• calabalic

    Ni som gjorde snitt med 1:a, blev det snitt även med 2:a?

    Jag gjorde kejsarsnitt pga säte med första barnet och nu är jag gravid igen och grubblar lite på hur nästa förlossning ska bli. På ett sätt är jag nyfiken på vaginalt, få uppleva det eftersom det inte blev så förra gången. Samtidigt gick snittet jättebra så det vore ju "bekvämt" om det blev så igen, nåt man känner till och känner sig trygg med. Hur blev det för er, blev det snitt även med 2:an? Och vad var skälet till att det blev snitt med 1:a?

  • Svar på tråden Ni som gjorde snitt med 1:a, blev det snitt även med 2:a?
  • Kawinna

    Följer med i denna tråd! Blev snitt med första pga stor bebis. Väntar nu andra i juni och vill väldigt gärna föda vaginalt så hoppas det går :) intressant att höra hur det gått för andra.

  • Mee

    Med första barnet blev det snitt pga misslyckad igångsättning vecka 42+1. Var en lång och utdragen förlossning med konstgjorda värkar som inte ledde någonstans, var öppen 3 cm från början till slut.

    Fick mitt andra barn för snart en månad sedan och den slutade faktiskt med en vaginal förlossning. Trodde aldrig att det skulle ske pga den första förlossningen.

    Allting började med värkar under lördagen och vattenavgång natten mot måndag. Hon föddes onsdag morgon vaginalt som sagt. Blev lite komplikationer med ganska mycket blodförlust (1800 ml) pga att delar av moderkakan fastnade i ärret från kejsarsnittet.

    Den förlossningen var längre än den första :P

    Det är bara att fråga om ni funderar på något :)

  • calabalic
    Mee skrev 2016-02-17 21:39:05 följande:

    Med första barnet blev det snitt pga misslyckad igångsättning vecka 42+1. Var en lång och utdragen förlossning med konstgjorda värkar som inte ledde någonstans, var öppen 3 cm från början till slut.

    Fick mitt andra barn för snart en månad sedan och den slutade faktiskt med en vaginal förlossning. Trodde aldrig att det skulle ske pga den första förlossningen.

    Allting började med värkar under lördagen och vattenavgång natten mot måndag. Hon föddes onsdag morgon vaginalt som sagt. Blev lite komplikationer med ganska mycket blodförlust (1800 ml) pga att delar av moderkakan fastnade i ärret från kejsarsnittet.

    Den förlossningen var längre än den första :P

    Det är bara att fråga om ni funderar på något :)


    Tack för din info! Tror aldrig jag har hört om nån förut vars igångsättning inte funkade. Men så bra att det funkade av sig själv andra gången! Det där med komplikationen är nåt jag varit lite orolig för också, om snittet kan orsaka problem vid en vaginal förlossning. Har läst skräckhistorier om brusten livmoder och sköra slemhinnor runt ärret. Jag blev nämligen (oplanerat) gravid redan 3-4 månader efter mitt snitt. Hur lång tid gick det mellan dina barn? Hade de sett att moderkakan satt fast i ärret före förlossningen eller kom det som en överraskning?
  • Lisasmor

    Jag gjorde snitt med första barnet pga sätesbjudning. Lugn och fin upplevelse utan komplikationer. Två år senare födde jag andra barnet vaginalt efter igångsättning i v.42+1. En jättehäftig, men betydligt mer ansträngande, upplevelse. Väldigt nöjd med båda mina förlossningar men ville gärna föda vaginalt och är glad att jag fick möjligheten till det den här gången. En anledning är tex att jag mycket möjligt vill ha fler barn och inte begränsas av "onödiga" skador på livmodern.

    Jag var också orolig för livmodersruptur innan min förlossning, särskilt eftersom det blev igångsättning (vilket rejält ökar riskerna). Finns rätt mycket information på näten om VBAC som det kallas när man föder vaginalt efter KS, läs på och diskutera risker/ fördelar med din BM. Lycka till!

