• Anonym (ts)

    Hur rädda kompisrelation?! Jag är verkligen en dålig människa, HJÄLP!!!

    Hej hej

    Jag har problem med min bästa tjejkompis. Jag hoppas att nån kan ge mig råd eller tips för jag är rädd att jag kommer sabba allt snart....

    Jag och min sambo har länge försökt att få barn, vilket inte lyckas. Det har slitit enormt på mig och han och oss. Vi har även många missfall i vår historia.

    I alla fall, när jag har haft det som tyngst med detta, efter missfall och kampen i sig liksom, så har jag ju givetvis pratat med min kompis om detta. Jag känner mig liksom "tvungen" att berätta om det här för henne, då vi är "bästisar". Men vi är rätt olika, så jag får inte riktigt det stödet jag behöver känner jag. Hon sitter mest och ojar sig och liksom klappar en på axlen och säger att "jaa, det blir nog bättre snart, såja såja". Eller som en gång så sa hon att jag säkert tänker på det för mycket, stressar osv. Och jag tillhör den skaran som tycker att den tanken bara är att skuldbelägga kvinnan till det yttersta, vilket jag även sa. Men då hade hon hört om folk som adopterat eller skaffat hund, som vips blev med barn. "såja såja, det blir nog bra tillslut". Det här var efter ca 2 år kämpande, efter missfall. (vi har gjort utredningar och är mitt uppe i sånt där just nu, om det spelar någon roll,vilket hon vet)

    Nu till det egentliga problemet. Hon och hennes man började för ca 6 månader sedan att försöka. Hon började redan 1a månaden att må dåligt för att hon fick mens. 3de månaden som det inte gick så trodde hon att hon hade fått missfall, att hon genom tankens kraft hade orsakat detta. Det var även på bim dagen. hon hade inte ens tagit ett gravtest. Hur som helst, så märkte jag att något var fel, så jag ringde henne. Jag satt över 40 minuter och övertygade henne om att man inte kan "tänka bort" ett foster, och gav henne massa fakta så hon skulle må bra igen. Vilket hon gjorde. Sen nu typ deras försök nr 6, så blir hon gravid igen, och allt är bra.

    Det är här jag börjar krisa i mitt tänk. Jag är givetvis glad för henne. Men nånstans så kan jag knappt prata med henne, eller träffa henne. Jag vet att det kommer bli massa prat om barnet, och allt det där. Självklart ska hon(dom) vara superglad, dom väntar ju barn, det bästa! Men jag kan bara inte se det där... Jag KAN INTE. Det tar emot nåt sån fruktansvärt. Jag slits mellan att vara glad för deras skull, och att bara känna oerhört fula känslor som typ, avund, missunnsamhet... Hon vet INGET om kampen för att få barn, utan grinar som en unge själv efter några månader(när dom försökte själva). Ingen kunskap om nåt som jag går igenom, utan bara skuldbelägger mig/"klappar på axeln". Och nu ska JAG smila och vara glad för hennes skulle. Prata om hennes underbara puttinuttiga barn som hon väntar. Såklart inser jag att jag är världens elakaste och dumma vän just nu. Det är därför jag undviker henne till varje pris. Så, vad ska jag göra?! Snälla, nån som kan hjälpa mig att vara en bättre vän? =(

  • Svar på tråden Hur rädda kompisrelation?! Jag är verkligen en dålig människa, HJÄLP!!!
  • Anonym (ts)

    158 som läst, men ingen som har tips/nån tanke? =( *Puffar lite*

  • Anonym (Loppan)

    Om hon hade haft dessa problem lika länge som du, så hade hon nog satt sig in i det mer och kunnat lika mycket som du om det. Nu har hon aldrig behövt sätta sig in i det. Du kan ju inte kräva att alla människor ska kunna allt om allt och alla.

