• Lillahjärtat

    Potträning, när är det dags?

    Hej

    Jag har en son på 1 år och 4 månader,

    när började ni potträning era barn?

    Har tänkt att man kanske ska börja sätta honom där snart för o hitta ett pottintresse, då det vore skönt om han vart blöjor till sommaren..

    Hans storebror vart av med blöjan sommaren innan han fyllde två år..

    Tycker ni det låter ???? el ???? ?

  • Svar på tråden Potträning, när är det dags?
  • Studentpappa

    Jag satte dottern på pottan första gången när hon var fem månader. Hon bajsade varje morgon när man tog av blöjan så jag tänkte varför inte, mindre kladd liksom. Hon är tio månader nu och bajsar ofta på pottan.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (...)

    Jag pottränade min tjej från att hon var 3 år var sisådär med det men man säger väl att det ska vara "enklast" när barnen är mellan 18 till 30 månader så det är väl inte fel att börja sen tror jag att det hänger mycket på barnet självt när det känner sig redo.

  • Skånetjej01

    Jag började när min tjej va 7 månader sen bajsade hon bara på pottan tills hon började på förskolan. Sen va hon blöjfri när hon va 2.

  • Anonym (F)

    Testa och se vad som händer. Vår son var nog lite mer än 1 år när vi introducerade pottan. I början var han inte särskilt intresserad och vi tvingade honom aldrig. Sen släppte det och han tyckte det blev roligt med pottan. Nu är han 2,5 år och är utan blöja hemma (inte ute nu på vintern med så mycket kläder) men han vägrar fortfarande bajsa på pottan/toaletten. Däremot säger han till att han behöver en blöja när han ska bajsa. Vi hoppas han blir blöjfri tillsommaren, eller iafbunder sommaren. Då blir han 3 och det kommer ett syskon så skulle vara skönt med bara ett blöjbarn.

  • Iowhannah

    Vår son är fyra månader och vi kommer börja potträna ganska snart. Vi tycker båda att ju tidigare desto bättre, så han hinner få in vanan innan det är dags för förskola eller syskon.

  • tulip79

    Har inte börjat potträna dottern (fyllde 2 år i januari) än. Men pottan har stått framme hela hennes liv då storebror pottränades när hon föddes. De sista månaderna har hon börjat intressera sig för pottan. Hon säger "kissa" o drar ner byxor o tar av sig blöjan o springer till badrummet. Dock är det sällan det kommer något. Men det är kul att hon vill, o vi brukar fråga henne efter maten om hon vill sitta på pottan.

  • Lillahjärtat

    Okej tack för alla svar, :)

    Det är så himla olika från barn till barn, ska kolla om intresset finns hos han idag o ställa fram den iaf :)

  • kixan

    BVC rekommenderar numera att det är bra att introducera pottan innan barnet börjar gå, runt 10 månader säger de. Toppen tycker jag att de tar ställning för att hjälpa föräldrar och barn att sluta med blöja tidigare!


    Vi har i princip aldrig haft blöja på våra barn, bara som backup de första månaderna, kan jag absolut rekommendera, men det är ju lite sent för er nu. :)


    A -03, F -05, V -10, S -14
  • mammalovis

    Det vore intressant att veta om det skiljer sig i kissmönstret beroende på när man börjar med pottan.

    Med min äldsta försökte vi under sommaren när hon var 2,5 år med att hon fick gå i trosor, på 2 timmar kissade hon skvättar 5-6 gånger i trosorna. Efter sommaren när förskolan började igen kunde hon hålla sig 5 timmar på förskolan utan problem. Vi försökte en vända under hösten, men det ledde bara till protester, så vi la ner det. Dock började hon säga till när hon hade kissat. Sedan började hon självmant vilja, men det var först när hon stannade upp i rörelsen och konstaterade "nu kissar jag" för att senare bytas till nu behöver jag kissa.

    Vår andra tös på 2,5 år sätter sig en del på pottan, men hinner inte alltid sätta sig innan kisset kommer. Jag upplever att hon kissar oftare än vid frukost, lunch, middag typ. Vi frågar henne oftast efter maten och innan läggdags eller hon går spontant dit själv.

    Om man då sätter dem tidigt på pottan när börjar de spontant gå själva när de behöver? I början rutinkissar de väl varje till varannan timme typ.

Svar på tråden Potträning, när är det dags?