• Indiansommar

    Hittelön för upphittad nyare mobil?

    Jag hittade en nyare Iphone 5 på köpcentrats parkering, hittade ägaren och lämnade tillbaka den. Min fråga är nu, vad hade du tyckt var en rimlig hittelön att ge för att någon är ärlig och lämnar tillbaka din mobil om du tappat den? Åtminstone jag har "hela mitt liv" i mobilen och man blir väldigt handikappad om man blir av med den.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-12 12:20
    Ska tillägga, hade du förväntat dig att få något om det var du som hittat telefonen?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hittelön för upphittad nyare mobil?
  • Carambolan

    Hade inte väntat mig att få något. Hade väl tyckt att 100-200 kr var rimligt att betala, kanske i form av biocheckar eller nåt annat som är en mer symbolisk gest än pengar.

  • Sophan

    Jag hade inte förväntat mig någonting alls. Jag kan tycka att man borde kunna utföra en god gärning utan att förvänta sig betalt för det. Vara en schysst medmänniska liksom.

  • Anonym (C)

    Jag hade förväntat mig att mottagaren sa tack så jättemycket typ.

  • Stårschan

    Jag kör på dubbelmoral i den här frågan. Jag hade absolut inte förväntat mig något om det var jag som hade hittat den, men jag hade gärna lämnat en hittelön (något symboliskt - ett par hundra, en blombukett eller något annat, lite beroende på vem upphittaren var) till den som hade hittat min mobil. Vårt samhälle blir allt hårdare och råare, och jag tycker att ärlighet måste uppmuntras.

  • hrewak

    Hade inte förväntat mig något överhuvudtaget! Och hade nog inte gett något heller om jag ska vara ärlig. Förutom att tacka personen massor.

  • Anonym (X)

    Tack och inspiration och glädje för beviset att god vilja för ens nästa fortf finns!

Svar på tråden Hittelön för upphittad nyare mobil?