  • Anonym (Svårt)

    Det finns nog inga rätt eller bra svar på detta, allting beror ju på personliga erfarenheter.
    Har man inte varit i en sits där man har kämpat med att få barn kan man nog inte sätta sig in i de känslorna.
    Men rent logiskt är det ju ohållbart att gå och känna som du gör då det kommer att dyka upp olika scenarion med barn inblandat runt omkring dig.
    Prata med en psykolog för att få bra redskap.

  • Anonym (Anna)

    Det är lätt att förstå att du känner som du gör. Hon verkar ju inte ha varit en dålig vän innan, hon har sagt det är som man säger för att trösta men som också kan tolkas som ytterligare pilar. Det tycker jag du ska försöka släppa. Just nu verkar du reta dig på allt hon gör och försök att se det så. Hon har inte gjort något fel, hon kan inte hjälpa att hon blev gravid mer än du kan hjälpa att du knte blivit det.

    Var öppen med att det är jobbigt för dig. Hon borde förstå att du inte vill ha puttinuttiga detaljer om du säger hur du känner. Att det ökar din längtan efter barn mer. Det handlar ju inte om henne eller hennes barn egentligen.

  • Anonym (ts)
    Anonym (Loppan) skrev 2016-02-14 16:53:08 följande:

    Om hon hade haft dessa problem lika länge som du, så hade hon nog satt sig in i det mer och kunnat lika mycket som du om det. Nu har hon aldrig behövt sätta sig in i det. Du kan ju inte kräva att alla människor ska kunna allt om allt och alla.


    Nej, det är sant. Det förstår jag också, men hur hjälper det mig att gå vidare eller hur man ska uttrycka det? 

    Jag har ju även många(!) gånger berättat och involverat henne i hela denna karusellen, så mjo, på ett sätt vet hon en hel del...  Och kanske är det, det som gör att jag känner att inte berätta nåt mer för henne, då hon ändå bara säger "såja såja" FAST hon har massa fakta om min situation. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Svårt) skrev 2016-02-14 16:55:14 följande:

    Det finns nog inga rätt eller bra svar på detta, allting beror ju på personliga erfarenheter.
    Har man inte varit i en sits där man har kämpat med att få barn kan man nog inte sätta sig in i de känslorna.
    Men rent logiskt är det ju ohållbart att gå och känna som du gör då det kommer att dyka upp olika scenarion med barn inblandat runt omkring dig.
    Prata med en psykolog för att få bra redskap.


    Anonym (Anna) skrev 2016-02-14 16:56:43 följande:

    Det är lätt att förstå att du känner som du gör. Hon verkar ju inte ha varit en dålig vän innan, hon har sagt det är som man säger för att trösta men som också kan tolkas som ytterligare pilar. Det tycker jag du ska försöka släppa. Just nu verkar du reta dig på allt hon gör och försök att se det så. Hon har inte gjort något fel, hon kan inte hjälpa att hon blev gravid mer än du kan hjälpa att du knte blivit det.

    Var öppen med att det är jobbigt för dig. Hon borde förstå att du inte vill ha puttinuttiga detaljer om du säger hur du känner. Att det ökar din längtan efter barn mer. Det handlar ju inte om henne eller hennes barn egentligen.



    Hon anser ju att hon har kämpat. Kanske är även det som en vagel i ögat på mig... =/

    Sen finns det andra runt mig som lyckats blivit gravida lätt, som jag dock inte har samma problem med...

    Ja, ska nog försöka berätta för henne hur jag upplever allt. Men det är så svårt att formulera... Tips? 
  • Anonym (förstår)

