• Mamsterbabe

    Slutat med Yaz men ingen mens på väldigt länge? När är ÄL?

    Jag har använt Yaz p-piller i 1,5 år ungefär. Mensen försvann helt i höstas (oktober/november?) trots att jag valde att ta de större pillren och därmed bör få en blödning. Men icke. 
    I mitten av januari hände något väldigt tragiskt i vår vänskapskrets, vilket skakade oss alla och gjorde även att jag glömde ta i stort sett alla p-pillren i en vecka. Jag valde då att sluta med Yaz och inväntar mens, för att liksom rensa kroppen lite. Men ingen mens så långt ögat når. 

    Vi har pratat lite löst om att ev skaffa ett tredje barn, då våra grabbar är 3 och 5 nu och vi ev skulle vilja ha en till skrutt. 

    Hur ska jag ens kunna räkna på när jag ev har ÄL? 


     


    Bör väl även tillägga att jag har PCO, så vet inte ens om jag är så fertil längre? Är 26 år, men båda barnen tog över ett år att snickra till när vi skulle få till dem. 

    Alla tankar är bra, jag är mest snurrig nu! 

  • Svar på tråden Slutat med Yaz men ingen mens på väldigt länge? När är ÄL?
  • jenjenfig

    Jag åt YAZ ppiller i 8 år och blev gravid på tredje försöket efter jag slutade med dem. Använde mig av ägglossningsstickor och det var 35 dagar mellan mina 2 menstruationer. Kanske du ska pröva stickor? :)

  • Mamsterbabe

    Har beställt ägglossningstester nu, men blir mest fundersam över varför jag inte har blödit på så många månader och att det inte heller har kommit någon som helst blödning nu heller. Är ungefär 2 - 3 veckor sen jag slutade med pillren.

  • Mamsterbabe

    Fick igår bruna flytningar så tänkte att det var mensen som kom igång. Men det verkar nästan ha stannat vid bruna flytningar, inget blod eller något mer har kommit änsålänge.

    Vad kan detta vara?

  • hkv

    Hej, här är en till som går igenom precis samma sak för tillfället. Slutade med Yaz för ett par veckor sedan efter att ha tagit dem i 7 år pga endometrios. Mensen var väldigt sparsam på Yaz och försvann helt för drygt ett år sedan. Tänkte inte ens att det kunde vara farligt eftersom jag hört att det kan hända just med Yaz.

    Har nu inte ens fått pillermens trots att det gått ett par veckor sen jag slutade, och känner mig rätt säker på att det kommer dröja länge innan kroppen och ÄL kommer igång. :( Min doktor misstänker hormonell obalans (östrogenbrist?) tackvare pillren, men vill avvakta. Känns trist nu när vi vill försöka bli med barn.

  • Mamsterbabe

    Fortfarande ingen mer blödning här. Har fått världens illamående och yrsel men vet inte om det är pga influensan jag kämpar mot just nu.

    Tog Gravtest imorse som visade negativt. Tog även ett äl-test som inte blev positivt men det gav lite utslag. Hur kommer det sig?

  • hkv

    Usch, låter jobbigt. :(

    Fortfarande ingen blödning här heller, men har inga direkta symptom ens... Känns som att mina hormoner är i sån obalans att kroppen inte ens märkt att jag slutat med p-pillren över huvud taget!

    Hoppas ditt illamående lättar.

  • Mamsterbabe

    Usch vad jobbigt, samma här. Ingen mens eller blödning av något slag. Tog Gravtest imorse igen men fortfarande negativt. Suck!

  • hkv

    Hej, hur går det för dig? Fortfarande ingen blödning här, men mår allmänt skir. Har känt mig helt svullen och haft jätteont i magen de sista två dagarna. Känns inte som mensvärk direkt, men uppenbarligen har kroppen börjat reagera på att den inte får de hormoner den fått varje dag i typ 15 år..

  • Mamsterbabe

    Ingen mens, fortfarande illamående på morgonen. Tog test imorse men näpp helt blankt, inte minsta lilla tillstymmelse till plus.. Blir tokig! Vet ju inte var jag ska räkna ifrån heller så vet inte hur långt gången jag är om jag skulle vara gravid.. Hur mår du? Tagit test?

  • hkv

    Åh, men då verkar du ju ha ÄL iaf? Det är ju ett gott tecken även on du såklart hellre skulle vilja ha positivt på gravtestet. Mår du fortfarande illa?
    Själv mår jag äntligen mkt bättre än vad jag gjort den senaste tiden. Inte ont och inte svullen längre. Men fortfarande ingen mens.
    :( Vill bara att den ska komma igång så jag kan börja räkna på en ordentlig cykel!

  • Mamsterbabe

    Samma här. Har fått väldigt ömma bröst och bröstvårtor men ingen mens i syne. Har testat vaeje dag nu men nu ger jag nog upp.. Inget plus så långt ögat når och det här tar såå mycket på mig rent psykiskt. Blä! Hur går det för dig?


    www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Räkan BF 16/1-2013
  • hkv

    Hej! Länge sen nu. Fortfarande ingen mens för min del tyvärr. :( Tänkte ta ett gravtest nästa vecka, men tvivlar starkt på att det skulle vara positivt - känner mig inte ett dugg gravid! Hur går det för dig?

  • Mamsterbabe
    hkv skrev 2016-03-16 13:05:51 följande:

    Hej! Länge sen nu. Fortfarande ingen mens för min del tyvärr. :( Tänkte ta ett gravtest nästa vecka, men tvivlar starkt på att det skulle vara positivt - känner mig inte ett dugg gravid! Hur går det för dig?


    Usch vad jobbigt :( jag fick faktiskt mens förra veckan, med buller och bång! Har haft förjävlig mensvärk och blödit hur mycket som helst.. Men nu är kroppen iallafall igång!

    Håller tummarna för dig! Uppdatera gärna hur det går.
    www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Räkan BF 16/1-2013
  • hkv

    Härligt!! Då stämde ÄL-testet iaf. Så skönt. :)
    Håller tummarna för att jag inte behöver vänta alltför länge jag heller.

  • hkv

    Ok, fick mitt svar imorse på varför jag aldrig fick någon mens. Gravid 3+ veckor med clearblue digitalt. Känns helt overkligt, verkligen en chock!!
    Så konstigt att kroppen som inte haft mens på så länge under pillertiden och som gått på p-piller i så många år bara kan fixa ägglossning och befruktning sådär med en gång.
    Känner mig lite trött och yr, var illamående igår kväll men annars inga symptom. Kan verkligen inte fatta - var så inställd på att det skulle ta evigheter att få tillbaka mensen och MINST ett år att bli gravid.

Svar på tråden Slutat med Yaz men ingen mens på väldigt länge? När är ÄL?