• Anonym (Annahanna)

    Lugnade om man har herpes

    För några dagar sedan började det klia och kännas irriterat i mitt underliv. Vaknade upp av att det verkligen brände och kände tre små knölar. Fick panik.

    Hade kondylom (som hudfärgade "vårtor") för två år sedan som jag frysbehandlade bort och har inte sätt ingen. Men minns att jag mådde extremt dåligt under perioden jag hade dem och var orolig länge att det skulle komma tillbaka.

    (Var i en relation under "vårt" perioden och var öppen med att jag fått kondylom men han fick aldrig några besvär. Vi använde kondom tills jag var symtomfri.) Kondylom var alltså inte världens ende som det kändes som då.

    Tillbaka till mitt nuvarande problem. Har alltså fått herpes den här gången.... Fick medicin trots att mitt provsvar ännu inte har kommit, förmodligen eftersom jag grät hopplöst. Det är dag fyra nu sedan de första blåsorna kom. Blev snabbt värre den andra och tredje dagen. Har varit hemma och gått troslös och kännt mig väldigt nere och haft så ont. Fick rekommenderat att hålla det torrt och rent.

    Vill så gärna höra om era erfarenheter av könsherpes. Är ju inte direkt något man tar upp med sina vänner hur som helst? Känns som om de som skriver är de som har väldigt mycket problem, så skriv gärna om du inte har det!! Så man får höra flera historier.

    Kan tipsa alla som får blåsor, kolla upp det. Har även svullna lymfkörtlar. Desto fortare man får medicin desto snabbare läkning. Man kan även be om att få mer medicin på recept så man kan börja behandla dig själv så fort man känner av samma symtom igen.

    Har även hört att 600 000 personer har herpes i Stockholm. Ca 124 000 får utbrott/skrov. Så de övriga vet alltså inte ens om att de har viruset i kroppen. Man är iallafall inte så ensam (och äcklig) som man kanske tror och känner sig :)

  • Svar på tråden Lugnade om man har herpes
  • isolande

    Jag fick herpes när jag var 25, är 37 idag. Första utbrottet var helt FRUKTANSVÄRT! Jag hade så ont alltså, underlivet såg ut som köttfärs och jag tror jag var sjukskriven i två veckor för att jag inte kunde ha byxor på mig.

    Har sedan dess haft kanske 4 utbrott, vilket varit i storleksordningen 2 bråsor som sidit lite. Har haft Aciclovir och käkat så fort jag känt något. I min värld är inte herpes jordens undergång. Men jag trodde det var det under första utbrottet. Läs på mer och se till att skaffa tabletter så ska du se att du kommer lära dig hantera det.

  • Anonym (Annahanna)
    isolande skrev 2016-02-12 14:51:46 följande:

    Jag fick herpes när jag var 25, är 37 idag. Första utbrottet var helt FRUKTANSVÄRT! Jag hade så ont alltså, underlivet såg ut som köttfärs och jag tror jag var sjukskriven i två veckor för att jag inte kunde ha byxor på mig.

    Har sedan dess haft kanske 4 utbrott, vilket varit i storleksordningen 2 bråsor som sidit lite. Har haft Aciclovir och käkat så fort jag känt något. I min värld är inte herpes jordens undergång. Men jag trodde det var det under första utbrottet. Läs på mer och se till att skaffa tabletter så ska du se att du kommer lära dig hantera det.


    Ja första utbrottet är verkligen hemskt. Är inte över än.. Det ska jag göra. Blir bara så uppskrämd när man kommer in på trådar om hur det aldrig avtar!

    Men så skönt att höra att det löste sig för dig! :)
  • Thotis90

    Jag fick herpes när jag var 19 år, i underlivet och i munnen. Jag märkte först ingenting, men så en kväll fick jag feber och det började göra ont i underlivet - som du beskriver. Efter att ha tagit en titt i badrummet kunde jag se stora vita blåsor och efter en sväng på akuten (hade dragit på mig halsfluss också) konstaterades herpes. De nästkommande dagarna kunde jag bara ligga ner och när jag skulle torka mig efter toalettbesök fick jag badda. Att torka kändes som sandpapper. 

    Jag har inte fått något utbrott efter detta (7 år sedan) i underlivet, men det återkommer i munnen emellanåt. Det försvinner lyckligtvis snabbt.


    Livet med endometrios - fuckendo.blogg.se
Svar på tråden Lugnade om man har herpes