• Anonym (Anonym tjej)

    Han säger att han inte är redo för seriöst men visar något annat

    VARNING FÖR LÅGT (MEN FÖRHOPPNINGSVIS INTRESSANT) INLÄGG!

    Hej! 


    Jag sitter fast i ett relationsdilemma som jag inte vet hur jag ska gå vidare med.

    För några månader sen fick jag kontakt med en kille på en dejtingsida. Vi klickade direkt och chattade jättemycket i en vecka innan vi träffades (flera timmar om dagen/natten). Vi hade mycket gemensamt och det kändes som att vi var lite förälskade redan innan vi träffades. När vi träffades tyckte jag att det inte kändes som jag hade förväntat mig och fick lite kalla fötter. Vi fortsatte dock att ha kontakt varje dag men inte så mycket.

    Efter någon vecka förändrades något och vi var tillbaka i extremt chattande igen. Vi fortsatte så i någon vecka till och sågs sedan en andra gång, det kändes mycket bättre för mig. Vid det laget var vi så intresserade och tända på varandra så vi tog det till nästa nivå redan vid 3e eller 4e träffen. Efter det träffades vi hela tiden när vi kunde och han sov hos mig flera gånger i veckan. Båda hade blivit singlar några månader innan och inte träffat någon annan sen dess. Ingen av oss hade förväntat oss något sånt här och jag kände mig väldigt lycklig.

    Han var redan från början tydlig med att han egentligen inte var redo för något seriöst men att man samtidigt inte blir yngre och borde ta vara på de bra saker man hittade i livet. Jag kände mig inte heller redo för något seriöst men man kan ju aldrig veta vad som händer. Kändes som att vi stod på samma nivå där.

    Ganska snabbt märkte jag dock att jag började bli kär och det kändes som om det var likadant för honom. Han hörde alltid av sig och sa att han saknade mig etc, vi träffades hela tiden, han tog extra långa luncher för att hinna träffa mig de dagar vi inte kunde ses på kvällen, försummade kompisar för att träffa mig istället. Vi hade verkligen kul tillsammans och kunde prata i timmar, vi låg förstås med varandra men inte alltid, det var härligt att bara ses. 


    Problemet är bara att han planerar att flytta utomlands på obestämd tid om ca 6 månader och att han därför inte kan ha något seriös relation. För mig behöver det inte vara ett problem, allt löser sig om man bara vill och mycket kan hända på 6 mån. Han beter sig inte alls som killar som jag tidigare har haft oseriösa relationer med. Jag har velat prata med honom om vår relation men det känns lite tidigt och jag vill inte pressa honom. Så jag har väntat och tänkt att han skulle komma fram till att han vill mer eftersom det är det han visar i handling. Det har känts som att båda visste att vi borde prata om detta, men ingen har riktigt velat ta upp det. Han har märkt att jag verkligen håller på att falla för honom och för någon vecka sen tog han initiativ till att vi borde prata lite.

    Han sa att pga flytten så kan han inte ha ett seriöst förhållande nu, han vet inte hur hans liv kommer att se ut och var i världen han kommer att slå sig ner. Han sa att han inte ville göra mig illa. Jag sade att hur det än blir så är det försent för att jag inte ska lida av det. Han sa att han gillar mig, att jag är en fin människa som är rolig och att vi är lika på många sätt och trivs med varandra och att han tycker om att träffa mig, men att han skulle respektera om jag behövde vidta åtgärder för att skydda mig själv. Han undrade om det skulle vara lättare för mig om vi sågs mer sällan så att det blev lite mindre intensivt och inte gick så fort. Jag frågade om han vill ses mindre, men det ville han inte. Jag sa att det vore värre att inte ses nu och att jag så skulle lida av det nu istället och att jag hellre led sen om det måste bli så. Jag frågade vad han tänkte och kände och han sa att han inte riktigt tillät sig att känna så mycket eller på ett sådant sätt som han skulle kunna eftersom han inte kunde pga flytten. Vi kom inte fram till så mycket mer än att vi båda mådde lite dåligt av situationen men inte ville sluta ses. 

