• Anonym (Erika)

    fråga ang löneutmätning

    Hej

    Min sambo har skulder hos kronofogden och kommer nu att få löneutmätning, dvs vi kommer få leva knapert. Några i familjen, resonerar som så att jobbar han mer (vikariat) så får han behålla överskottet... Att de liksom inte kan ändra deras beslut. Men kronofogden försöker väl få in varenda krona av överskott som man har, eller? Nån som vet?

  • Svar på tråden fråga ang löneutmätning
  • Kjell2
    Anonym (Erika) skrev 2016-02-09 09:07:32 följande:

    Hej

    Min sambo har skulder hos kronofogden och kommer nu att få löneutmätning, dvs vi kommer få leva knapert. Några i familjen, resonerar som så att jobbar han mer (vikariat) så får han behålla överskottet... Att de liksom inte kan ändra deras beslut. Men kronofogden försöker väl få in varenda krona av överskott som man har, eller? Nån som vet?


    Beslutet brukar vara att arbetgivaren ska skicka allt över en viss summa till kfm. Så vad han får ut ska vara samma men kfm kan få olika.

    Det finns sätt att kortsiktgt komma runt detta men en viss risk att det slår hårt tillbaka.

    Är ni osäkra kolla med kfm.


  • ensam1

    Besluten säger en summa som ska dras och ett minimibelopp man ska ha kvar. De beloppen är ju då uträknade efter en "standardlön" men har man ex varit sjuk en månad och får mindre lön kan man inte dra så mycket man ska eftersom man då inte får ut minimibeloppet.
    På samma sätt, tjänar man lite extra en månad så drar man inte mer än beloppet som är fastställt av KFM vilket gör att den anställde kommer att få mera ut netto än det minimibeloppet som KFM sagt från början.
    Är det en utmätning som ska pågå länge och den anställde konstant kommer att tjäna mer genom att ex utöka sin arbetstid så får man ju se till att få ett nytt beslut från KFM eftersom förutsättningarna för det liggande beslutet har ändrats.

  • Anonym (Kf)
    ensam1 skrev 2016-02-09 10:08:54 följande:

    Besluten säger en summa som ska dras och ett minimibelopp man ska ha kvar. De beloppen är ju då uträknade efter en "standardlön" men har man ex varit sjuk en månad och får mindre lön kan man inte dra så mycket man ska eftersom man då inte får ut minimibeloppet.
    På samma sätt, tjänar man lite extra en månad så drar man inte mer än beloppet som är fastställt av KFM vilket gör att den anställde kommer att få mera ut netto än det minimibeloppet som KFM sagt från början.
    Är det en utmätning som ska pågå länge och den anställde konstant kommer att tjäna mer genom att ex utöka sin arbetstid så får man ju se till att få ett nytt beslut från KFM eftersom förutsättningarna för det liggande beslutet har ändrats.


    Beloppen räknas inte ut av nå standard om man lämnat in inkomstuppgifter .
  • Anonym (Kf)
    Anonym (Erika) skrev 2016-02-09 09:07:32 följande:

    Hej

    Min sambo har skulder hos kronofogden och kommer nu att få löneutmätning, dvs vi kommer få leva knapert. Några i familjen, resonerar som så att jobbar han mer (vikariat) så får han behålla överskottet... Att de liksom inte kan ändra deras beslut. Men kronofogden försöker väl få in varenda krona av överskott som man har, eller? Nån som vet?


