• Anonym (.)

    Sjuksköterskor, röntgensjuksköterskor, hjälp mig ni är guld värda!

    Jag har en miljon i studielån. Jag har först pluggat civilingenjör men insett att jag inte trivs, sedan gymnasielärare och trivs absolut inte. Jag har fått upp ögonen för röntgensjuksköterska yrket men är orolig för att arbetsmarknaden inte är med mig. Den ska vara bra, men den är väldigt begränsad till större sjukhus som har röntgen. Jag vill kunna bosätta mig vart som helst (byar, städer, storstäder) utan att behöva fundera på jobbmöjligheterna.. Skulle kännas surt att ta ytterliggare 300 000 i studielån utan att veta om jag får jobb (får jag garanterat, men trivs jag just på den orten, kanske långt ifrån min familj?) Säger redan nu att jag aldrig vill bli en vanlig sjuksköterska, långt ifrån samma sak som rtsk.

  • Svar på tråden Sjuksköterskor, röntgensjuksköterskor, hjälp mig ni är guld värda!
  • Anonym (herregud)

    Får man ta så mycket i studielån??

    Du kan ju inte spendera hela ditt liv med att studera..... du har två yrken att välja mellan. Dags att växa upp och ta ansvar över sitt liv. Man kan inte hålla på o hoppa runt som du gör.....

  • Anonym (Klara)

    Jag är röntgensjuksköterska. Och det är ett toppenjobb. Har jobbat i 19 år. Och trivs fortfarande lika bra. Under åren har det ändrats väldigt mycket. Numera finns det privata röntgenkliniker också. Så jobb finns. Inte bara på de stora sjukhusen.

  • Anonym (?)

    Tråkigt att du inte känt dig hemma, bra att du går vidare istället för att bli bitter! Bra gjort! Men undrar bara hur du har fått ta så mkt i studielån?

  • M1rella

    1 miljon i studiestödsnämnden går inge att få då man enbart får låna 6 åt av CSN vilket är ca en halv miljon.... Så ska du studera annat så får du nog finasiera studierna på annat sätt.

  • Anonym (.)
    Anonym (Klara) skrev 2016-02-13 20:15:24 följande:

    Jag är röntgensjuksköterska. Och det är ett toppenjobb. Har jobbat i 19 år. Och trivs fortfarande lika bra. Under åren har det ändrats väldigt mycket. Numera finns det privata röntgenkliniker också. Så jobb finns. Inte bara på de stora sjukhusen.


    PÅ arbetsförmedlingen finns det ETT jobb (finns mer men de är bara sommarvikarie) det får mig att tvivla på arbetsmarknaden. Men tack!
  • Anonym (jobb finns)
    Anonym (.) skrev 2016-02-14 07:06:46 följande:
    PÅ arbetsförmedlingen finns det ETT jobb (finns mer men de är bara sommarvikarie) det får mig att tvivla på arbetsmarknaden. Men tack!
    Kolla på arbetsförmedlingens prognoser www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Statistik-prognoser/Prognoser/Yrkeskompassen-extern-sokning.html%2FYrkeskompassen%2FYrkesprognos.aspx%3Fy%3D323%26s%3D3235%26b%3D&sv.url=12.172a79512211e45f0d800035

    det verkar finnas ett stort behov av röntgensyrror
  • elin1989

    Det går bara att få studielån i 6 år på eftergymnasial nivå så det finns inte en chans att du har så mycket lån, och ännu mindre att du skulle kunna ta 300 000 kronor till. Jag hade fullt lån i fyra år, bodde dessutom utomlands så tror att lånen var högre än vad man får om man studerar i Sverige (kan ha fel), och mina lån var som mest 400 000 kronor. Varför trolla??

  • M1rella
    elin1989 skrev 2016-03-29 20:42:13 följande:

    Det går bara att få studielån i 6 år på eftergymnasial nivå så det finns inte en chans att du har så mycket lån, och ännu mindre att du skulle kunna ta 300 000 kronor till. Jag hade fullt lån i fyra år, bodde dessutom utomlands så tror att lånen var högre än vad man får om man studerar i Sverige (kan ha fel), och mina lån var som mest 400 000 kronor. Varför trolla??


    Ts kan ju även ha lån för komvux men också för grundskolan. Dessutom kan man ta tilläggslån om man tidigare haft en bra inkomst så det går att ha så mycket idag.
  • LoveIsInLife

    Innan du hugger tag i frågor om lån och arbetsorter... det råkar inte va så att omständigheterna tillåter att du bara tar ett ströjobb (du kanske redan har ett?) under en period och samtidigt aktivt samlar på dig info och kunskaper inför yrkesval etc? Då har du en stabilare grund att ta beslut på.

    Hann du läsa färdigt bägge tidigare programmen föresten?

Svar på tråden Sjuksköterskor, röntgensjuksköterskor, hjälp mig ni är guld värda!