    Sen fortsatte vi att ses nästan som tidigare, lite mindre dock för att han kände att han måste träffa sina kompisar, som han hade försummat ett tag, lite mer. Men efter ytterligare någon vecka märkte jag att han inte hör av sig lika mycket som tidigare, det är nästan alltid jag som tar kontakt först och det är inte lika intensivt som tidigare. Han har väldigt mycket att göra just nu, byter jobb, startar företag, tvist med tidigare jobb, fk etc. Han säger att han känner sig konstig i både kropp och huvud och inte vet hur han ska ta sig vidare och inte har kontroll över sitt liv. Och han vill inte såra mig. Livet är jobbigt helt enkelt och det verkar som att han har lite för mycket i huvudet just nu.

    Jag sa att jag märker att han försöker distansera sig lite från mig och att jag respekterar om han behöver det, men att det skadar mig mer att inte få träffa honom. Han säger att han inte försöker distansera sig (men det tycker jag att han gör) och att han vill träffa mig men att han också behöver tid för att reda upp allt jobbrelaterat etc och att vila, vilket han har gjort för lite och att han hoppas att jag kan ge honom lite tid. Jag sa att jag absolut kan ge honom tid men att jag blir osäker och att jag nog tycker mer om honom än vad han inser. Han sa att han har märkt det och att det är därför han inte vill såra mig. Han säger att det pga flytten är svårt med relationer och känslor och att han inte vet var han har sina tankar. 

    Så vad gör jag? Jag känner mig väldigt osäker på var han står. Han säger att han inte är redo/inte kan ha något seriöst, men visar något annat. Hur han är med mig är vi ses, hur han tittar på mig etc. Det känns även som att han frågar mig saker för att kolla var jag står. Han kan t.ex. säga: "Hypotetiskt, om vi skulle få barn, då tycket jag så här och så här, vad tycker du?" Känns som att han testar. Han har även sagt att han känner sig för gammal för att hålla på vara oseriös och att han vill att hans nästa riktiga relation ska vara för evigt. Han tyckte att det var bra att jag var lite avvaktande till att ses i början och att det visade att jag var seriös och att han gillade mig ännu mer för det.

    Jag skulle kunna tänka mig att flytta med honom när han ska flytta, om det fortfarande känns rätt då. Men då känns det som att vi måste satsa nu och sen se var vi står när den tiden kommer. Som sagt mycket kan hända på 6 mån. Jag har inte sagt detta till honom för jag vill inte ställa honom mot väggen. Nu träffas vi 1-2 ggr/vecka och hörs av varje dag, men inte lika mycket som innan. Jag måste verkligen anstränga mig för att inte hålla på kontakta honom hela tiden och bli tjatig, men lider hela tiden som vi inte ses. När vi väl träffas är det jättebra och som innan.

    Ska jag ge honom mer tid eller borde jag visa var jag står? Känns som att han är väldigt hämmad av att han ska flytta och tror att innebär att vi inte kan vara tillsammans (hans ex accepterade inte att flytta och det var delvis en orsak till att det tog slut). Men jag vill inte skrämma iväg honom.


    Är han över huvud taget värd att vänta på eller är han bara ute efter att ha lite kul innan han börjar sitt nya liv? Det känns inte så, han verkar vara en good guy och menar att han absolut inte vill behandla en tjej illa för han har en syster som han inte vill att någon annan ska behandla illa, men jag vet inte.

    Så vad tror ni om hela den här situationen? 

  • Svar på tråden Han säger att han inte är redo för seriöst men visar något annat
  • mrskreiz

    Jag förstår både dig och honom. Han försöker förmodligen skydda både dig och sig själv, samtidigt som hans hjärta vill annorlunda. Du har en lite annorlunda personlighet och vill testa och se vad som händer. Det blir en kulturkrock.

