• Anonym (Livet)

    Livet på en ö i havet

    ponera att jag skulle födas i en ö ute i havet. Jag lever där hela mitt liv och där träffar jsg även min kvinna så jag berikas av kärlek i livet. I ön finns inga bilar, inget mekaniskt och inga utsläpp. Allt är sv naturen. Vattnet kommer från en ren källa i ett berg, huset är byggt av lera och blad. Maten vi äter är enbart färska grödor och ibland fisk och kanske något vilddjur. Allt ekologiskt. Jag tränar, springer ute i naturen, simmar, lever ett fridfullt liv. Ingen stress, enbart lugn och ro.

    Hur tror ni mitt liv hade sett ut ur hälsoaspekt? Hur många procent mindre risk tror ni jag haft haft för att bli sjuk i den omfattning man blir i en vanlig storstadsmiljö? Hur många extraår tror ni jsg hade levt? Eller tror ni tvärtom, dvs att jag hade dött tidigt, etc?

  • Svar på tråden Livet på en ö i havet
  • Anonym (Hm)

    Låter underbart. Du hade dock blivit uttråkad. Tror du vinner fem år. Men fem år hit eller dit?

  • Tihi

    Bra fråga. Jag tänker att man lätt kan dö av en blindtarm som brister, en infekterad tand eller ett läskigt sår som inte vill läka och sånt som annars lätt skulle kunna tas om hand av sjukvården. Men om inget sånt händer så kanske du skulle leva något längre? Jag gillar konceptet med en öde ö. Det låter skönt och avkopplande.

  • Aniiee
    Anonym (Hm) skrev 2016-02-10 18:31:52 följande:

    Låter underbart. Du hade dock blivit uttråkad. Tror du vinner fem år. Men fem år hit eller dit?


    Nej, det tvivlar jag på. I princip vill TS leva ungefär som Amish, och de har inte längre livslängd än övriga USA. Tvärt om, det är som det var på 1800-talet. Män dör yngre, pga allt jobb som ingår (fälla träd är inte direkt lätt eller säkert, till exempel, och ska man odla egna grödor som räcker utan att använda sig av moderna hjälpmedel är ju även dragdjur en riskfaktor.....), kvinnor lever säkrare och drar upp livslängden en aning.

    Även om man kompenserar för tillgängligheten av modern medicin med mera så skulle TS inte leva längre än average svensk.

    Det var en intressant artikel om det i oxford journal för några år sedan....
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Anonym (Hm)
    Aniiee skrev 2016-02-10 18:41:59 följande:

    Nej, det tvivlar jag på. I princip vill TS leva ungefär som Amish, och de har inte längre livslängd än övriga USA. Tvärt om, det är som det var på 1800-talet. Män dör yngre, pga allt jobb som ingår (fälla träd är inte direkt lätt eller säkert, till exempel, och ska man odla egna grödor som räcker utan att använda sig av moderna hjälpmedel är ju även dragdjur en riskfaktor.....), kvinnor lever säkrare och drar upp livslängden en aning.

    Även om man kompenserar för tillgängligheten av modern medicin med mera så skulle TS inte leva längre än average svensk.

    Det var en intressant artikel om det i oxford journal för några år sedan....


    Ok TS, sorry, det blir inga längre år för dig
Svar på tråden Livet på en ö i havet