• VitaUgglan

    Kolik? Hjälp!?

    Måtte det inte vara kolik, men nån kanske kan hjälpa mig?! :(

    Har en liten bebis på två veckor här hemma, han är så himla go! Hela dagarna sover han i stort sett, vaknar och äter lite bara! Jag ammar tyvär inte då jag inte får det till att fungera så vi ger ersättning, detta har han fått lite från start då jag inte hade tillräckligt med mjölk!!

    Nu till mitt "problem"!! Bebis verkar ha nån form av kolik, det händer inte varje kväll men två kvällar i rad nu har han skrikit ifrån ca 22 till 01 han skriker hysteriskt och inget verkar hjälpa.. Kan det vara magknip eller är det kolik.. ?

  • Svar på tråden Kolik? Hjälp!?
  • Misscaswell

    Låter som hur min son var. Är han gasig? Drar upp knäna mot magen? För oss hjälpte det att jag slutade med mjölk, men det är kanske knepigare när man inte helammar. Det är ju också så att bebisar ofta är oroliga på kvällen utan att det behöver ha med magen att göra för att de bearbetar alla nya intryck och så.

    Är han gasig finns det enkel sk kolikmassage att ta till som funkade bra för oss. I princip masserar man magen medsols (mjukt) en stund, sen stryker från revbenskanten ner till blöjkanten några gånger - detta för att stimulera tarmarna att släppa igenom gas. Sen lyfta upp bebisens knän mot bröstkorgen några ggr för att ytterligare hjälpa gasen ut. Vi gick en kurs på bvc, men det finns säkert bättre beskrivningar online också.

  • SandraP81

    Hur äter han under kvällen? Mina bebisar har alltid varit kvällspigga i början och velat äta i princip hela tiden. Jag har både ammat och gett flaska. Tänker om det kan vara av hunger?

  • VitaUgglan

    Det kan kanske vara gaser eftersom det inte är varje kväll det handlar om kanske det är för tidigt att säga kolik men jag är livrädd för att det ska vara det! Han äter ganska regelbundet var tredje timma så säg att han får mat vid 21 och efter det kommer han inte till ro och då drar skriket igång! :(

  • mariaheterjag

    Du kan prova att bryta det genom att t ex ta en promenad med vagnen eller liknande. Ibland funkar det. En mildare ersättning alternativt mjölkfri kan du också testa om inget annat funkar.

  • SandraP81

    Men prova erbjud flaskan hela tiden under kvällen. Mina har velat äta mer eller mindre oavbrutet på kvällen för att "ladda upp" inför natten. Kan vara värt ett försök :)

  • MissHelene
    VitaUgglan skrev 2016-02-13 05:24:59 följande:

    Måtte det inte vara kolik, men nån kanske kan hjälpa mig?! :(

    Har en liten bebis på två veckor här hemma, han är så himla go! Hela dagarna sover han i stort sett, vaknar och äter lite bara! Jag ammar tyvär inte då jag inte får det till att fungera så vi ger ersättning, detta har han fått lite från start då jag inte hade tillräckligt med mjölk!!

    Nu till mitt "problem"!! Bebis verkar ha nån form av kolik, det händer inte varje kväll men två kvällar i rad nu har han skrikit ifrån ca 22 till 01 han skriker hysteriskt och inget verkar hjälpa.. Kan det vara magknip eller är det kolik.. ?


    Precis så var vår lilla tös första veckorna också, tillslut fick hon sova på bröstet på ngn av oss, lugnade men vi fick ingen sömn. Testade sen att ha en lampa på under natten och ungen e som förbytt, vill gärna sova en stund på oss på morgonkvisten men det verkade helt enkelt som att hon var mörkrädd :) tösen e idag 3 veckor o några dagar och tro mig det tog ett bra tag innan vi upptäckte vad det var, vi trodde också det var gaser och har testat allt från pysventiler till "kolikdroppar". Så svaret kan vara ngt helt annat än vad man tror :) nu sover hon mellan oss i sängen i sitt babynest och piper bara lite när hon vaknar och är hungrig :) lycka till i sökandes efter svaret, tro mig jag vet att det är frustrerande ^^
  • VitaUgglan

    Igårkväll gav vi honom en extra skvätt mat när vi märkte att han började gnälla det tycktes till en början inte hjälpa alla men efter en stund kom en jättespya och sedan somnade han väldigt gott.. Efter 3 timmar vaknade han och då gnälldes de en del men inte alls dethär hysteriska som dagarna Innan!! Jag vet inte vad jag kan dra för slutsats eller om jag blev nått klokare men kolik kanske det inte är iallafall! Hoppas inte.. Nu laddar jag inför ikväll ska det bli skrik eller sova!!

  • MissHelene
    VitaUgglan skrev 2016-02-14 18:57:42 följande:

    Igårkväll gav vi honom en extra skvätt mat när vi märkte att han började gnälla det tycktes till en början inte hjälpa alla men efter en stund kom en jättespya och sedan somnade han väldigt gott.. Efter 3 timmar vaknade han och då gnälldes de en del men inte alls dethär hysteriska som dagarna Innan!! Jag vet inte vad jag kan dra för slutsats eller om jag blev nått klokare men kolik kanske det inte är iallafall! Hoppas inte.. Nu laddar jag inför ikväll ska det bli skrik eller sova!!


    Hur fick det för dig inatt? :)
  • VitaUgglan

    [quote=76339615][quote-nick]MissHelene skrev 2016-02-15 09:13:58 följande:[/quote-nick]Hur fick det för dig inatt? :)[/

    Det har varit lugnt två nätter i rad nu! Så förhoppningsvis va det kanske bara nått tillfälligt! ????????

    Dethär med att rapa efter maten är bra, men han gör inte alltid det hur mycket man ön kämpar, rapar de alltid när de ätit? Hur gör ni för att få dem att rapa??

  • Rani

    Kolik är bara ett samlingsnamn för barn som skriker non-stop mer än fyra (tror jag) timmar per dygn. Det kan bero på vad som helst. Det är alltså ingen medicinsk diagnos där man vet anledningen.

    Eftersom bebisen somnade efter jättespya så tippar jag på luft (typ rap på tvären) som kom upp i samband med kräket. Bär bebisen upprätt och försök med pysventil om den verkar ha svårt att få ut pruttar.

  • MissHelene
    VitaUgglan skrev 2016-02-17 11:03:58 följande:

    [quote=76339615][quote-nick]MissHelene skrev 2016-02-15 09:13:58 följande:[/quote-nick]Hur fick det för dig inatt? :)[/

    Det har varit lugnt två nätter i rad nu! Så förhoppningsvis va det kanske bara nått tillfälligt! ????????

    Dethär med att rapa efter maten är bra, men han gör inte alltid det hur mycket man ön kämpar, rapar de alltid när de ätit? Hur gör ni för att få dem att rapa??


    Vad jag förstått så kan d ta ett tag innan dom rapar ibland. Min lilla rapar för d mesta när hon fått legat och vilat en liten stund efter maten. Låter henne ligga 5-10 minuter så tar jag upp henne igen och då brukar det komma av sig själv. Men det är långt ifrån alla gånger hon rapar.
Svar på tråden Kolik? Hjälp!?