• Snuttispluttis

    Gör alla ultraljud innan rul nu för tiden?

    Ja, som rubriken säger så undrar jag om alla får se sina bebisar (eller får dåligt besked) innan rul nu för tiden?

    Och är det så lätt som det verkar att få tidigare ul? Typ, ringa sin bm och säga att man är orolig och så får man ul?

    Bor i Norge och är just nu riktigt bitter över att vänta till rul eller betala 1500 kr för privat ul så ville bara kolla hur det ser ut i Sverige.

    Ångrar att jag inte ljög och sa att jag inte haft nån mens efter första barnet så jag hade fått ett ul för att kolla status.. Börjar bli riktigt orolig för att få dåliga nyheter på rul. Känner att det är så få som får dåligt besked pga att de flesta får veta på tidigare ul, kub, fvp och liknande så kan inte lita på den statistiken :/

  • Svar på tråden Gör alla ultraljud innan rul nu för tiden?
  • Misscaswell

    Nej, jag tror att det är rätt vanligt att man måste vänta till rul om man inte har extrema skäl. Dock är det ju så att Stockholms landsting ger alla kvinnor oavsett ålder rätt till kub (dvs ul vid ca v 12), och det är ju ett ganska folkrikt landsting vilket ju medför att många har ett ul bakom sig redan vid rul.

  • Anonym (.)

    Som ovan nämnde är man berättigad kub i Östergötland oavsett ålder. Där gör man även ett dateringsultraljud i början av graviditeten (det är där man väljer om man vill avstå kub eller inte). Så i Östergötland får man alltid två ul oavsett om man gör kub eller inte

  • LillanMa

    Här i Gävleborg får man inte något UL innan rutin, så vi får snällt vänta i nån vecka till. Tycker det känns lustigt att behöva vänta till v 20 innan man får se, tänkt om något skulle visa sig vara helt på tok.

  • Fian88

    Här får man gå privat och betala ca 1000kr om man vill ha ett ul innan rul. Kub blir man bara erbjuden om man är över 33 år. Vi kommer kanske vilja göra kub nästa gång men får då gå privat och betala ca 2000. Är bara 27.

  • Anonym (H)

    Jag fick tidigt UL och KUB-UL innan RUL och bor i Stockholm. KUB kan man be om i Stockholm trots att man inte är 35 år (jag är 27 år), och detta görs utan kostnad.

    Tidigt UL bad jag om eftersom jag inte känt några symptom alls och vi ville se att det fanns något därinne. Jag var helt säker på när jag haft min senaste mens så det var inte fråga om UL på grund av datering och inte heller fråga om kontroll på grund av blödning eller så. Det var alltså inga problem att få flera UL innan RUL och jag behövde inte betala något extra.

  • Anonym (Nnn)
    LillanMa skrev 2016-03-02 14:28:39 följande:

    Här i Gävleborg får man inte något UL innan rutin, så vi får snällt vänta i nån vecka till. Tycker det känns lustigt att behöva vänta till v 20 innan man får se, tänkt om något skulle visa sig vara helt på tok.


    Den tidpunkt man valt för att göra rul är väl den tidpunkt då foster avviker minst i storlek från varandra. Denna tidpunkt är ju då den som "ger mest" ur diagnostisk synvinkel...
  • LillanMa

    Jo absolut, det är jag medveten om. Men det är väl okunskapen om vad som händer efter ett ul med avvikelser som gör att iallafall jag känner mig orolig över att göra det så "sent". När jag fick min son för 8 år sedan gjorde man ul i v 16-17.

  • Phialia90

    Jag har gått på tre. 1 för att datera pga oregelbunden mens, 2 för kub och 3 för RUL :) bor i östergötland, min barnmorska som bokade in allt utan att jag behövde tjata de var hon som fråga :)

  • Milleman

    Bor i Göteborg och går på privat mvc. Gjorde tidigt ul v 7 för att fastställa vilken vecka jag var i. Kostade 250:- gjorde även ett för 500:- i v 10.

Svar på tråden Gör alla ultraljud innan rul nu för tiden?