• Anonym (Fattig)

    Har dålig ekonomi! Hjälp!

    Era snabba tips för att spara pengar/ få in pengar snabbt. Nu efter min föräldraledighet känner jag mig helt barskrapad på pengar! Dessutom får jag ingen lön denna månad varken från jobbet eller f-kassan.
    Vad ska jag leva på??
    Har en sambo men hans lön räcker knappt för två en gel månad med räkningar o allt! Usch... Vad det gnager att gå o tänka på ekonomin!

  • Svar på tråden Har dålig ekonomi! Hjälp!
  • Anonym (pussel)

    Om du vet med dig att ni får det bra nästa månad (fr 25 mars) så ring runt till vissa av dem ni får räkningar ifrån och be att få skjuta betalningen till nästa månad. Betala hyran, el etc och ring resten och be få skjuta på det hela. Men har ni tufft även från 25 mars får ni pussla ihop nåt.

  • sportpappa

    Se över era kostnader och kapa. Kolla kontoutdragen några månader bakåt så ser man var alla pengar tar vägen. Många gånger finns det utgifter som man dragit på sig som inte behöver finnas där, ex. kabel-TV-abonnemang, NetFlix, Spotify, Linas matkassa eller annan matkasse, för mycket data på mobilabonnemanget, onödigt hög bandbredd på det fasta bredbandet, dagstidningar och andra tidningar och magasin osv.
    Det ger inte så mycket pengar direkt, men på sikt så kommer ni få massor med pengar över.

  • Aliva
    sportpappa skrev 2016-02-11 13:35:00 följande:

    Se över era kostnader och kapa. Kolla kontoutdragen några månader bakåt så ser man var alla pengar tar vägen. Många gånger finns det utgifter som man dragit på sig som inte behöver finnas där, ex. kabel-TV-abonnemang, NetFlix, Spotify, Linas matkassa eller annan matkasse, för mycket data på mobilabonnemanget, onödigt hög bandbredd på det fasta bredbandet, dagstidningar och andra tidningar och magasin osv.

    Det ger inte så mycket pengar direkt, men på sikt så kommer ni få massor med pengar över.


    Problemet med just abonnemang är att de sällan går att avsluta "just nu", utan det är oftast någon form av uppsägningstid. Så absolut, på lång sikt är det en jättebra grej, men svårt om man behöver pengar "just nu". Annars tycker jag dina förslag till ts var väldigt kloka!

    Ett annat tips är att se till att handla så billigt det bara går! Euroshopper och liknande. Nej, det blir troligtvis inte den mest kulinariskt berikande tiden i era liv, men nu svälter inte ihjäl.

    Kolla om ni har ngt som ligget och skräpar som ni kan sälja. En hundring här och där kan hjälpa ganska mkt när det är riktigt knapert. "Bjud in er" på mat hos vänner eller föräldrar. Bjud tillbaka när er ekonomi är i balans igen.

    Kämpa på :)
  • Anonym (Sälja)

    Har ni saker att sälja? Lägg ut på köp/sälj sidor på fb. Även "skräp" kan va ngt vissa kan tänka sig byta förbrukningsvaror mot. Finns även tigg sidor där man kan be om blöjor eller ngt. Vissa har barn som vuxit ur storleken osv. Sälj spjälsäng, vagn och samsov / sjala/ tigg ihop en sulky. Sälj smycken. Gör storkok av allt, åk till extremt billiga affärer. Skicka en förfrågan till frivilliggrupper som hjälper folk med hård ekonomi och barn. Ja finns olika sätt! Har själv levt äckligt fattig och önskar inte ngn det, men väl ute på andra sidan (är fortfarande relativt fattig student) så inser jag att man överlevde det också! På något sätt! Ring FK o kolla om ni kan få bostadsbidrag. Man kam även få försörjningsstöd om man verkligen lever under norm och inte har dålig ekonomi pga slösaktighet. Vad ni än gör börja aldrig låna pengar för att täcka skulder. Det blir en vidrig cirkel! :)

  • Anonym (poppis)

    Tycker det är superbra på lång sikt om ni går igenom er ekonomi och kapar allt onödigt. På kort sikt för att klara er en månad tycker jag också att ni bör kontakta de olika bolagen som ni har räkningar hos och försöka skjuta fram dem tills nästa månad. Och sälja onödiga prylar. Och handla billig mat. Det gör faktiskt stor skillnad att handla på willys/lidl/euroshopper jämfört med hemköp/ica eller nåt.

    En månad kan man ju i princip leva på luft. Ta av sånt man har hemma och kompletteringshandla typ billig pasta, ketchup och nudlar. Inga utsvävningar som fika ute eller bio eller kläder så borde ni kunna klara er på en tusing (har själv testat och det funkar).

  • sportpappa
    Aliva skrev 2016-02-11 13:52:26 följande:
    Problemet med just abonnemang är att de sällan går att avsluta "just nu", utan det är oftast någon form av uppsägningstid. Så absolut, på lång sikt är det en jättebra grej, men svårt om man behöver pengar "just nu". Annars tycker jag dina förslag till ts var väldigt kloka!

    Ett annat tips är att se till att handla så billigt det bara går! Euroshopper och liknande. Nej, det blir troligtvis inte den mest kulinariskt berikande tiden i era liv, men nu svälter inte ihjäl.

    Kolla om ni har ngt som ligget och skräpar som ni kan sälja. En hundring här och där kan hjälpa ganska mkt när det är riktigt knapert. "Bjud in er" på mat hos vänner eller föräldrar. Bjud tillbaka när er ekonomi är i balans igen.

    Kämpa på :)
    Alla abonnemang bör man kolla upp kontinuerligt (åtminstone en gång per år) så att det hela tiden matchar den ekonomi man har. Ofta skaffar man abonnemang slentrianmässigt för att man tycker att man behöver det, ex. NetFlix eller att "alla" andra har ju det, men om det inte går ihop med ekonomin så får man väl vara lite annorlunda.
  • sportpappa

    Skriv veckomatsedel och ha matlådor till jobbet. Om man går från att äta på lunchrestaurang till matlåda så kan man spara minst 50 kr per dag och person.

Svar på tråden Har dålig ekonomi! Hjälp!