  • Mee
    calabalic skrev 2016-02-17 22:01:04 följande:

    Tack för din info! Tror aldrig jag har hört om nån förut vars igångsättning inte funkade. Men så bra att det funkade av sig själv andra gången! Det där med komplikationen är nåt jag varit lite orolig för också, om snittet kan orsaka problem vid en vaginal förlossning. Har läst skräckhistorier om brusten livmoder och sköra slemhinnor runt ärret. Jag blev nämligen (oplanerat) gravid redan 3-4 månader efter mitt snitt. Hur lång tid gick det mellan dina barn? Hade de sett att moderkakan satt fast i ärret före förlossningen eller kom det som en överraskning?


    Okej, själv har jag hört flera vars igångsättningar har misslyckats. ^^

    Ja, verkligen. Fast det var lite läskigt också. Första gången hade jag inga symptom alls. Magen stod högt trots att jag gått över så pass mycket. :P Totalt har jag gått över 25 dagar med båda barnen :P

    Det är 2,7 år mellan mina barn. Så det är lite längre än vad det kommer vara mellan dina :)

    Det kom som en överraskning att moderkakan satt fast i ärret. Slutade aldrig blöda efter att den lossnat. Förlorade 1400 ml när jag var på förlossningen och kring 400 ml på operationen.

    Men du kanske kan prata med din bm och fråga om man på något sätt kan kolla hur moderkakan sitter, om den sitter fast i ärret eller liknande? Man kanske kan göra det med ul? :)

    Blir jag gravid igen så ska jag kolla om man kan kontrollera det, så man kan förbereda och planera inför förlossningen på ett annat sätt. :)

    Det du ska tänka på om det blir en vaginal förlossning för dig är att det är som att du går igenom en förlossning för första gången. Vävnaden i slidan är inte uttöjd så att säga.

    För mig slutade det med att de var tvungen att klippa mig utan bedövning (aj!!) för att det inte hanns med pga att min dotters hjärtljud sjunk. Sedan sydde de mig utan bedövning också för att skynda sig iom blodförlusten.. Jag sprack tydligen i slidgången också men det har jag inte känt av alls. :)
  • Miracle2015

    Snittad två ggr akut. Första förlossningen värksvag, igångsättning funkade inte. 72 timmars pinvärkar och öppen 4 cm. Var i v 43. Det blev ett planerat akutsnitt eftersom inget hände trots dropp, hinnorna tagna.

    Andra barnet föddes 13 år senare, dec-15. Jag ville absolut prova och se om jag kunde komma igång i värkarbete, så jag var inte alls inne på snitt, ville inte alls planera det. I v 40+ gjordes 2 igångsättningsförsök som jag inte svarade på alls. Efter 48 timmars försök att kicka igång min kropp lägger sig bebis plötsligt i tvärläge och då blev det ett akut snitt.

    Om jag får fler barn måste jag snittas planerat i god tid då livmodern är ärrig och tunn, upptäcktes nu vid andra snittet. Så det var tur att bebisen la sig på tvären, det hade kunnat bli allvarliga komplikationer vid en vaginal förlossning.

  • Anonym (2snitt)

    Snitt med första pga värksvaghet och lång utdragen förlossning som aldrig gick mer än till 7 cm. Vidrig upplevelse var skräckslagen för snittet i andra graviditeten som tyvärr också slutade med snitt men den gången pga för snabbt förlopp så bebis blev stressad och det blev därför ett ur-akut snitt den gången. Min livmoder var dessutom bara millimeter från att brista så tur ändå men jag är oerhört besviken över att inte ha fått föda vaginalt!

  • calabalic
    Lisasmor skrev 2016-02-17 23:08:36 följande:

    Jag gjorde snitt med första barnet pga sätesbjudning. Lugn och fin upplevelse utan komplikationer. Två år senare födde jag andra barnet vaginalt efter igångsättning i v.42+1. En jättehäftig, men betydligt mer ansträngande, upplevelse. Väldigt nöjd med båda mina förlossningar men ville gärna föda vaginalt och är glad att jag fick möjligheten till det den här gången. En anledning är tex att jag mycket möjligt vill ha fler barn och inte begränsas av "onödiga" skador på livmodern.