    Jag vet hur du känner, vi har försökt få barn i två år utan resultat och under den tiden har jag flera vänner som lyckats med flera graviditeter. En kompis blev gravid på försök 1, fick missfall, sen blev gravid tre månader senare. Hon sa till mig att hon vet preeeeecis hur jag känner, de tre månaderna däremellan var jättejobbiga. Men det går inte att jämföra. Att kämpa flera år vs. några månader är en helt annan grej. Det är lättare att känna hopp när det gäller månader, sedan blir det liksom mer en del av livet och en kris.
    Jag tycker din kompis verkar vara lite okänslig för din situation, för många ju är detta den största livskrisen som finns. Så jag tycker inte du är en dålig vän. Som flera skriver så är det lätt att gå på myter som att du ska slappna av och så - om man inte är insatt. Vi som väntar på barn under så lång tid är ju himla pålästa, vi vet vad som är myt och vad som stämmer. 
    Att hålla sig undan från andra som är gravida och känna sig missunnsam är väldigt vanligt och det vettigaste att göra är att förklara för vännen hur du känner. Om hon är en bra vän så förstår hon. Jag har fått förklara detta för en vän en gång och hon kanske inte förstod direkt vad jag går igenom men hon kände empati för min situation och ifrågasätter inte varför jag inte hälsar på lika ofta. Om din vän blir arg så tycker jag det är en ensidig vänskap. Hur du känner kan du prata med en psykolog om, jag gjorde det och psykologen tyckte väl mest att jag ska acceptera att det är nuläget men det finns kanske psykologer som ger bättre råd. 

    Hoppas ni får svar på utredningen snart och rätt hjälp! Jag önskar verkligen ingen det här, men försöker tänka att det är en utvecklande resa, att någonting positivt kommer ut ur det här. Kram!

  • Anonym (ts)
    Anonym (Loppan) skrev 2016-02-14 16:53:08 följande:

    Om hon hade haft dessa problem lika länge som du, så hade hon nog satt sig in i det mer och kunnat lika mycket som du om det. Nu har hon aldrig behövt sätta sig in i det. Du kan ju inte kräva att alla människor ska kunna allt om allt och alla.


    Och....Nej jag kräver inte att hon skall kunna lika mycket som mig. Men jag skulle lika gärna kunna ha slagit mig på tummen med en hammare när nån säger " såja såja, det blir bättre"....Det känns som hon har så pass mycket fakta/kunskap för att kunna stötta mig i detta, men det blir bara den där fjuttiga klappen på axeln. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (förstår) skrev 2016-02-14 17:13:57 följande:

    Jag vet hur du känner, vi har försökt få barn i två år utan resultat och under den tiden har jag flera vänner som lyckats med flera graviditeter. En kompis blev gravid på försök 1, fick missfall, sen blev gravid tre månader senare. Hon sa till mig att hon vet preeeeecis hur jag känner, de tre månaderna däremellan var jättejobbiga. Men det går inte att jämföra. Att kämpa flera år vs. några månader är en helt annan grej. Det är lättare att känna hopp när det gäller månader, sedan blir det liksom mer en del av livet och en kris.
    Jag tycker din kompis verkar vara lite okänslig för din situation, för många ju är detta den största livskrisen som finns. Så jag tycker inte du är en dålig vän. Som flera skriver så är det lätt att gå på myter som att du ska slappna av och så - om man inte är insatt. Vi som väntar på barn under så lång tid är ju himla pålästa, vi vet vad som är myt och vad som stämmer. 
    Att hålla sig undan från andra som är gravida och känna sig missunnsam är väldigt vanligt och det vettigaste att göra är att förklara för vännen hur du känner. Om hon är en bra vän så förstår hon. Jag har fått förklara detta för en vän en gång och hon kanske inte förstod direkt vad jag går igenom men hon kände empati för min situation och ifrågasätter inte varför jag inte hälsar på lika ofta. Om din vän blir arg så tycker jag det är en ensidig vänskap. Hur du känner kan du prata med en psykolog om, jag gjorde det och psykologen tyckte väl mest att jag ska acceptera att det är nuläget men det finns kanske psykologer som ger bättre råd. 

    Hoppas ni får svar på utredningen snart och rätt hjälp! Jag önskar verkligen ingen det här, men försöker tänka att det är en utvecklande resa, att någonting positivt kommer ut ur det här. Kram!


    Tack för bra svar! =)

    Skulle bara vilja visa det där svaret för min vän... 