    Det går inte att övertala honom att känna som du känner just om att "vi testar och ser". Han kommer ha kvar sin grundkänsla av att behöva skydda er båda. Om du går på och försöker "ställa honom mot väggen" eller liknande så kommer han förmodligen reagera med att dra sig undan. Han gör det inte för att han inte känner likadant, utan för att han tror att han skyddar dig och sig själv. 
    Det du måste förstå är att det handlar om era personligheter, inte om hur mycket eller lite ni tycker om varandra.

    Det är en svår situation som du har hamnat i och det bästa du kan göra är att acceptera hans beslut. Det näst bästa du kan göra är att vara helt ärlig, säga att "Så här känner jag, jag vill fortsätta att träffa dig och om det är så att det inte funkar om sex månader så vill jag ta den risken. Jag vill inte att du håller något inne, utan jag vet hur du känner. Men jag känner så här..." Blanda inte ihop dina känslor med press på hans känslor. Det är svårt och en väldigt fin linje att gå på.

    Men då måste du oxå, och helt ärligt för dig själv, ställa dig frågan, OM han om sex månader flyttar till låt säga inre Nepal där det inte finns telefoner eller internet, vill du då ändå ge honom de här sex månaderna? Det är en helt avgörande fråga. Var ärlig mot dig själv, så som han försöker vara ärlig mot dig. Tillåt inte dig själv en rosenskimrande variant där han om sex månader ångrar sig och stannar hos dig. Det kanske händer, men kanske inte. 
    Om du ska göra detta schysst och ärligt mot er båda, så måste du vara beredd att släppa honom till Nepal om det blir så.

    Kram och lycka till.


    -- Jag bloggar om livet som långtidssjukskriven. -- www.familjeliv.se/blogg/thewaiting/ --
  • Drottningen70

    Han har upprepade ggr berättat att han inte vill gå in i nåt seriöst nu och har börjat dra sig undan.... ..Jag förstår inte vad som är oklart.

    Varför inte bara utgå ifrån att han faktiskt menar det han säger istället för att analysera det han gör.

  • Anonym (Lisa)

    Jag hade utgått från vad han själv säger. Att du tycker att han beter sig på annat sätt än vad han säger kan ju vara önsketänkande från dig. 

  • Anonym (Anonym tjej)
    mrskreiz skrev 2016-02-11 15:02:53 följande:

    Jag förstår både dig och honom. Han försöker förmodligen skydda både dig och sig själv, samtidigt som hans hjärta vill annorlunda. Du har en lite annorlunda personlighet och vill testa och se vad som händer. Det blir en kulturkrock.

    Det går inte att övertala honom att känna som du känner just om att "vi testar och ser". Han kommer ha kvar sin grundkänsla av att behöva skydda er båda. Om du går på och försöker "ställa honom mot väggen" eller liknande så kommer han förmodligen reagera med att dra sig undan. Han gör det inte för att han inte känner likadant, utan för att han tror att han skyddar dig och sig själv. 
    Det du måste förstå är att det handlar om era personligheter, inte om hur mycket eller lite ni tycker om varandra.

    Det är en svår situation som du har hamnat i och det bästa du kan göra är att acceptera hans beslut. Det näst bästa du kan göra är att vara helt ärlig, säga att "Så här känner jag, jag vill fortsätta att träffa dig och om det är så att det inte funkar om sex månader så vill jag ta den risken. Jag vill inte att du håller något inne, utan jag vet hur du känner. Men jag känner så här..." Blanda inte ihop dina känslor med press på hans känslor. Det är svårt och en väldigt fin linje att gå på.

    Men då måste du oxå, och helt ärligt för dig själv, ställa dig frågan, OM han om sex månader flyttar till låt säga inre Nepal där det inte finns telefoner eller internet, vill du då ändå ge honom de här sex månaderna? Det är en helt avgörande fråga. Var ärlig mot dig själv, så som han försöker vara ärlig mot dig. Tillåt inte dig själv en rosenskimrande variant där han om sex månader ångrar sig och stannar hos dig. Det kanske händer, men kanske inte. 
    Om du ska göra detta schysst och ärligt mot er båda, så måste du vara beredd att släppa honom till Nepal om det blir så.