    Jag var också orolig för livmodersruptur innan min förlossning, särskilt eftersom det blev igångsättning (vilket rejält ökar riskerna). Finns rätt mycket information på näten om VBAC som det kallas när man föder vaginalt efter KS, läs på och diskutera risker/ fördelar med din BM. Lycka till!


    Till mig sa läkaren att de i vårt landsting inte gör igångsättning på personer som gjort snitt tidigare. Hade du extra kontroller/bevakning under förlossningen pga ökade risken? Fick du välja själv om du ville göra snitt igen eller inte?

    Jag har funderat lite på varför min första hamnade i säte egentligen, om det finns en orsak så att även nästa hamnar så. Men han låg i rent säte (dubbelvikt) redan i v.20 såg vi på RUL och sen låg han kvar så. Låg din första i säte tidigt? Vände sig din andra i god tid före förlossning?
  • Josefine1991
    calabalic skrev 2016-02-17 22:01:04 följande:

    Tack för din info! Tror aldrig jag har hört om nån förut vars igångsättning inte funkade. Men så bra att det funkade av sig själv andra gången! Det där med komplikationen är nåt jag varit lite orolig för också, om snittet kan orsaka problem vid en vaginal förlossning. Har läst skräckhistorier om brusten livmoder och sköra slemhinnor runt ärret. Jag blev nämligen (oplanerat) gravid redan 3-4 månader efter mitt snitt. Hur lång tid gick det mellan dina barn? Hade de sett att moderkakan satt fast i ärret före förlossningen eller kom det som en överraskning?


    Min igångsättning misslyckades också. Blev akut snitt i januari -15. Då jag hade konstiga värkar. Fick lixom inte ut han. Hade ont o blev trött men de hände inget. sen va de tvungna att snitta.. Är livrädd för detta igen då mitt snitt va en mardröm. Värkar i 2 dygn. Akutsnitt och pojken skriker inte o andas inte och de får hjälpa honom att komma igång med andningen i 4 minuter.. De va mina längsta minuter i hela mitt liv. Trodde han va död ???? fy!!!
  • calabalic
    Miracle2015 skrev 2016-02-17 23:50:38 följande:

    Snittad två ggr akut. Första förlossningen värksvag, igångsättning funkade inte. 72 timmars pinvärkar och öppen 4 cm. Var i v 43. Det blev ett planerat akutsnitt eftersom inget hände trots dropp, hinnorna tagna.

    Andra barnet föddes 13 år senare, dec-15. Jag ville absolut prova och se om jag kunde komma igång i värkarbete, så jag var inte alls inne på snitt, ville inte alls planera det. I v 40+ gjordes 2 igångsättningsförsök som jag inte svarade på alls. Efter 48 timmars försök att kicka igång min kropp lägger sig bebis plötsligt i tvärläge och då blev det ett akut snitt.

    Om jag får fler barn måste jag snittas planerat i god tid då livmodern är ärrig och tunn, upptäcktes nu vid andra snittet. Så det var tur att bebisen la sig på tvären, det hade kunnat bli allvarliga komplikationer vid en vaginal förlossning.


    Oj var din livmoder ärrig och tunn trots att det gått 13 år efter förra snittet?! Och jag som bara kommer ha 13 månader mellan mina snitt.. Vet de nåt varför din livmoder blivit så, hade vävnader växt samman eller nåt? Tog det lång tid för dig att återhämta dig, sluta blöda och ha ont efter första snittet? Var det ett vanligt bikinisnitt utan komplikationer? Ursäkta många frågor men nu blev jag lite nojig..
Svar på tråden Ni som gjorde snitt med 1:a, blev det snitt även med 2:a?