    Men kan man säga så, att man vill ses mindre? Vi ses inte så ofta nu heller, men hon har verkligen propsat på att ses heeeela tiden nu. Jag känner mig bara stressad. :( 

    Sen det här med alla myter... Jag har liksom gått igenom dom FLERA gånger för henne, lagt fram fakta, argument osv. Men nej, det där avlägsna paret på andra sidan sverige som skaffade en liten hund, dom blev gravida! suck...

    Förlåt om jag ältar, men det blev mitt andningshål liksom... =(
  • Anonym (förstår)
    Anonym (ts) skrev 2016-02-14 17:22:58 följande:
    Tack för bra svar! =)

    Skulle bara vilja visa det där svaret för min vän... 

    Men kan man säga så, att man vill ses mindre? Vi ses inte så ofta nu heller, men hon har verkligen propsat på att ses heeeela tiden nu. Jag känner mig bara stressad. :( 

    Sen det här med alla myter... Jag har liksom gått igenom dom FLERA gånger för henne, lagt fram fakta, argument osv. Men nej, det där avlägsna paret på andra sidan sverige som skaffade en liten hund, dom blev gravida! suck...

    Förlåt om jag ältar, men det blev mitt andningshål liksom... =(
    Ingen orsak =))
    Såklart man kan säga så. Vänskap handlar om att dela sorger och hur man känner! du kan säga att "jag vet att du märkt att jag dragit mig undan det sista. Nu när du säger gravid så blir jag bara påmind om hur jobbigt det är för mig. jag är otroligt glad för er skull, det är jag verkligen, men jag klarar inte att prata om graviditet just nu. jag är på en väldigt mörk plats i mitt liv och jag fixar det inte. det kommer bli bättre, jag ska bara arbeta mig igenom detta" eller något. Det är lättast att skriva i ett sms, annars är det lätt att hon glömmer bort att du säger att du är glad för deras skull. 
    Ohh de där myterna tror nästan hela sveriges befolkning på, tidningar skriver och tom min mamma sa så. Vår granne adopterade ett barn och vips! blev de gravida. Men det är ju en sanning med modifikation: de fick ett barn med nio års mellanrum då, så de hade säkert försökt i tolv år eller nåt innan de fick barn så det handlade väl knappast om adoptionen.. Folk är så benägna att minnas de här lyckliga sluten, tror inte det går att argumentera bort det. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (förstår) skrev 2016-02-14 17:35:33 följande:
    Ingen orsak =))
    Såklart man kan säga så. Vänskap handlar om att dela sorger och hur man känner! du kan säga att "jag vet att du märkt att jag dragit mig undan det sista. Nu när du säger gravid så blir jag bara påmind om hur jobbigt det är för mig. jag är otroligt glad för er skull, det är jag verkligen, men jag klarar inte att prata om graviditet just nu. jag är på en väldigt mörk plats i mitt liv och jag fixar det inte. det kommer bli bättre, jag ska bara arbeta mig igenom detta" eller något. Det är lättast att skriva i ett sms, annars är det lätt att hon glömmer bort att du säger att du är glad för deras skull. 
    Ohh de där myterna tror nästan hela sveriges befolkning på, tidningar skriver och tom min mamma sa så. Vår granne adopterade ett barn och vips! blev de gravida. Men det är ju en sanning med modifikation: de fick ett barn med nio års mellanrum då, så de hade säkert försökt i tolv år eller nåt innan de fick barn så det handlade väl knappast om adoptionen.. Folk är så benägna att minnas de här lyckliga sluten, tror inte det går att argumentera bort det. 
    Tusen tack för all hjälp! Ibland känns det som jag inte har nån som fattar alls... Min man försöker stötta, men det blir även där lite skevt liksom.. =/

    Nu har jag skickat till henne. Hoppas hoppas hoppas hon förstår och att hon kan "förlåta" mig. Och att vi kan vara vänner längre fram. =(
Svar på tråden Hur rädda kompisrelation?! Jag är verkligen en dålig människa, HJÄLP!!!