• mini72

    IVF mars/april

    celavie1 skrev 2016-04-04 08:46:23 följande:

    Ligger på britsen och väntar på äggplock. Känner mig inte så hoppfull med tanke på att jag bara har 4 blåsor varav en tydligen var väldigt stor. Typ 23 mm i fredags. Vet inte riktigt vad det innebär men sköterskan kommenterade det och sa att vi får hoppas de finner något i de andra. Så trött på min knäppa kropp som inte reagerar normalt! Nåväl ska bli skönt och få det gjort. Hoppas ni har det gott


    När en blåsa är betydligt större än de andra, så kan det hända att det inte är en äggblåsa, utan en cysta. Det hände mig i februari, och då blev den tatt bort samtidigt som ÄP, inga konstigheter. Lycka till! :)
  • mini72

    Nu har vi haft en månad paus och kommit igång med vårt 2a ivf, VUL idag visade 4 äggblåsor där de största var 15 och 20 mm, ÄP blir på fredag. Kliniken presenterade idag en ny möjlighet för mig som ska hjälpa kommunikationen mellan embryo och livmodern. Embryot ska dyrkas i en mer avancerad vätska, som kallas EmbryoGen, som är ett dyrkningsmedium likt det som normalt finns i äggledarna och slemhinnan. Kostar såklart ett par tusenlappar extra, men vem räknar, så länge der fäster sig... :)

  • mini72

    Imorgon kommer jag få veta om kliniken har bestämt att jag ska stödbehandlas med hormonplåster (Estradot) eller -tabletter (Progynova). Jag har inte testat plåster förut, så är det någon här inne med erfarenheter?

  • mini72
    ivfbullen skrev 2016-04-07 21:15:17 följande:

    Oj finns det hormonplåster! Visste inte! Tycker jag har läst allt om IVF men man lär sig något nytt hela tiden! :)


    Till info så fick jag idag veta att hormonplåster är mer effetiv behandling, så vi satsar på det. Man sätter det på torr och hårfri plats, det ska bytas två gånger i veckan och varierar placering för att undgå hudirritation.
    ÄP i dag resulterade i 2 ägg, så lika många som vid vårt första ivf. Nu är det lång väntan tills telefonen ringer imorgon, med svar på hur befruktningen gått. Om allt lyckas ska vi få tillbaka båda två, 3-dagars, vid ET på måndag. Spännade!

  • mini72

    Hjärtskärande läsning i den här tråden, men det är verkligen en stor samling starka kvinnor här inne, och jag önskar er inget annat än det bästa!


    Sitter ensam på hotellet (50 mil hemifrån) och väntar på tlf från kliniken. Det är bara hoppet kvar nu. Ska jag få stanna och göra ET på måndag, eller blir det den långa resan hem? Vågar inte ens jämföra mitt andra försök med det första, jag menar det händer ju så olika saker i kroppen, och bara för att jag hade två finfina ägg sist, så är det ju inte säkert att de nya två är lika fina den här gången? Dessutom var jag så pumpad med adrenalin vid första försöket, bara pga att jag vågade sticka sprutor i mig själv. Nu känns det mer som att tiden rinner ifrån en.


    Jag, min tok, har börjat så smått att sticka på en babykofta, bara för att det känns bra för mig. Gör det som känns bra, sa kliniken...

  • mini72
    BK1986 skrev 2016-04-09 09:36:30 följande:
    Håller tummarna allt jag kan. Önskar verkligen att du får göra ET.

    Andra gången är annorlunda helt klart. Man vet på ett ungefär vad som väntar.

    Det enda man kan göra är att göra det som känns rätt för en själv. Om det är att sticka en kofta så sticka en kofta! Jag virkar på ett gosedjur. Om inte annat så är det bra terapi. <3
    celavie1 skrev 2016-04-09 09:41:41 följande:
    Jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Kampen och den ljuva längtan. Jag har ett par baby strumpor gömda i en låda under en massa andra saker. Tar fram dem då och då och känner på dem. Känns läskigt dock
    Nu har kliniken ringt och sagt att det ena ägget var bara ett tomt skal och det andra ägget har inte delat sig ännu, så de ska fortsätta odlingen till imorgon. Har det inte delat sig då, så räknar de troligtvis detta som ett avbrutet försök och vi får ett andra ivf-försök på nytt, så att säga. En liten strimma hopp har jag fortfarande, men man kan ju bli galen för mindre...

