• Anonym (Stygn)

    Ni som spruckit och sytt efter förlossning?

    Många spricker och tvingas sy efter en förlossning. Det jag undrar är hur det känns att ha sex efteråt? Samt hur länge det dröjde innan du hade sex efter att ha sytt?

  • Svar på tråden Ni som spruckit och sytt efter förlossning?
  • Anonym (Svar)

    Kunde ha sex ca 3 månader efter. Det sved och gjorde lite ont först. Efter ett halvår kändes det ingenting.

  • Anonym (M)

    Jag vet inte om det är just det att man spruckit som spelar roll för hur länge man skall vänta med sex, och inte heller om just det påverkar hur sexet blir eftersom man generellt sett har god läkning i underlivet. En vanlig rekommendation är dock att man avstår från sex (eller iaf använder kondom) tills dess avslaget upphört vilket kan ta upp till ca 6 v.

  • Anonym (Vill testa)

    Jag födde med sugklocka för 5 1/2 vecka sedan, har en bristning och ett ganska stort klipp som nu läkt fint, avslaget är så gott som borta nu och jag funderar på att prova i veckan. Längtar verkligen, vi har smekt och pillat lite försiktigt på varann men vill verkligen komma igång på riktigt nu!

  • Anonym (Stygn)

    Roligt med svar! :)

    Jag har själv inte spruckit under någon förlossning men ska nu opereras för rectocele. De skär ju upp och syr igen. Blir väl kanske större än hur man spricker vid en förlossning (självklart olika).

    Är lite nervös över hur just sextiden kommer vara efter :p

    Så gärna mer svar ;)

  • Conan

    Jag sprack lite inuti och blev sydd. Hade penetrerande sex 4 veckor efter fl och det var inga problem.

  • Anonym (Stygnet)

    Syddes i öppningen och hade ont 9 månader ungefär. Kan fortfarande känna av det ibland såhär 7 år senare. Förmodligen ärrvävnaden som inte är så elastisk.

  • fluu

    Nu sprack jag visserligen lite, men ändå. Hade inga besvär alls och stygnen trillade bort snabbt. Hade vaginalt samlag efter tre veckor och det kändes bra.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (2barnsmor)

    Sydde bara få stygn men det tog säkert 3 mån innan det slutade göra ont vid sex.

  • Margaux

    Blev klippt och sydd första gången, debuterade efter 6v kontrollen och det gick bra. Efter andra barnet blev det klippt igen och tog liiiiite längre tid innan det slutade "dra" och svida lite. Men helt borta på ett halvår ungefär!

  • Anonym (Stygn)

    Roligt med svar!

    Är så nervös så jag funderar lite på att skita i att opereras samtidigt som jag så gärna vill bli av med mitt bakre framfall.

    Men så drygt ett halv år kan jag räkna med att det känns då? :/

    Hur var det att sitta och allt efter förlossning när man blev sydd? Och gjorde det mycket ont med stygn och så?

  • Guapa

    Vet faktiskt inte hur lång tid själva läkningen tog men sexet gjorde skitont tills dess att jag slutade amma. Nu 20 mån senare känns allt som vanligt tack och lov :)

  • Margaux

    Sitta och torka på toaletten var ju inte jätteskönt första veckan, men gick fint att leva med. Något mer mörbultad första födseln då det blev komplikationer och tång och hastverk.... 

  • Minnie7

    Är opererad för rectocele samt gjort en mellangårdsplastik och det tog lång tid innan sexet inte var obehagligt . Men efter ca 1 år var det ok.

  • Mooomin

    Jag fick ett par vääääldigt små bristningar. En på ca 1cm precis i öppningen, nertill och en inuti på slidväggen och en vid urinröret. Stygnen i sig var mer "plågsamma" än sexet som vi hade efter ca 4v.. Kände inte av något alls av bristningarna när stygnen hade släppt efter ca 7-10 dagar..

  • Mooomin
    Anonym (Stygn) skrev 2016-02-14 21:00:30 följande:

    Roligt med svar!

    Är så nervös så jag funderar lite på att skita i att opereras samtidigt som jag så gärna vill bli av med mitt bakre framfall.

    Men så drygt ett halv år kan jag räkna med att det känns då? :/

    Hur var det att sitta och allt efter förlossning när man blev sydd? Och gjorde det mycket ont med stygn och så?


    Lite ot, men hur känner du av ditt bakre framfall? Syns det? Jag är osäker om jag fått det.. Bm säger nej men det ser ut och känns annorlunda.

    Jag tyckte inte det gjorde ont att sitta pga stygnen, det var mer för att hela underlivet typ blivit överkörd av en lastbil. Visst, stygnen kunde stickas lite ibland..
  • Anonym (Stygn)
    Minnie7 skrev 2016-02-14 22:15:42 följande:

    Är opererad för rectocele samt gjort en mellangårdsplastik och det tog lång tid innan sexet inte var obehagligt . Men efter ca 1 år var det ok.


    Åh! Vad kul med en som är opererad :) (givetvis inte att du drabbades eller hade problem efter). Skulle väldigt gärna vilja höra mer om det känns ok för dig?

