• lavalov

    Skillnaden mellan manuell bröstpump och elektrisk bröstpump

    Hej!

    Jag undrar om nån har använt både elektrisk och manuell bröstpump och vad är skillnaden ? Jaså skjälv har manuell men det pumpar ju nästan ingenting! Är det samma med den elektriska?

  • Svar på tråden Skillnaden mellan manuell bröstpump och elektrisk bröstpump
  • mawliens

    Har bara provat pumpa manuellt och då fick jag ut cirka 60 ml från båda brösten, helt normalt enligt BVC. Får du inte ut så mycket beror det på att du har lite mjölk eller att du gör fel, det spelar ingen roll om det är manuell eller elektrisk.

  • lavalov

    Tack för dit svar! Jag tror inte att jag gör fel men hur vet jag om jag har lite mjölk? Jaså min bebis är 3,5 månader och hon behöver nästan 100ml per gång och när jag pumpar får jag bara ca 20 ml från både brösten ????

  • Milleman

    Oj det är jättestor skillnad. Vi hyrde en medels från BB och det kom ut bra mycket mer med den. Den manuella hade jag med mig om vi skulle iväg för att alltid kunna pumpa ut om det behövdes. Den var värdelös i jämförelse men guldvärd när man inte kunde ha den elektriska med.

  • Milleman
    Milleman skrev 2016-02-09 14:41:12 följande:

    Oj det är jättestor skillnad. Vi hyrde en medels från BB och det kom ut bra mycket mer med den. Den manuella hade jag med mig om vi skulle iväg för att alltid kunna pumpa ut om det behövdes. Den var värdelös i jämförelse men guldvärd när man inte kunde ha den elektriska med.


    Medela* ska det stå. Tror det var det märket iaf.
  • mawliens
    lavalov skrev 2016-02-09 14:35:44 följande:

    Tack för dit svar! Jag tror inte att jag gör fel men hur vet jag om jag har lite mjölk? Jaså min bebis är 3,5 månader och hon behöver nästan 100ml per gång och när jag pumpar får jag bara ca 20 ml från både brösten ????


    Vi pratade om detta idag på föräldrar gruppen och oftast pumpar man mindre mindre mjölk pga att man förväntar sig att det ska komma mer, man kan jämföra det lite med de som så gärna vill bli gravida och inte tänker på annat än det och så blir de inte gravida pga av det. Lite psykiskt kan man säga.

    Även om du bara får ut 20 ml behöver du inte vara orolig att din bebis inte får i sig tillräckligt under amning, det är vad sköterskan på BVC sa idag iallafall när vi ställde samma fråga :)

    Lycka till med allt!
Svar på tråden Skillnaden mellan manuell bröstpump och elektrisk bröstpump