  • mini72

    Nu är det över för denna gång och imorgon ska jag till kliniken för ett samtal om vägen vidare. Med en 19-dagars biokemisk graviditet, och ett försök med bara ett ägg som inte delade sig, så känner jag mig redo för att pröva igjen. Kliniken ska ge besked om de räknar vårt andra försök som avbrutet eller ej, och så hoppas jag de kan ge mig en plan för tredje ivf-försöket. Kanske jag kan få starta vid nästa mens, i och med att det inte blev ET den här gången? Känner inte samma sorg som när vi misslyckades första gången, utan är mer taggad inför det som komma skall. Kram på er! :)

  • mini72
    Sjöblomman skrev 2016-04-10 10:54:08 följande:
    Skönt att höra att du är taggad för nästa försök! Kram

    Tack! :)


     


    BK1986 skrev 2016-04-10 11:31:14 följande:
    Tråkigt att det inte blev ET, men skönt att du är OK. Man får vanligtvis inte börja på blödningen som kommer efter ÄP utan måste vänta till nästa. Det är för att kroppen måste få återhämta sig.

    Bara att blicka framåt! :)

    Nu har jag varit ute på en solig långprommis, samlat tankarna och bestämt mig för att jobba aktivt med att få ner min BMI (som ligger på 26) inför tredje ivf. Hittade en träningstidning med 10-veckors kom-i-form-kosthållsplan som jag har tro på att jag kan greja.
    Det är säkert så att man måste vänta in kroppen, men blir 44 i juni, så det är verkligen en stressfaktor. Antar att det dyker upp en ny tråd som jag kan hänga i. Lycka till alla här inne! Klem från Norge :)


     

  • mini72

    Hej alla tappra, starka och coola kvinnor!
    Nu har vi fått planen för nästa ivf-runda och vi startar med detsamma, dvs vi behöver alltså inte vänta in kroppen med en månad emellan försöken. I och med att vi inte kom så långt som till ET på andra försöket, så räknar kliniken det som avbrutet, och vi får göra det om igen.
    Den här gången blir det långt protokoll, har haft två korta protokoll tidigare. Jag ska jag först ta Melatonin-tabletter varje dag och startar nu så fort e-receptet kommit in på Apoteket. Detta ska hjälpa kvalitéten på äggen. Vidare blir det nedreglering, som sker med en spruta (Proten Depot) som jag sätter en gång på första cyklusdag. Den enda sprutan räcker i 14 dagar och sen testas LH med blodprov, och om värdet sjunkit, får jag starta med sprutorna (Gonal F 350 och Menopur 150). Ett ungefärligt datum för äggplock är föreslaget runt mitten på juni.
    För övrigt har jag startat en kostplan med massa sund och varierad mat. Fokuset där är att jag ska äta mindre socker och vetemjöl, samt mer av grönsaker som stödjer en hälsosam hormonnivå, broccoli, blomkål o.s.v.
    Ser väldigt mycket fram till vad nu allt detta innebär!
    Klem från Norge :)

  • mini72
    BK1986 skrev 2016-04-15 21:58:40 följande:

    Härligt! Då hamnar vi nog i fas. Skönt att höra att det är någon fler som kör direkt utan att det går en månad mellan. :) Prick samma för oss med två korta och nu långt också. :)

    Ska försöka mig på det där med kostplan också. Just nu tycker jag fortfarande synd om mig själv så det får bli till veckan.

    Hur känner du inför att börja på långa protokollet?


    För min del så har jag tidigare känt mig lyckligt lottad som fått köra kort protokoll, få fortgång i sakerna, också med tanke på min höga ålder, och få äggplocksdatum relativt snabbt. Men så sitter jag också här nu utan att det resulterat i gravidite. Jag känner verkligen att jag litar på min klinik, och att de önskar det här minst lika mycket som jag. Så den här gången väljer jag att tro att långt protokoll är det rätta. Min kostplan är 10 veckor lång, så jag kör den parallellt med allt det här nya.

    Håller tummarna för dig också! Kram! :)
  • mini72
    BK1986 skrev 2016-04-16 11:05:06 följande:

    Samma här. Har varit lättad över att få köra korta, men då har en tredjedel av äggen inte varit mogna heller. Och ingen graviditet.

    Får man några försök "gratis" i Norge eller betalar man själv redan från början?


    Jag har blivit för gammal för att få ivf inom offentlig vård, så vi går på en privatklinik, som för övrigt är en av de främsta i Skandinavien. Vi betalar här i Norge ca 70000,- för 3 försök, samt de första 16 500,- för mediciner. Varje försök verkar för min del ligga på ca 27000,- för medicinerna, och det tar ca 2 månader innan man får pengarna tillbaka igen, så det blir ju att pussla.

    Åldersgränsen för gratis ivf verkar ligga på 39-42 år om jag har förstått det rätt, och fyller 44 i sommar.

    Jag fick 7 äggblåsor och 2 ägg på första försöket, 2 fina embryon vid ET och kom till 19 ruvdagar innan mensen kom. Då menade kliniken att jag hade för dålig blodcirkulation i livmodern. Andra försöket, 4 äggblåsor, ett tomt äggskal samt ett omoget ägg som aldrig blev befruktat, alltså ingen ET och avbrutet försök, så vi har fortfarande 2 försök kvar.

