• Anonym (Rosé)

    Är roséguld samma sak som svenskt guld?

    Roséguld verkar vara populärt just nu men vad jag fattar så är det egentligen samma sak som vårt svenska röda guld eller har jag missförstått? Svenskt guld är väl ganska rött jämfört med andra länder som har ganska gult guld? Skiljer sig nyanserna på roséguld med vårt svenska röda guld eller är det samma färg?

  • Svar på tråden Är roséguld samma sak som svenskt guld?
  • Mammatillelise

    Har fått för mig att det är färgat silver och att man därför inte ska duscha med det för att färgen kan försvinna. Jag har ett halsband i roseguld som jag alltid har duschat med i ett år. Tar aldrig av mig det och det är fortfarande fint. Det kanske finns en billigare variant och den "äkta varan" som är lite dyrare :)

  • Anonym (Nej)

    Nej det är olika, gult guld, rött guld, rose och vitt. Inget är rent utan blandas och behandlas olika vilket resulterar i olika "sorter".

  • Anonym (Rosé)
    Fjäril Vingad skrev 2016-02-10 20:09:06 följande:
    Guld blandas med andra metaller när man gör smycken, för att det ska bli mer hållbart. Hur mycket man blandar i de andra metallerna påverkar färgen.

    sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgat_guld
    Anonym (Nej) skrev 2016-02-11 03:51:35 följande:
    Nej det är olika, gult guld, rött guld, rose och vitt. Inget är rent utan blandas och behandlas olika vilket resulterar i olika "sorter".

    Så då kommer rosé att ha annorlunda färger beroende på vem som har tillverkat det? Vad tråkigt att inte en sorts "recept" följs bland alla tillverkare så att det matchar andra smycken man har om man nu gillar en sorts guld vare sig det är vitt, rött, gult, rosé. Speciellt rosé lär väl visa en stor skillnad eftersom att det kan bli väldigt rosa vad jag förstår.


  • Anonym (?)
    Anonym (Rosé) skrev 2016-02-12 16:37:41 följande:

    Så då kommer rosé att ha annorlunda färger beroende på vem som har tillverkat det? Vad tråkigt att inte en sorts "recept" följs bland alla tillverkare så att det matchar andra smycken man har om man nu gillar en sorts guld vare sig det är vitt, rött, gult, rosé. Speciellt rosé lär väl visa en stor skillnad eftersom att det kan bli väldigt rosa vad jag förstår.


    Förstår inte vad du menar. Rose är rose, gult guld är gult guld. Rött är rött och vitt är vitt. Rose är alltid samma rose, annars är det inte rose?!

    Man blandar koppar i guldet för att rose ska få den färg det har.
  • Anonym (Rosé)
    Anonym (?) skrev 2016-02-12 17:12:51 följande:
    Förstår inte vad du menar. Rose är rose, gult guld är gult guld. Rött är rött och vitt är vitt. Rose är alltid samma rose, annars är det inte rose?!
    Man blandar koppar i guldet för att rose ska få den färg det har.
    Om olika tillverkare använder olika mycket delar koppar och andra metaller så blir det ju olika nyanser. För att få exakt samma färg så måste exakt samma "recept" användas och det antar jag att inte alla tillverkare gör? Använder exakt samma recept alltså.
  • Anonym (Rosé)
    Anonym (Nej) skrev 2016-02-12 21:24:27 följande:
    Det ändras inte.
    ?
Svar på tråden Är roséguld samma sak som svenskt guld?