Carambolan skrev 2016-02-14 11:21:14 följande:
Oj! Vad intressant att höra era andra erfarenheter! Där jag bor säger alla kommunala förskolor att de är RE men inget av det ni beskriver finns i någon förskola jag besökt här. Möblerna är visserligen i barnstorlek, men i övrigt är det precis som på 80-talet med dockvrå, läshörna, kombinerad matsal och pysselrum samt ett rum med öppet golv för samlingar och lek.
Ifrågasätt hur de använder Reggio Emilia i verksamheten, mycket handlar ju om att verkligen se barnen, utmana det att göra nya erfarenheter och då inte bara av traditionellt material. Där jag var fanns ju inga dockor alls. De hade visserligen duplo, kaplastavar, järnväg och duplo, men i övrigt hade de också olika sorters material i byggrummet som plastkrukor, mosaik, plastbägare som visade olika rymdformer (används mest i skolmatematiken annars), ljusbord, prismor, färgade plastskivor mm. De hade även tillgång till en del riktiga instrument som gitarr, en tvärflöjt, trumma. En matematikhörna som en period fanns det olika vågar, en annan skruvar och muttrar av olika storlekar, en annan period linjaler, måttband, tumstock mm.
Dekorationsstenar i två olika färger samt blanka och matta att bygga t ex mönster eller lägga sitt namn med. Så de använde väldigt enkelt material på andra sätt som man ofta har i hemmet. I ett skjul utomhus fanns tillgång till en träkubb att spika och brädor att såga, liksom att de lätt kunde ordna fram staffli och måla utomhus. Sedan var ju personalen väldigt aktiva i barnens lekar och kunde dra med dem på bussutflykt eller skattjakt mm. Så pedagogerna var väldigt aktiva i lärandet tillsammans med barnen. Likaså fångades mycket av lärandet med digitalkamera av både barn och personal. Bilderna sattes upp på deras reflektionsvägg. Dessa kompletterade med barnens kommentarer både i lärsituationen och när de tittade på bilderna igen.