden en krage så hon inte slickar sönder huden. Du kan boka tid till veterinär för att kolla upp det och ev få recept på medicin som häver skendräktighet och mjölkproduktion.

  • CitronLime

    Hon slickar för att det gör ont.


    Gå till veterinär direkt och få medicin utskrivet för skendräktighet.. 


    Det kan gå så långt att hon slickar sönder huden (JA, jag menar allvar) eller får våteksem = ännu mer smärta.

  • martinaahlstrom

    Vi var in med vår tik idag för andra gången för att kolla juvertumör. Hon tog bort 2 godartade (små) i somras, och helgen hittade vi knölar igen. För säkerhets skull bokade vi en tid så fort det gick. Det visade sig att hon var skendräktig, så de får absolut INTE slicka på juverna då. De stimulerar dem och mjölk kommer hela tiden istället. Veterinären hittade dock två suspekta knölar som hon ville titta på när hon kommit ur skendräktigheten. Så idag köpte vi på veterinärens order Galastop tror jag det hette. Det ska stanna upp skendräktigheten. Hon ska äta det i 5 dagar, sen ska vi vänta 2 veckor, sen ska vi boka en ny tid. 

    Men för guds skull vänta inte om ni misstänker juvertumör. Ta bort dem hellre tidigt än att det är elakartade och spridit sig för mycket. Vänta tills hon kommit ur skendräktigheten, låt henne inte slicka sig själv, mindre mat och mycket motion! Hoppas för er men framförallt för tikens skull att allt går bra. 

    Vi har 2 tikar, den ena (Chihuahua) kärnfrisk i 8 år och lever än, den andra (York Shireterrier) 5 år, KANSKE juvertumör för andra gången. De hittade även en inflammerad höft på henne nu med, veterinären misstänkte artros. Hon väger bara 3kg så tydligen haltar inte småhundar, utan kanske lyfter benet. Det har hon gjort, och jag lagt märke till det men inte tänkt på det så mycket mer (den andra tiken 2kg chihuahua gör så jämt när det är blött ute) i och med att hon inte haltat. Terriern har även varit på operation för en trasig tand och cherry eye... Vår lilla oturs Rut.. men hade hon inte hetat Rut <--Tur... så hade det kanske varit värre. Så ser jag det. Hon är en riktig tuffing

  • Miss anonym

    Först och främst, varför ska du para något som inte är renrasigt? Antar att du också är bra påläst vad det gäller att köra avel!?

    Och du ska ALLTID se till att din hund är frisk innan du utsätter den för en sådan påfrestning. Åk till veterinären!

  • martinaahlstrom
    Miss anonym skrev 2016-02-23 19:49:55 följande:

    Först och främst, varför ska du para något som inte är renrasigt? Antar att du också är bra påläst vad det gäller att köra avel!?

    Och du ska ALLTID se till att din hund är frisk innan du utsätter den för en sådan påfrestning. Åk till veterinären!


    Varför skulle hon inte kunna para en blandras i förutsatt att den är helt frisk?
  • Miss anonym
    martinaahlstrom skrev 2016-02-23 19:57:49 följande:

    Varför skulle hon inte kunna para en blandras i förutsatt att den är helt frisk?


    Varför skulle man?

    Finns inget vettigt i att hålla på med blandras avel. Finns väll tillräkligt med stackars blandisar som inte har ägare eller far illa. Bättre att ta en hund från ett hundstall!
  • martinaahlstrom
    Miss anonym skrev 2016-02-23 20:23:42 följande:
    Varför skulle man?

    Finns inget vettigt i att hålla på med blandras avel. Finns väll tillräkligt med stackars blandisar som inte har ägare eller far illa. Bättre att ta en hund från ett hundstall!
    Fast det finns inget vettigt i det du skrev nyss heller, förutom att det finns hundar i stall som behöver hem, blandras som renrasiga! 
    Finns förmodligen fler renrasiga som far illa pga all skitavel människor ska tjäna pengar på! That´s a fact. Ska jag lägga upp lite exempel för dig?
  • Miss anonym
    martinaahlstrom skrev 2016-02-23 20:46:14 följande:

    Fast det finns inget vettigt i det du skrev nyss heller, förutom att det finns hundar i stall som behöver hem, blandras som renrasiga! 

    Finns förmodligen fler renrasiga som far illa pga all skitavel människor ska tjäna pengar på! That´s a fact. Ska jag lägga upp lite exempel för dig?


    Du kan lägga upp vilken fakta du vill. Rent allmänt så är det mer skit bland blandras avel, och då menar jag inte hundarna utan människorna. Har både en renrasig och en blandis. Den renrasiga har jag full koll på blodslinjer, sjukdomar osv. Sån info får man aldrig på en blandis för kunskapen finns inte bland såna uppfödare, annars hade dom utan tvekan sysslat med renras avel.
Svar på tråden Juvertumör?