    Kram och lycka till.


    Tack för ditt väl genomtänkta svar!

    Vet inte om jag har så annorlunda personlighet, men jag vet när jag hittar något bra och är beredd att satsa för att få det jag vill ha. Men du har helt rätt i att han tänker att han skyddar oss båda, tror jag iaf.

    Jag ska nog inte konfrontera honom, inte än iaf. Jag försöker ge honom tid, men det är svårt. Men jag tror det. Däremot vet jag ju inte vad han känner, det är just det jag undrar över.

    Ja, jag är beredd på att han ska flytta till, let's say, Nepal. Jag vet hur mycket det betyder för honom och vill absolut inte att han ska ändra sina planer för min skull. Han sa däremot att han tanken hade dykt upp för en sekund, men att han verkligen vill göra det och att han skulle må dåligt om han inte fullföljde sin plan. Grejen är den att jag skulle kunna tänka mig att följa med, om allt känns bra efter sommaren. Men då måste han våga satsa lite nu också tycker jag, annars kan vi aldrig veta. Men jag vill som sagt inte pressa honom, men vill inte fortsätta må dåligt över detta själv heller...
  • Anonym (Anonym tjej)
    Drottningen70 skrev 2016-02-11 20:04:55 följande:

    Han har upprepade ggr berättat att han inte vill gå in i nåt seriöst nu och har börjat dra sig undan.... ..Jag förstår inte vad som är oklart.

    Varför inte bara utgå ifrån att han faktiskt menar det han säger istället för att analysera det han gör.


    Tja, det är just det som är oklart. Han säger inte att han inte vill ha något seriöst, men att han inte kan. Och jag kan ju förstås inte veta om det är sant elleromhan använder flytten som en ursäkt till att inte bli seriös.
    Anonym (Lisa) skrev 2016-02-11 20:18:24 följande:

    Jag hade utgått från vad han själv säger. Att du tycker att han beter sig på annat sätt än vad han säger kan ju vara önsketänkande från dig. 


    Det var exakt det jag gjorde först. För enl min erfarenhet är killar inte så komplicerade utan säger det de menar och man ska inte analysera det så mycket. Men nu blir jag osäker för det han gör/hur han är stämmer verkligen inte överens med någon som bara vill ha något casual. Jag har haft oseriösa relationer tidigare, men de var absolut inte så här. Där var det dock ingen tvekan om vad som gällde, varken i ord eller handling. Det är därför jag blir förvirrad nu.

  • Schack73

    Har du sagt till honom att du kan tänka dig att flytta med om det känns bra och han vill? Då kanske han tänker mindre på att skydda er båda två och att du är seriös.

  • Anonym (Anonym tjej)
    Schack73 skrev 2016-02-11 23:09:47 följande:

    Har du sagt till honom att du kan tänka dig att flytta med om det känns bra och han vill? Då kanske han tänker mindre på att skydda er båda två och att du är seriös.


    Nej, jag har ju inte det. Jag skulle vilja säga det, men vet inte om jag vågar än, det känns lite tidigt. Det blir verkligen en STOR grej så tidigt i relationen. Så det är svårt att veta.. Jag vill visa att det visst kan finnas en framtid för oss även till hösten och att jag är seriös, men vill samtidigt som sagt inte pressa honom. Och så vill jag gärna veta att faktiskt skulle kunna vara seriös innan jag blottar mig på det sättet... :/
  • Schack73

    Du kanske bara ska nämna nån gång att du kan tänka dig att flytta om det skulle kännas rätt utan att nämna honom.
    Han är nog lite "bränd" eftersom hans ex inte ville flytta.

  • Anonym (Anonym tjej)

    Liten uppdatering:


    Vi sammanstrålade natten till lördag efter att båda hade varit ute med kompisar på varsitt håll. Sen spenderade vi hela lördagen tillsammans. Chillade, lagade frukost, såg på film och åkte ut och åt bakismat. Det var en trevlig dag, men inte riktigt som innan. Vet inte om det är jag som överanalyserade allt, men det kändes inte som att han rörde vid mig lika mycket som tidigare. Samtidigt låg vi i soffan och lutade oss mot varandras axlar när vi såg på film.  

