• Famous

    Kan vi verkligen tvingas jobba ännu tätare helger??

    Jobbar idag i snitt varannan helg fast lite oregelbundet. Dvs 3 helger på 6 v men med 2 helger på rak och ledig 2 jobba en ledig 1. Nu har vår arbetssituation förändrats extremt mkt och jag vet ärligt talat inte hur vi kommer orka jobba om vi inte får in xtra personal fast på schema. Hursomhelst så hörde jag att chefen frågade en person hur många helger man får jobba.

    Vilket nu gör att vi såklart funderar på om hon ens tänkt tanken på att trycka in ytterligare pass på lediga helger. Jobbar i kommunen. Visst måste det finnas lite rättigheter och inte bara massa skyldigheter för oss arbetstagare? :/

    Kan vi tvingas jobba mer än vi redan gör?

  • Svar på tråden Kan vi verkligen tvingas jobba ännu tätare helger??
  • Anonym (Kendndmxlx)

    Du har rätt till 16 lediga helger om året, inklusive semestern. Så har du 4 veckors semester som de flesta andra har, så har du rätt till 12 lediga helger övriga året.

    Alltså, en ledig helg i månaden.

  • Famous

    Vi har precis gått från var tredje helg till varannan samtidigt som vi fått sjukt mkt mer att göra. Allt hände samma vecka :(

    Tycker det känns omänskligt för övrigt när man jobbar i vården att behöva jobba ännu mer helger. Vi jobbar ju alla röda dagar som jul nyår midsommar. Borde inte varannan helg vara max?

    Ok får prata med facket

  • Holma
    Famous skrev 2016-02-10 16:16:50 följande:

    Vi har precis gått från var tredje helg till varannan samtidigt som vi fått sjukt mkt mer att göra. Allt hände samma vecka :(

    Tycker det känns omänskligt för övrigt när man jobbar i vården att behöva jobba ännu mer helger. Vi jobbar ju alla röda dagar som jul nyår midsommar. Borde inte varannan helg vara max?

    Ok får prata med facket


    Tyvärr så styr arbetsgivaren det . Dom kan kräva 3 helger av 4 per månad , men det blir ju oxå mera ledig tid i veckorna för er eller kortare turer . Timmarna ska vara dom samma i mån som nu .
  • Anonym (Ilon)

    Så länge de håller sig inom ramen för dygnsvila, veckovila och att ni får scheman på den varsel som kollektivavtalet säger (brukar vara 14 dagar innan) så är det inte mycket att göra åt.
    Vissa verksamheter är schemalagda måndag-fredag, andra jobbar nätter, andra jobbar med beredskap, andra jobbar helger osv.

  • Famous
    Anonym (Visst kan man...) skrev 2016-02-12 11:40:03 följande:

    Arbetar du inom vården?


    Ja inom funktinshinderverksamheten och jag älskar verkligen mitt jobb. Men man har ju ett privatliv oxå :(
  • Holma
    Famous skrev 2016-02-12 15:39:18 följande:
    Ja inom funktinshinderverksamheten och jag älskar verkligen mitt jobb. Men man har ju ett privatliv oxå :(
    Då får man ha privatlivet på vardagar
  • Anonym (Visst kan man...)
    Holma skrev 2016-02-12 17:03:39 följande:

    Då får man ha privatlivet på vardagar


    Så kan man ju resonera men det är inte som att det står mängder av välutbildade människor i kö för dessa jobb, och lönen är ju inget att jubla över heller.

    Om du själv hade ett funktionshindrat barn som du lämnar på kortis (nu är detta bara ett exempel), vilken personal skulle du då önska? Utbildad personal med ett engagemang som har en yrkesstolthet och trivs med sitt jobb eller någon oengagerad typ som dragits in från gatan och enbart är där för att han/hon inte kan få något annat jobb?

    Det är inget KALL att jobba inom vården och tvingas man arbeta 3 helger utav 4 så VÄLJER folk att jobba med annat. Kvar blir - de som inte kan få något annat!

    Problemet har uppstått därför att det saknas personal - då löser man det knappast genom att skrämma bort den personal som fortfarande finns kvar!

    Privatliv på vardagar när de flesta andra är på jobbet är en dålig och kortsiktig lösning!
  • Anonym (Ilon)

    Jag tror det beror på hur man ser på helgerna. Det är inte alls en kortsiktig lösning för alla. Jag håller med dig gällande kompetensen.

    Men hur viktiga ens helger är, varför, vad det är som gör att just fredag-söndag är så viktiga... det är väldigt individuellt.

    För mig som har skiftarbetare i familjen så är inte helgerna så viktiga längre.
    Allt är inte låst till helger utan eftersom familjens scheman ser ut som dom gör så kan vi lika gärna bjuda in vänner till middag en torsdag och åka till IKEA en måndag förmiddag, alltså sånt som "vanliga människor" gör på helgerna.
    Jag skulle snarare säga att vi har mer umgänge än många andra jag känner just för att vi värdesätter all tid och att det blir viktigt att planera i god tid.
    Oavsett det är vardag eller helg enligt almanackan.

Svar på tråden Kan vi verkligen tvingas jobba ännu tätare helger??