• Anonym (sjuk)

    Skriva in sig på Arbetsförmedlingen under sjukskrivning?

    Hej, jag är 20 och hoppade av gymnasiet nyligen p.g.a. sjukdom och kommer förmodligen att vara sjukskriven i ett år och jag tänkte kolla om det är någon som vet om man har rätt att skriva in sig hos Arbetsförmedlingen medans man är sjukskriven. Jag kommer förmodligen att få aktivitetsersättning + bostadstillägg om allt går vägen så jag tror inte att jag kommer få de där ca 3000 kronorna från Arbetsförmedlingen, men det är så att jag kommer att skriva in mig efter sjukskrivningen och då måste jag vänta i 3 månader för att få ersättning och om jag har lägenhet så blir det lite problematiskt då jag måste betala hyra. Jag undrar därför om jag kan börja få ersättning direkt efter sjukskrivningen så att jag kan behålla lägenheten eller om jag måste vänta i 3 månader för att pengarna ska börja rulla in igen. 

    Är detta möjligt eller måste jag spara/flytta hem tills jag får praktik eller dylikt hos Arbetsförmedlingen?

  • Svar på tråden Skriva in sig på Arbetsförmedlingen under sjukskrivning?
  • Anonym (sjuk)

    Kommer tyvärr bli Komvux för mig, jag funderar på att försöka få praktik/arbete och plugga på distans.

  • Anonym (sjuk)
    Tow2Mater skrev 2016-02-13 03:56:09 följande:

    Men när du blir frisk ska du väl fortsätta gymnasiet, eller?


    Kommer tyvärr bli Komvux för mig, jag funderar på att försöka få praktik/arbete och plugga på distans.
  • Carambolan

    Nej. Inskriven handlar inte bara om att sätta upp sig på en lista. För att att vara inskriven måste du stå till arbetsmarknadens förfogande (= inte vara sjukskriven).

  • Ms H
    Anonym (sjuk) skrev 2016-02-13 04:04:57 följande:
    Kommer tyvärr bli Komvux för mig, jag funderar på att försöka få praktik/arbete och plugga på distans.
    När du läser på Komvux kan du få studiemedel hdtv-box CSN. Eftersom att du är över 20, kommer det att ligga på samma nivå som vid högskolestudier.
  • Fröken Apelsin

    Du kan inte vara inskriven på Arbetsförmedlingen då du är sjukskriven, däremot kan du vara inskriven samtidigt som du har aktivitetsersättning om du och din handläggare kommer överens om det. Inskrivningen handlar då om att du ska få en praktik och rehabiliteras tillbaka till arbetsmarknaden. Du kan också plugga på Komvux och har aktivitetsersättning, men där behöver du också ha kommit överens med Försäkringskassan innan.

    Du kan få socialbidrag/försörjningsstöd om du inte har pengar till mat och hyra, förutsatt att du inte äger något av värde eller har pengar sparade.

  • Anonym (sjuk)
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-13 16:55:23 följande:

    Du kan inte vara inskriven på Arbetsförmedlingen då du är sjukskriven, däremot kan du vara inskriven samtidigt som du har aktivitetsersättning om du och din handläggare kommer överens om det. Inskrivningen handlar då om att du ska få en praktik och rehabiliteras tillbaka till arbetsmarknaden. Du kan också plugga på Komvux och har aktivitetsersättning, men där behöver du också ha kommit överens med Försäkringskassan innan.

    Du kan få socialbidrag/försörjningsstöd om du inte har pengar till mat och hyra, förutsatt att du inte äger något av värde eller har pengar sparade.


    Tack så mycket för hjälpen!
Svar på tråden Skriva in sig på Arbetsförmedlingen under sjukskrivning?