    Vi pratade lite (väldigt lite) om situationen och jag sa att jag kunde ge honom tid om han hade saker att reda ut först men att jag inte ville vara ytterligare ett problem i hans liv. Han sa att det absolut inte var så och att jag fick tro det. 

    Däremot sa han en annan sak som fick mig att dra åt mig öronen lite. Vi kom på att jag känner en nära vän till en av hans bästa vänner och han undrade då om jag hade berättat om oss för min vän. Det hade jag inte, för jag har inte träffat henne på länge. Han undrade då om det var ok för mig att vi höll det hela mellan oss. För att hans kompis tror att han helt och hållet är en "good guy" som inte ligger med någon som inte är hans officiella flickvän och att hennes bild av honom skulle bli helt förändrad då. Jag svarade inte direkt på det men frågade om han har lurat sin kompis. Det hade han inte, han hade bara inte legat med någon som inte är officiell flickvän tidigare. Så vad ska man säga om det här? Känns verkligen inte bra!


    Å andra sidan tittade han ingående och begrundande på mig och frågade var jag såg mig själv i livet om 1 år eller 6 mån. Jag svarade sanningsenligt att jag inte vet, att jag inte har några speciella planer i livet just nu. Jag tillade lite i förbifarten att jag är öppen för förslag (skrattade däremot samtidigt för att det inte skulle låta superseriöst :/ )

    Han känns verkligen inte som en kille som medvetet håller kvar mig på kroken, fast han vet att det aldrig kommer att bli något seriöst, bara för att få ligga. Men nu vet jag inte alls. Han gör mig så förvirrad!

  • Anonym (hjklkjh)

    Många många män som inte vill ha något seriöst vill för den skull inte bara åka hem till någon och ligga. Många vill ha allt som ett förhållande innebär, men inte ansvaret som det för med sig.
    Det ställer till det rätt rejält ibland, för många kvinnor analyserar det killen GÖR istället för att lyssna på det han SÄGER. Been there done that.

    Min tolkning av den här killens beteende är att han tycker du är bekväm att ha. Han gillar dig och attraheras av dig och du ställer inga krav. Han har från början påpekat detta med att han ska flytta så att du inte ska engagera dig för mycket. Han vill se sig som en good guy.
    Att han inte vill att ni ska vara officiella tyder ju på att han vill behålla det ryktet, men inte till priset av att inte få ligga.

    Kanske är han tom intresserad av den där kompisen, men vill inte inleda något med henne innan han flyttar för att han respekterar henne fullt ut. Eller så kanske han gillar att vara the good guy, han får ut något av det från henne. Kanske är hon en sån där tjej som han skyddar som en syster, hon kan ha råkat ut för skitstövlar och pratat med honom om det och sagt något som: Du är fan den enda som inte beter dig så och det känns troligen bra för honom av någon anledning.

    Jag skulle iaf 'ta min Mats ur skolan' och tala om att du bara kan tänka dig ett seriöst förhållande, utlandsflytt eller inte annars får det vara. Tala om att du faktiskt kan tänka dig att flytta om det fungerar mellan er. Det finns ju inget som säger att du måste flytta samtidigt som honom. Beroende på vart han flyttar så finns kanske möjligheten att hälsa på varandra, eller främst du honom så du får känna på landet lite.

    OM det blir flytt av, så behåll din lgh och hyr ut i andra hand i 6 månader så har du iaf någonstans att ta vägen om det skiter sig. Ställ dig också i bostadskö överallt där du kan tänka dig att bo även om allt är toppen med er. det KAN ju skita sig senare så du vill flytta hem. Eller så kanske ni båda vill det.

    Mitt råd är att lita på det han säger. Det är så många som gjort som du, inkl jag som sagt, och tolkar in saker i det han gör som inte finns där, bara för att man så gärna vill..

Svar på tråden Han säger att han inte är redo för seriöst men visar något annat