    Det finns två sätt dom använder sig av . Ett är att han får behålla samma summa varje mån o ett är att dom drar samma summa varje mån o han behåller resten . Skatteåterbäringen om han får nån går oavkortat till KF o är det stora skulder kan dom komma o kolla om något av värde finns , bilar mm
  • Anonym (Erika)
    ensam1 skrev 2016-02-09 10:08:54 följande:

    Besluten säger en summa som ska dras och ett minimibelopp man ska ha kvar. De beloppen är ju då uträknade efter en "standardlön" men har man ex varit sjuk en månad och får mindre lön kan man inte dra så mycket man ska eftersom man då inte får ut minimibeloppet.
    På samma sätt, tjänar man lite extra en månad så drar man inte mer än beloppet som är fastställt av KFM vilket gör att den anställde kommer att få mera ut netto än det minimibeloppet som KFM sagt från början.
    Är det en utmätning som ska pågå länge och den anställde konstant kommer att tjäna mer genom att ex utöka sin arbetstid så får man ju se till att få ett nytt beslut från KFM eftersom förutsättningarna för det liggande beslutet har ändrats.


    Vad händer om han utökar sin arbetstid och jobbar in fler timmar men inte berättar om detta för KFM, vad kan det ge för konsekvenser?
  • Nyfikna72

    Det står väl på papperen han fått om det är ett förbehållsbelopp han får behålla eller om de gör på annat vis?

  • Anonym (Kf)
    Anonym (Erika) skrev 2016-02-09 17:39:57 följande:
    Vad händer om han utökar sin arbetstid och jobbar in fler timmar men inte berättar om detta för KFM, vad kan det ge för konsekvenser?
    Då ska ni anmäla ny inkomst till KF
  • Fröken Apelsin

    Han borde jobba mer för att betala av skulden. Du resonerar helt fel som anser att han ska smita ifrån, det är den inställningen som har gjort att han har hamnat där han är nu.

    Enligt kronofogdens regler får han inte behålla överskottet om han jobbar extra, men de är ruskigt långsamma med att se att han får in extrapengar, det kommer ta dem ca ett halvår att märka det.

  • Anonym (Erika)
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-10 08:16:52 följande:

    Han borde jobba mer för att betala av skulden. Du resonerar helt fel som anser att han ska smita ifrån, det är den inställningen som har gjort att han har hamnat där han är nu.

    Enligt kronofogdens regler får han inte behålla överskottet om han jobbar extra, men de är ruskigt långsamma med att se att han får in extrapengar, det kommer ta dem ca ett halvår att märka det.


    Men herregud vad trött man blir på människor som tror sig veta allt hela jävla tiden. För det första har jag inget med hans skulder och göra, han drog på sig de innan vi träffades. För det andra så har jag nämnt tidigare att han borde ta tag i hans skulder men han har trots det inte gjort det.

    JAG har INTE på något sätt sagt att han ska "smita ifrån" hans skulder snarare tvärtom så har jag sagt att han bör ta tag i detta nu och jobba av skulden. Det är han själv som undrar om han får behålla överskottet istället för att det ska gå till KFM. Herrejösses.
  • Rappakalja

    Jag har haft löneutmätning och då var det så att jag fick behålla ett förbehållsbelopp, vi kan säga 10 000 för enkelhetens skull.

    Tjänade jag 9000 kr drogs inget, tjänade jag 11 000 drogs 1000 kr. Tjänade jag 15 000 så drogs 5000 kr osv.

    Det är så det ska fungera iaf men min arbetsgivare (staten) var inte så bra på de där så de tog summan som kf räknat ut tex om min normala lön var 12500 kr och mitt förbehållsbelopp var 10 000 kr så drog de 2500 kr. Varje månad, oavsett vad jag tjänat, lathet eller dumhet, jag vet inte. Jag hade dock även viss ob och jag ringde kf för att försöka att de skulle dra lite mer varje månad, jag tyckte att jag klarade mig med mindre än 10 000 kr men det fick de inte göra. Däremot fick jag betala in mer, men det gjorde jag inte eftersom min arbetsgivare drog samma summa även om jag vari sjuk och fick ut mindre än förbehållsbeloppet och mindre än det jag ansåg att jag klarade mig med.

    Meningen är att skulderna ska betalas tillbaka snabbast möjligt så man tjänar i längden på att jobba mer om man kan.

Svar på tråden fråga ang löneutmätning