• Anonym (T)

    Bästa böckerna för barn i åldern 5-8?

    Har en femåring som älskar böcker. Vi har läst mycket muminböcker senaste året, de har varit väldigt uppskattade även om vi fått censurera lite för att barnet tycker mårran är för läskig. Nu söker vi fler kapitelböcker. Barnet är tidig språkmässigt och har inga problem att hänga med i långa böcker med få bilder.

    Vilka böcker har era barn gillat?

  • Svar på tråden Bästa böckerna för barn i åldern 5-8?
  • seriösanvändare

    Allt av Astrid Lindgren. 

    Kerstin Sundh skulle jag också rekommendera. Hon har skrivit många böcker som passar barn i just den åldern.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare

    Samt Narnia-böckerna om de inte är för läskiga. 


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • taquine

    Jag läste samma böcker som min mamma gjorde för mig som liten ,  , dvs Emil, Pippi , Ja alla Astrid böcker .. Finns säkert massa fina barnböcker , får vänta på    barnbarnern. l,äs på , så viktigt för barn .)


    Goodness me
  • Johan75

    Den långa flykten, Det blåser på månen. Två som dök upp i huvudet just nu. Narnia är bara så himla kristet.


    Behold, i come as a thief.
  • Aniiee

    Vad som helt av Astrid Lindgren. Gärna böcker som Sagorna, Nils Karlsson-Pyssling och Kajsa Kavat (Alla dessa tre är sagosamlingar....)

    Barn-versionerna av Bröderna Grimm, HC Andersen och andra sagor (kolla på Project Gutenberg för gratis eböcker om du är haj på engelska och kan översätta/barnet kan engelska)

    Rudyard Kiplings  Djungelboken och Den andra Djungelboken, och Just Så.

    Jonathan Swifts Gulliver (finns en jättefin version i översättning av Beppe Wolgers)

    Boken om Morfar Prosten av Eva Bexell

    Peter Pan av JM Berrie

    Nästan vad som helst av Diana Wynne Jones (Det levande slottet mm)

    Alla dessa funkar för 5-åringar.
    ________________________________________

    Lite äldre, 7-8-åringar.

    Dags att börja läsa Harry Potter?

    Enid Blytons Fem-gänget och Äventyrs-serien (hette den Vi sex på svenska? Eller var det ytterligare en serie?)

    Roald Dahls böcker (några passar även för 5-åringar) Särskilt böcker som Kalle och chokladfabriken, Kalle och glashissen, Matilda, SVJ (Kommer som film i år, btw). Jojjes ljuvliga medicin.....

    Laura Ingalls Prärien-böcker (Börjar med Lilla huset i Stora Skogen)


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Alexi

    Sandvargen är jättebra högläsningsbok. Kassemajas detektivbyrå.

    Lilla huset på prärien rekommenderar jag inte till en femåring.

    Det blåser på månen är också för tidigt.

  • Natulcien

    Barn är ju olika, och vår 5-åring har tidigt gillat böcker som ligger lite över den nivå man skulle kunna tro. Han älskade t.ex. både Kalle och chokladfabriken och Häxorna av Roald Dahl, vilka hans kusin t.ex. inte uppskattade förrän i 7-8-årsåldern.
    Han gillar även Bröderna Lejonhjärta.

  • Aniiee
    Alexi skrev 2016-02-13 18:28:02 följande:

    Sandvargen är jättebra högläsningsbok. Kassemajas detektivbyrå.

    Lilla huset på prärien rekommenderar jag inte till en femåring.

    Det blåser på månen är också för tidigt.


    Om du läser vad jag skrivit har inte jag heller rekommenderat Lilla Huset på Prärien till en femåring.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • scanmia

    I den här åldern tycker jag om att försöka hinna klämma in de där som är riktigt kul att läsa högt. Jag tänker kanske främst på Pelle Svanslös, men också Nalle Puh och Alfons. De rinner på så bra och (åtminstone de utgåvor vi har) har så fina bilder, men man måste passa på så att barnen inte hinner bli för gamla och inte uppskattar dem längre.

    Som nästa steg skulle jag testa Dahls böcker. Visst är de lite läskiga, men det går ju att censurera lite om man har känsliga barn (som mina!) och de är så fantastiskt roliga och fina. Vid 6-7-års ålder har jag känt att det kommer ett ganska stort hopp i mognad och man kan ta sig an både det ena och det andra i bokväg - ettan läste jag Röde Orm för när han var 6.

    Vad jag vägrar läsa är de böcker som är bra läsa-själv-böcker, som Sune, Lassemajas detektivbyrå, och andra lättlästa, spännande, roliga böcker. 

  • Elsis

    Mina stora barn 6,5 och 4,5 läser jag hur nu om Lilla huset på prärien med, förra gången vi läste dem var storasyster runt fem, och hon gillade dem då. Vi nöjde oss med de tre första böckerna. Men det är ju så klart olika vad barn gillar, ville bara tala om att vissa barn kan uppskatta dem tidigare. Här har vi också läst mycket sagor och många böcker jag själv gillade som barn, sparade sedan dess.

Svar på tråden Bästa böckerna för barn i åldern 5-8?