• 879214

    Tre år mellan barnen

    Jag har en son på 1 år 8 mån och vill skaffa syskon. Vi ville från början ha 2 år mellan barnen men kändes inte aktuellt längre. Nu blir det 2,5 år mellan om jag blir gravid närmsta tiden. Min sambo vill ha 2 år mellan men det går ju inte längre. Jag har sån ångest kring detta. För risken finns att det blir 3 år mellan och vi vill ha tre-fyra barn. Har ni erfarenhet av tre år mellan? Nackdelar vet jag (kanske inte leker så bra ihop, krock med skolavslutningar i framtiden osv) men jag vill veta fördelarna. Jag är dock bara 23 år så jag känner att jag har tid att ha tre år mellan alla fyra barn. Jag är 31 år isf när fjärde kommer. Vårt första (och enda) barn är född juni 2014 och vi vill helst ha barn födda 14,16,18,20 (ordning o reda) men det lär inte blir så (om jag inte blir gravid i mars dvs). Hjälp mig hur jag ska tänka positivt kring detta :( hakat upp mig så....

  • Svar på tråden Tre år mellan barnen
  • Elliva

    Fördelarna är att det äldre syskonet är lite mer självgående, man behöver inte ha två blöjbarn samtidigt, sover (förhoppnningsvis) hela nätter, och inte på dagen, äter och kan klä på sig själv osv.

    Skaffa barn nr två innan ni planerar barn nr 3 och 4 :)

  • AnkiC

    Slappna av. Man ska inte planera så mycket. Det finns fördelar och nackdelar med allt. Om jag talar för mig så föredrar jag längre mellan barnen. Det är kämpigt att ta hand om två småbarn. Det blir mer konkurrens och mer konflikter. Jag har 3.5 år mellan mina första och tätare skulle jag aldrig vilja ha. De hade stor glädje av varandra från början även om de inte kunde leka som kompisar förrän efter ett par år. Nu är de riktigt tajta syskon. Mellan tvåan och trean har jag 5.5 år och det är sån kärlek. Det är rätt fantastiskt att få ett litet syskon att känna kärlek till och få ta hand om och känna sig stor utan att känna sig avundsjuk som yngre syskon känner oftast. Och minstingen har sina större syskon som sina idoler och trygghet. Syskon är fantastiskt och ålder spelat mindre roll.

  • Mälaröbo

    Jag har 3 år mellan mina och det funkar bea. Nu är de 10 och 13 och kan fortfarande ha glädje av varandra när vi är på semester mm. När de var små var det perfekt att ettan var 3. Ingen avundsjuka, bara kärlek! Och stora hjälpte till att hålla lilla nöjd när mamma var utom synhåll utan att man behövde oroa sig så mycket för vad ett "mindre" barn skulle kunna göra.

  • konichiwa

    Jag har tre år mellan mina. Skulle inte vilja haft mindre. Det är stor skillnad mellan att ha ett och två barn tycker jag. När man bara har den ena med sig känns det i princip som att man är barnfri om man jämför med att ha båda med sig ????

  • Jill 79

    Jag har 3.5 år mellan mina tre. Alltså en 7 åring en 3.5 åring och en nyfödd. Fick första barnet vid 30 år och tredje vid 37. Tycket det är helt överlägset med den tiden i mellan. Barnen är rätt så självgående och det räcker med ett blöjbarn i taget. Men ska jag ha ett barn till kommer jag vara över 40 år och det är nog i senaste laget för mig så jag stannar nog på tre. Men som sagt var, jag hade aldrig orkat ha barnen tätare än så här.

  • Tjosan14

    Har fyra år mellan mina och det är superbra. De leker jättefint och har gjort det sedan lillen var ca ett år. De har stor glädje av varandra och vi som föräldrar kan ge dem den tiden de behöver.

  • Erizajo

    Mina barn är fem och åtta, de leker superbra ihop, systern (äldst) kan såklart vara dum mot lillebror ibland, men oftast är de superbra kompisar. Gemensamma vänner har de också. Yngsta barnet är fyra år yngre än mellanbarnet. Funkar super :)

  • TreSolrosor

    Jag har 2 år mellan första och andra samt 3 år mellan andra och tredje... Fick jag välja så skulle jag ta 3 år mellan helt klart! Det är iaf enklast nu när de är små (5, 3 och 6 mån). Mellanbarnet har ingen blöja, vilar inte på dagarna, kräver mindre av mig helt enkelt.

    När tvåan kom hade jag två blöjbarn som sov olika tider på dagarna.. Och massa trots från 2-åringen (3-åringen trotsar också nu men på ett mindre klängigt sätt).

    Men som nån skrev.. Det är mkt tuffare med fler barn än med ett barn! Vi brukar skratta och undra hur vi kunde tycka det var jättejobbigt med ETT barn på två vuxna ;) nu har vi tre vildingar o fler orkar vi nog inte..

  • Rani
    Elliva skrev 2016-02-11 20:06:08 följande:

    Fördelarna är att det äldre syskonet är lite mer självgående, man behöver inte ha två blöjbarn samtidigt, sover (förhoppnningsvis) hela nätter, och inte på dagen, äter och kan klä på sig själv osv.

    Skaffa barn nr två innan ni planerar barn nr 3 och 4 :)


    Yes. Håller helt med. Jag har tre år emellan. Min stora tjej kan leka en del själv, hon förstår när man förklarar saker för henne, hon kan hjälpa till med småsaker. Detta kunde hon inte vid två. Jag ser bara fördelar faktiskt. Det ÄR mycket jobbigare med två barn än med ett och då underlättar det att det ena klarar vissa saker själv, kan vänta på sin tur och underhålla sig själv lite.

    Håller också med om att ni bör planera ett barn i taget.
Svar på tråden Tre år mellan barnen