• MalinS

    Förskola med Reggio Emilia

    Vi har precis flyttat och ska sätta sonen i kö för överflyttning av förskola. Men nu när jag läst om alla förskolor här omkring så är alla inriktade med Reggio Emilia.

    Är det någon som har erfarenhet av Reggio Emilia? Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Förskola med Reggio Emilia
  • Carambolan

    Reggio emilia är vad som är "vanlig förskola" idag. :) Kan inte påstå att jag märker nån stor skillnad mot förskolan jag själv gick i för 30 år sedan, förutom att det är mer genomtänkt pedagogik.

  • Gryntroll

    Våra har gått på kommunal fsk med inriktning mot RE och det kanon! De följde barnens egen utveckling och hade mycket kreativa aktiviteter.

    Men iom vår flytt började de på en privat RE fsk och där var vi inte alls nöjda. Allt och verkligen allt fokuserades på det kreativa, ex att sätta på förkläde innan målning g hämmade kreativiteten och skippade därför... personalen och vikarier valdes utifrån deras kreativa erfarenhet (dvs diverse konstnärssjälar dom letade jobb) och inte alls speciellt efter deras erfarenhet med småbarn osv.

    Så besök fsk ni funderar på, känn efter och hör er för hur verksamheten fungerar just där.

  • mammalovis

    Jag har haft arbetspraktik och varit vikarie på en Reggio Emiliainspirerad förskola som var en av fyra i samma företag. Till skillnad mot många andra så var de utbildade i pedagogiken och hade en ateljerista som jobbade där och en pedagogiska ledde det pedagogiska arbetet med pedagogerna. Två pedagoger fick varje år åka ner till Reggio Emilia i Italien för att inspireras vidare.

    Det jag såg var att alla möbler och material barnen fick plocka själva var placerade i barnens höjd. De har en tydlig profil med det kompententa barnet i fokus och nej, de bytte inte blöjor på varandra däremot var de delaktiga i väldigt mycket även innan de fyllt 3 och 4 år. Självporträtten de gjorde med ateljeristan var helt fantastiska. Deras miljöer var superinspirerande och jag som vuxen hade gärna gått där. Även som vuxen hade jag kunnat utveckla min förmåga att måla och rita massor om jag fått hjälp att titta på rätt sätt. Likaså var ljussättningen mycket väl genomtänkt. Så i deras fall var det något som genomsyrade verksamheten.

    Sedan är ju frågan om de förskolor du tänker på är inspirerade till viss del eller om de har anammat pedagogiken helt och hållet?

    Där mina barn går nu har de lågt möblemang, rum som är vanliga inom Reggio Emilia som atelje, verkstad, men jag skulle inte säga att de direkt jobbar emligt pedagogiken. Deras material är ju inte annorlunda än på vilken förskola som helst. Där jag var så satsade de på bra papperskvalité och likaså färger. Skulle de små barnen måla en kivi fick de känna på skalet och sätta ord på det, smaka och färgerna fick de färdigblandade av specialfärger. Väldigt ofta dukades det upp inspirationsbord.

    Så kolla upp exakt vad de inspirerats av och satsat på! Innan dess kan nog ingen svara så mycket som verkligen ger svar på din frågeställning.

  • Carambolan

    Oj! Vad intressant att höra era andra erfarenheter! Där jag bor säger alla kommunala förskolor att de är RE men inget av det ni beskriver finns i någon förskola jag besökt här. Möblerna är visserligen i barnstorlek, men i övrigt är det precis som på 80-talet med dockvrå, läshörna, kombinerad matsal och pysselrum samt ett rum med öppet golv för samlingar och lek.

  • mammalovis
    Carambolan skrev 2016-02-14 11:21:14 följande:
    Oj! Vad intressant att höra era andra erfarenheter! Där jag bor säger alla kommunala förskolor att de är RE men inget av det ni beskriver finns i någon förskola jag besökt här. Möblerna är visserligen i barnstorlek, men i övrigt är det precis som på 80-talet med dockvrå, läshörna, kombinerad matsal och pysselrum samt ett rum med öppet golv för samlingar och lek.
    Ifrågasätt hur de använder Reggio Emilia i verksamheten, mycket handlar ju om att verkligen se barnen, utmana det att göra nya erfarenheter och då inte bara av traditionellt material. Där jag var fanns ju inga dockor alls. De hade visserligen duplo, kaplastavar, järnväg och duplo, men i övrigt hade de också olika sorters material i byggrummet som plastkrukor, mosaik, plastbägare som visade olika rymdformer (används mest i skolmatematiken annars), ljusbord, prismor, färgade plastskivor mm. De hade även tillgång till en del riktiga instrument som gitarr, en tvärflöjt, trumma. En matematikhörna som en period fanns det olika vågar, en annan skruvar och muttrar av olika storlekar, en annan period linjaler, måttband, tumstock mm.

    Dekorationsstenar i två olika färger samt blanka och matta att bygga t ex mönster eller lägga sitt namn med. Så de använde väldigt enkelt material på andra sätt som man ofta har i hemmet. I ett skjul utomhus fanns tillgång till en träkubb att spika och brädor att såga, liksom att de lätt kunde ordna fram staffli och måla utomhus. Sedan var ju personalen väldigt aktiva i barnens lekar och kunde dra med dem på bussutflykt eller skattjakt mm. Så pedagogerna var väldigt aktiva i lärandet tillsammans med barnen. Likaså fångades mycket av lärandet med digitalkamera av både barn och personal. Bilderna sattes upp på deras reflektionsvägg. Dessa kompletterade med barnens kommentarer både i lärsituationen och när de tittade på bilderna igen.  
  • LillaLoppi

    Det är en ENORM skillnad på en "Reggio Emilia INSPIRERAD pedagogik" och en "renodlad Reggio Emilia".

    De som bara är inspirerade är som vilken vanlig förskola som helst - men det låter väl bättre att skriva att man är inspirerad av någon specifik pedagogik.

    Renodlad Reggio är bra.

  • MalinS

    Tusen tack för alla svar! Vi ska hälsa på två av förskolorna så hoppas jag att det passar oss bra! :)

  • Duckan

    RE-inspad fsk hade vi dottern på (alla kommunala i vår stadsdel var i princip RE) och jag vet inte om det var så stor skillnad mer än som nån nämnde, möblerna var i barnstorlek.

Svar på tråden Förskola med Reggio Emilia