    Har du fått nåt ca datum för start?
  • mini72
    BK1986 skrev 2016-06-21 15:03:46 följande:

    Hej på er kämpar. Jag har inte varit jätteaktiv på sistone. Men idag känns det äntligen så positivt. Gjorde äggplock igår. 15 ägg, 8 gick använda och av dem blev hela 4 befruktade! En jädra skräll som det har sett ut för oss vid tidigare IVF:er. Nu håller vi tummarna för återföring på torsdag. :) Stor kram till er alla!


    Grattis! Sjukt bra resultat va?! Äntligen! :) Det låter ju som långa protokollet var din grej. Mitt tredje försök resulterade i tvärstopp, eller ja kliniken sa att vi avbryter, på trots av att jag hade en äggblåsa och den var på andra VUL 14mm. Enligt blodprovet som de läste av så var ägget omoget, men jag har erfart att mina blodprov hoppar hej vilt och efter en lång period med nedreglering så orkade jag helt enkelt inte kasta bort allt jag investerat i vårt tredje ivf - så jag och sambon kallar ett ägg för ett ägg och kör naturligt nu istället. Får se vart det kan leda? :)
  • mini72
    BK1986 skrev 2016-06-21 18:41:55 följande:

    Tack! Ja för oss är det hur bra som helst. :)

    Åh! Då ska jag verkligen hålla tummarna för er. Räknas det som ett försök från kliniken eller blir det avbrutet?


    Vi köpte en 3-pack med ivf, så då har man på min klinik lov att avbryta max 1 gång under alla de försöken. Vi har redan avbrutit 2a försöket en gång, så vi har i vart fall betalt för en gång till nu. De ska ringa mig på torsdag efter att de har evaluerat, så får vi veta vägen vidare.

    Verkar inte som jag lyckas producera ägg helt enkelt, och jag misstänker att min kropp har varit sån i mycket lång tid, utan att jag har varit under utredning för det tidigare. Det börjar luta åt äggdonation ifall vi inte klarar 4e försöket.

    Min 10-veckors kost plan har i vart fall fungerat strålande, sund och varierad kost har hjälpt mig tappa 6kg och min bmi har seglat ner till 24.1. Alltid något att vara glad för, men den här ivf-resan är sannerligen krokig! :)
  • mini72
    BK1986 skrev 2016-06-21 19:53:44 följande:

    Okej. Vad skumt! Man kan ju inte rå för om det blir avbrutet.

    Läste om någon som åkte till Finland för äggdonation. Har för mig att det går fortare där än här i Sverige.

    Men till att börja med så hoppas vi på att detta försök får funka för er! :)

    Vad har du kört för kostplan? Jag ligger på typ 4 kg plus sedan vi påbörjade IVF. Har pendlat en del upp och ner men hormonerna är svåra att motarbeta. :/


    Ja det känns såklart orättvist, men ivf är ju tydligen det...

    Mina resultat:

    IVF1, kort protokoll: 2 ägg av superkvalitét vid ET, 19 RD. Dålig blodcirkulation i livmodern.

    IVF2, kort protokoll: 1 omoget ägg och 1 tomt skal, avbruten behandling. Äter nu blodförtunnande medicin som ska hjälpa på blodcirkulationen.

    IVF3, långt protokoll: 1 äggblåsa som enligt blodprov innehöll 1 omoget ägg, avbruten behandling. Äter vid detta försök blodförtunnande, samt Melatonin som ska ge fina ägg. Har även startat kostplanen som ska balansera hormonerna. Blir extremt trött av Melatonin och nedreguleringen, och sen att resultatet uteblir känns ju bara botten.

    Vid första mötet med kliniken var de osäkra på om IVF var något för mig, på grund av att mina blodprov/hormoner spretade åt alla håll, och inte gick att tyda. Anledningen till att vi fortsatt behandlingen är resultatet på första försöket.

    Köpte en träningstidning i april "Kom i form", som innehöll en kostplan som passade mig, balansera hormonerna, dämpa stress och förbättra matsmältningen, varför inte liksom? Varje dag innehåller ny frukost, ny lunch och ny middag, massa variationer helt enkelt. Protein i alla måltider, öka mängden grönsaker och minska på köttet blev min melodi. 100g kycklingfilé är ju bara en halv kycklingfilé, så jag har helt enkelt delat och ändrat intaget. Dessutom har den enda mejeriprodukter varit naturell yoghurt. Potatis blev bytt ut till sötpotatis, och vanligt ris till brunt ris och stort sett glutenfritt. Kan inte säga annat än att det funkade för mig.

    Bor i Norge, så vi sneglar på Danmark när det gäller äggdonation. :)
Svar på tråden IVF mars/april