    Jag ska bara göra rectocele, vad är mellangårdsplastik för något? Jag är nervös av att göra det i lokalbedövning, hur var det?

    Hur smärtsamt var det efter och hur länge? Blev det förbättring utefter de besvär du hade? Blev du trängre vid sex? Du skriver att det slutade vara obehagligt efter ca 1 år, hur obehagligt pratar vi om? Så pass att du inte ville ha sex eller bara när ni just började? Ursäkta en massa personliga frågor men skulle bli så glad om du kunde svara :)
  • Anonym (Stygn)
    Mooomin skrev 2016-02-14 22:28:56 följande:

    Lite ot, men hur känner du av ditt bakre framfall? Syns det? Jag är osäker om jag fått det.. Bm säger nej men det ser ut och känns annorlunda.

    Jag tyckte inte det gjorde ont att sitta pga stygnen, det var mer för att hela underlivet typ blivit överkörd av en lastbil. Visst, stygnen kunde stickas lite ibland..


    Hej :)

    Nej det syns inte, när jag var på gyn sist så pratade vi och hon sa att allt såg bra ut (genom slidan) det var inte först hon kände i ändtarmen som hon kände att väggen var för slapp. Hon tog även ultraljud för att mäta mellangården som ska vara helst 2 cm och min var 1.8 cm. Vi pratade även om hon kunde göra mig trängre eftersom jag inte känner något vid sex men hon sa att det inte går för att jag har så mycket "köttbollar", vilket man tydligen ska ha och det var lättare att göra en kvinna trängre om köttbollarna hade "slätats" ut :(

    Nu har jag ett litet framfall så hon sa att det är möjligt att det blir liite trängre men inte mycket.

    Mina främsta problem är dock att avföringen liksom hamnar i mellangården och jag måste trycka på med fingrar i slidan eller mellangården. Det är väldigt jobbigt faktiskt och gör lite ont. Inte så trevligt att aldrig kunna få gå på toaletten utan att det ska ta hundra år för att man ska trixa och fixa.

    Jag har även hemorrojder som gör det svårt att hålla rent. Det ska opereras efter denna operation så antagligen efter sommaren. Är så rädd för smärtan men vill verkligen ha tillbaks ett normalt liv.

    Anledningen till att jag skriver så mycket nu är för att jag själc försökt hitta personer i samma sits och personlig erfarenhet. Väldigt svårt att hitta om folk som gjort detta och som vågar berätta om det

    Så tänker på framtida kvinnor som behöver information :)

    Vad har du för besvär?? :)
  • Anonym (Stygn)

    Jag vill tacka alla som svarat :) det är ju inte riktigt samma sak men det ger mig ett litet hum på vad jag har att vänta.

    Jätte tacksam för att ni orkat skriva en rad :)

    Allt med kvinnor och underlivet efter förlossning är ju så individuellt och tyvärr kan man inte hitta så mkt fakta! Åtminstone inte så jag blir nöjd ;)

    På op pappret jag fått ska jag kunna ha sex efter 6 veckor men vi får se. Är en väldigt sexuell person så känns riktigt tråkigt om det ska göra ont upp till ett år.

  • Minnie7
    Anonym (Stygn) skrev 2016-02-15 08:32:09 följande:
    Åh! Vad kul med en som är opererad :) (givetvis inte att du drabbades eller hade problem efter). Skulle väldigt gärna vilja höra mer om det känns ok för dig?

    Jag ska bara göra rectocele, vad är mellangårdsplastik för något? Jag är nervös av att göra det i lokalbedövning, hur var det?

    Hur smärtsamt var det efter och hur länge? Blev det förbättring utefter de besvär du hade? Blev du trängre vid sex? Du skriver att det slutade vara obehagligt efter ca 1 år, hur obehagligt pratar vi om? Så pass att du inte ville ha sex eller bara när ni just började? Ursäkta en massa personliga frågor men skulle bli så glad om du kunde svara :)
    En mellangårdsplastik är en rekonstruktion av mellangården- det område bak i slidan som ofta tar stryk vid förlossningar. Jag sprack grad 2 vid min förlossning men musklerna syddes inte ihop ordentligt. På grund av detta fick jag ett bakre framfall. Så de byggde upp mellangården ordentligt och puttade tillbaka framfallet.

    Vi hade inte sex på minst två månader efter op (kanske mer). Gjorde ont till en början men släppte sedan. Sedan helt plötsligt efter kanske 6 månader gjorde det superont så jag ville inte ha sex alls. Det försvann helt plötsligt ytterligare 6 månader senare. Skumt.
    Nja, jag har kanske blivit lite trängre sedan förlossningsskadan då jag iof var väldigt stor. Men om man jämför med innan förlossningen är det milsvid skillnad. Men framförallt kan jag knipa igen hyffsat och känner mig mer hel i underlivet. Stor skillnad mot innan op då jag kände mig helt öppen och det kändes som om hela underlivet skulle ramlat ut. Hade dock inga problem att bajsa.

    Jag gjorde också min op i lokalbedövning men man får så mkt lugnande om man önskar att jag har inte några minnen alls faktiskt. Det gick jättebra!
Svar på tråden Ni som spruckit och sytt efter förlossning?