• Anonym (Majsallergi?)

    Kan någon ge snabbt svar ang allergi, snälla!

    Hej!

    Min dotter på 11 månader kräktes igårnatt efter att hon varit lös i magen tidigare på dagen. Sen dess har hon bara fått flytande då jag trott att det är magsjuka.

    Dock kom jag att tänka på att vi provat majsgröt för första gången tidigare på dagen och funderar på om det kan vara majsallergi? Minns nämligen att hon även fått långdragen diarré när vi gav henne majspuré förut. Men vi träffade massa folk så och trodde det var magsjuka...

    Så min fråga är om allergier kan göra att man får diarré i flera dagar eller om det bör försvinna när maten som man är allergisk mot paSserat magen helt enkelt?

    För hon har fortfarande diarré trots att hon fått flytande enbart sen hon kräktes.

  • Svar på tråden Kan någon ge snabbt svar ang allergi, snälla!
  • Anonym (Majsallergi?)
    Anonym (Majsallergi?) skrev 2016-02-11 15:46:52 följande:

    Hej!

    Min dotter på 11 månader kräktes igårnatt efter att hon varit lös i magen tidigare på dagen. Sen dess har hon bara fått flytande då jag trott att det är magsjuka.

    Dock kom jag att tänka på att vi provat majsgröt för första gången tidigare på dagen och funderar på om det kan vara majsallergi? Minns nämligen att hon även fått långdragen diarré när vi gav henne majspuré förut. Men vi träffade massa folk så och trodde det var magsjuka...

    Så min fråga är om allergier kan göra att man får diarré i flera dagar eller om det bör försvinna när maten som man är allergisk mot paSserat magen helt enkelt?

    För hon har fortfarande diarré trots att hon fått flytande enbart sen hon kräktes.


    Ingen som vet?
  • Anonym (javisst)

    Visst kan det sitta i några dagar och visst kan majsallergi yttra sig i dålig mage. Men majs borde väl ditt barn fått i sig tidigare också ? Det finns ju i det mesta tänker jag..

  • Anonym (Majsallergi?)
    Anonym (javisst) skrev 2016-02-11 16:03:16 följande:

    Visst kan det sitta i några dagar och visst kan majsallergi yttra sig i dålig mage. Men majs borde väl ditt barn fått i sig tidigare också ? Det finns ju i det mesta tänker jag..


    Tack för svaret! Ja men kanske inte i de mängder som hon fått när hon fått majspuré och majsgröt! Det är ju just då hon reagerat med diarré. Och kräkningar igårnatt.

    Hon kan ju ha haft ont i magen när hon fått i sig en liten mängd som finns i andra grejer. Svårt att veta när hon inte pratar.

    Annars är det magsjuka men tyckte det var ett sånt konstigt samanträffande med både gröten och purén.
  • Nyfikna72

    Man ska nog vara väldigt försiktig med att ropa allergi så fort ett barn reagerar på nånting. Ett barn i den åldern håller på att anpassa sig till verkligheten för fullt ochbdet kan bli alla möjliga reaktioner på olika ämnen utan att det för den skull är regelrätt allergi. Så länge de inte blir väldigt sjuka eller reagerar väldigt mycket så är det nog bara avvakta och testa igen.

  • Anonym (Majsallergi?)
    Nyfikna72 skrev 2016-02-11 16:21:25 följande:

    Man ska nog vara väldigt försiktig med att ropa allergi så fort ett barn reagerar på nånting. Ett barn i den åldern håller på att anpassa sig till verkligheten för fullt ochbdet kan bli alla möjliga reaktioner på olika ämnen utan att det för den skull är regelrätt allergi. Så länge de inte blir väldigt sjuka eller reagerar väldigt mycket så är det nog bara avvakta och testa igen.


    Jag förstår hur du tänker... Men om du skulle ha varit med igårnatt så hade du inte tagit lika lätt på det som du gör. Det var rejäla kräkningar nu rikliga diarrér som ju kan torka ut henne så jag är ganska orolig för att ge henne majsgröt igen :(
  • Anonym (Majsallergi?)

    Hej!

    Kan ju meddela att sonen förmodligen inte är allergisk mot majs :D

    Jag fick nämligen magsjukan inatt. Skönt att veta :)

  • Anonym (x)
    Anonym (javisst) skrev 2016-02-11 16:03:16 följande:

    Visst kan det sitta i några dagar och visst kan majsallergi yttra sig i dålig mage. Men majs borde väl ditt barn fått i sig tidigare också ? Det finns ju i det mesta tänker jag..


    Vad menar du med att majs finns i det mesta?
Svar på tråden Kan någon ge snabbt svar ang allergi, snälla!