• Anonym (Hur?)

    Hur fördela rummen?

    Vi ska flytta ihop. Lägenheten är på 80 kvm, fördelat på 3 rok.

    Ett rum är på 12 kvm, ett rum är på strax under 10 kvm.

    Det finns en pojke på 5 år som har väldigt många "golvleksaker". I dagsläget nyttjar han varenda milimeter av golvytan i sitt rum.

    Det finns även en flicka på 8 år. Hon gillar pyssel och har iof de flesta av sina saker på hyllor och i lådor vid skrivbordet, samt i en stor låda under sängen (i nuläget). Men samtidigt är hon äldst och bör kanske därför ha det största rummet?

    (Pga rummens form så känns 12-kvadratarn mycket större än det nästan 10-kvadratmeter stora rummet).

    Det finns även en klädkammare om cirka 1,5*2,5 meter. Visserligen inget fönster, men en dörr som kan stå öppen den tiden på dygnet som man sover där. Jag anser att vi vuxna kan platsbygga en säng i klädkammaren. Vi sover ändå bara i rummet.

    Garderobsplats för kläder och dyl. finns det gott om i den avlånga hallen.

    Vad anser ni? Kan vi vuxna bo i klädkammaren (mellan cirka 22-07)? Ska det äldsta barnet ha rätt till det största rummet, eller det yngre barnet som har större behov av golvyta?

  • Svar på tråden Hur fördela rummen?
  • Anonym (Hur?)

    Jag och partnern är alltså oense. Skulle vara trevligt med utomstående inputs.

  • Anonym (Qwe)

    Varför ska äldsta ha större rum när yngsta har störst behov?

    Enligt mig, behov före ålder!!

    Ni i klädkammaren, minstingen i större rummet och äldsta barnet i det minsta.

  • Lekia

    Sovrum I klädkammaren?! Tillfällig lösning?

    I den sitsen skulle jag säga att lilla killen skulle ha det större rummet då han använder golvytan mest.

  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Qwe) skrev 2016-02-14 17:34:03 följande:

    Varför ska äldsta ha större rum när yngsta har störst behov?

    Enligt mig, behov före ålder!!

    Ni i klädkammaren, minstingen i större rummet och äldsta barnet i det minsta.


    Tack för input!

    Hade du tänkt likadant om barnen var biosyskon?
  • Anonym (Hur?)
    Lekia skrev 2016-02-14 17:38:12 följande:

    Sovrum I klädkammaren?! Tillfällig lösning?

    I den sitsen skulle jag säga att lilla killen skulle ha det större rummet då han använder golvytan mest.


    Tack för input!

    Absolut en tillfällig lösning, men på obestämd tid (vi ska spara pengar till hus).

    Men visst måste det vara helt ofarligt och riskfritt att sova i ett rum med dålig ventilation, om man har hela dörren vidöppen om kvällar och nätter?
  • GHopper

    Håller med om att den som bäst behöver platsen kan få den. Kanske kan det andra barnet få något annat eftertraktat som kompensation. Jag tycker dock att det spelar in hur mycket barnen är där. Ska pojken vara där varannan helg och flickan på heltid är det inte rättvist om pojken får stora rummet.

    Fundera också på smarta lösningar för att optimera ytan. Vi har tex en loftsäng med golv på övervåningen där barnet har saker som lätt hamnar i vägen på golvet annars, tex legobyggen eller alla bondgårdsdjur eller vad hen nu leker med för tillfället. Väldigt skönt att kunna städa golvet utan att behöva städa bort hela leken.

    Att sova i klädkammaren kanske kan funka men jag kan förstå om din partner inte vill också. Jag upplever lätt att sovrummet blir väldigt kvavt och måste ha dörren öppen och helst ett fönster också. Jag hade inte klarat att sova i en klädkammare. Varför vill inte din partner sova där och vad föreslår hen istället?

  • Lekia

    Jag tycker för övrigt att 10kvadrat är ett rymligt rum. Mina barn 6,6,9,12 har varsitt rum på ca 8 kvadrat.

  • Anonym (Hur?)
    GHopper skrev 2016-02-14 17:43:22 följande:

    Håller med om att den som bäst behöver platsen kan få den. Kanske kan det andra barnet få något annat eftertraktat som kompensation. Jag tycker dock att det spelar in hur mycket barnen är där. Ska pojken vara där varannan helg och flickan på heltid är det inte rättvist om pojken får stora rummet.

    Fundera också på smarta lösningar för att optimera ytan. Vi har tex en loftsäng med golv på övervåningen där barnet har saker som lätt hamnar i vägen på golvet annars, tex legobyggen eller alla bondgårdsdjur eller vad hen nu leker med för tillfället. Väldigt skönt att kunna städa golvet utan att behöva städa bort hela leken.

    Att sova i klädkammaren kanske kan funka men jag kan förstå om din partner inte vill också. Jag upplever lätt att sovrummet blir väldigt kvavt och måste ha dörren öppen och helst ett fönster också. Jag hade inte klarat att sova i en klädkammare. Varför vill inte din partner sova där och vad föreslår hen istället?


    De är på heltid båda två.

    Hen vill inte sova i klädkammaren för att det är just en klädkammare; "jag vill väl inte sova i en garderob!". Har inte hört nått annat skäl.

    Hen har heller inget annat förslag.
    Lekia skrev 2016-02-14 17:46:04 följande:

    Inga problem om ni sover med dörren helt öppen


    Eller hur! Det borde det inte vara.
  • Anonym (Hur?)
    GHopper skrev 2016-02-14 17:43:22 följande:

    Håller med om att den som bäst behöver platsen kan få den. Kanske kan det andra barnet få något annat eftertraktat som kompensation. Jag tycker dock att det spelar in hur mycket barnen är där. Ska pojken vara där varannan helg och flickan på heltid är det inte rättvist om pojken får stora rummet.

    Fundera också på smarta lösningar för att optimera ytan. Vi har tex en loftsäng med golv på övervåningen där barnet har saker som lätt hamnar i vägen på golvet annars, tex legobyggen eller alla bondgårdsdjur eller vad hen nu leker med för tillfället. Väldigt skönt att kunna städa golvet utan att behöva städa bort hela leken.

    Att sova i klädkammaren kanske kan funka men jag kan förstå om din partner inte vill också. Jag upplever lätt att sovrummet blir väldigt kvavt och måste ha dörren öppen och helst ett fönster också. Jag hade inte klarat att sova i en klädkammare. Varför vill inte din partner sova där och vad föreslår hen istället?


    De är på heltid båda två.

    Hen vill inte sova i klädkammaren för att det är just en klädkammare; "jag vill väl inte sova i en garderob!". Har inte hört nått annat skäl.

    Hen har heller inget annat förslag.
    Lekia skrev 2016-02-14 17:46:04 följande:

    Inga problem om ni sover med dörren helt öppen


    Eller hur! Det borde det inte vara.
Svar på tråden Hur fördela rummen?