• Anonym (TS)

    Hur mycket mat?

    Jag fick min dotter för tre veckor sedan och nu på måndag ska hon vara hos barnvakt från tidig eftermiddag till förmiddagen tisdag..

    Hon ammas enbart och planen är att fortsätta med det så jag vill inte ge ersättning. Min fråga är därför hur mycket bröstmjölk jag behöver lyckas pumpa ur till på måndag? Alltså, hur mycket bröstmjölk äter en tre veckor gammal bebis på knappt ett dygn?

  • Svar på tråden Hur mycket mat?
  • Elliva

    Pumpa ut så mycket det går! Bättre med för mycket än att det skulle ta slut, det som blir kvar kan man frysa in. Jag tycker även att du ska köpa hem ersättning för säkerhets skull. Har hon ätit hur flaska så ni vet att det fungerar problemfritt? Att hon skulle föredra flaska istället för bröstet har inte med innehållet, utan tekniken att göra, då det går lättare att dricka ut flaska än att amma.

  • Anonym (Hmm)

    Hur vågar du lämna ett så liten barn så länge?

  • Anonym (TS)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-02-12 22:58:18 följande:

    Hur vågar du lämna ett så liten barn så länge?


    Vi har en barnvakt med goda referenser och stor erfarenhet av små barn. Hon kommer att passas hemma hos oss, i sin trygga miljö så det kommer säkert att gå bra..
  • Jeltzin
    Anonym (Hmm) skrev 2016-02-12 22:58:18 följande:
    Hur vågar du lämna ett så liten barn så länge?
    Jösses vad skulle hända menar du?
  • Anonym (kattis)
    Anonym (TS) skrev 2016-02-13 01:29:33 följande:
    Vi har en barnvakt med goda referenser och stor erfarenhet av små barn. Hon kommer att passas hemma hos oss, i sin trygga miljö så det kommer säkert att gå bra..
    Ja, det är väl snarare att BARNET ska ha erfarenhet av barnvakten Förvånad
  • Elliva
    Jeltzin skrev 2016-02-13 02:21:22 följande:
    Jösses vad skulle hända menar du?
    Ja, att barnet skriker förtvivlat efter sina föräldrar, inte tar flaskan och inte kan sova, tex... Glad  Man har ju knappat hunnit skapa starka band som förälder på tre veckor, än mindre en barnvakt. Det är ju inte bara en liten stund, utan nästan ett dygn. Jag skulle inte ha vågat.
  • Anonym (TS)
    Anonym (kattis) skrev 2016-02-13 15:09:27 följande:

    Ja, det är väl snarare att BARNET ska ha erfarenhet av barnvakten 


    Menar du att det har någon inverkan på hur mycket barnet äter? För det var ju det som var frågan....
  • Elliva
    Anonym (TS) skrev 2016-02-13 15:30:43 följande:
    Menar du att det har någon inverkan på hur mycket barnet äter? För det var ju det som var frågan....
    Nu var ju det inlägget svar på en annan fråga. Och ja, i så fall skulle det ju påverka att barnet äter mindre. När vi hade barnvakt första gången, var vi borta ca 4 timmar, och hon varken åt eller sov under den tiden, fast hon behövde.
  • Anonym (TS)
    Alexi skrev 2016-02-13 15:11:51 följande:

    Vet ni att barnet tar flaska?


    Nej, hon har aldrig fått flaska och tar inte napp. Hon är däremot van vid att matas med spruta, så det blir nog så matningen går till...
  • Alexi

    Men har hon matats med spruta nu sista veckan? För mängden mat de äter per mål ökar ju rätt kraftigt i början (vi matade också med kopp och spruta första veckan). Och det kan bli knepigare att få i allt med spruta. Ni bör nog testa flaska innan barnvakten ska vara där.

  • Jeltzin
    Elliva skrev 2016-02-13 15:14:09 följande:
    Ja, att barnet skriker förtvivlat efter sina föräldrar, inte tar flaskan och inte kan sova, tex... Glad  Man har ju knappat hunnit skapa starka band som förälder på tre veckor, än mindre en barnvakt. Det är ju inte bara en liten stund, utan nästan ett dygn. Jag skulle inte ha vågat.
    Ja jösses tagga ner...
  • Elliva
    Jeltzin skrev 2016-02-14 00:13:12 följande:
    Ja jösses tagga ner...
    Jag är nedtaggad. Jag sa inte att det kommer att bli så, jag svarade bara på din fråga på vad som skulle kunna hända.
  • Anonym (Loppan)

    Oj, hade aldrig klarat av det vid tre VECKOR. Möjligen tre månader. Fast, nej, haha, inte med första barnet. Var världens hönsmamma. Hm, eller ÄR. Still am. Yep.

    Fast det kanske inte är ditt första?

  • Margaux

    Varför vill du lämna en så liten baby så länge?
    Och har du möjlighet att pumpa ut tillräckligt?
    Sen får du ju inte glömma pumpen till dig heller så du kam pumpa ut när du är borta...

  • Anonym (Loppan)
    Margaux skrev 2016-02-14 20:23:47 följande:

    Varför vill du lämna en så liten baby så länge?

    Och har du möjlighet att pumpa ut tillräckligt?

    Sen får du ju inte glömma pumpen till dig heller så du kam pumpa ut när du är borta...


    Ja, ska hon både amma, samt lyckas pumpa och fram minst 1,5 liter till på måndag, så lär hon öka på mjölkproduktionen rejält!

    Så glöm för allt i världen inte pumpen!!!
  • aleydis

    Ca 150 ml per kg per dygn, så en 4 kg bebis ca 600 ml. Med tillagd marginal för mat som värms upp och inte äts osv.

  • Anonym (Loppan)
    aleydis skrev 2016-02-14 20:27:54 följande:

    Ca 150 ml per kg per dygn, så en 4 kg bebis ca 600 ml. Med tillagd marginal för mat som värms upp och inte äts osv.


    Upp till vilken ålder är det 150 ml/kg och dygn?
Svar på tråden Hur mycket mat?