• Aniiee

    303 böcker alla barn borde läsa (5-12 år)

    Jag söker med ljus och lykta för att fylla mina 3 listor med 101 barnböcker alla barn borde läsa. Listorna är för barn 5-7 år, 8-10 år och 10-12 år. Ös på med förslag, alla kategorier, alla länder, nya, gamla, välkända, okända, klassiker och "tidsdokument". 

    Böckerna kommer jag läsa och recensera/babbla om på min blogg och på min youtube-kanal (på svenska, för en gångs skull). Kan vi få ihop 303 böcker till detta, tro? Som inofficiella FL-listor?

    Bry er inte om vad andra skriver, det är bara bra om jag får samma boktips flera gånger, och om ni är oense om vilken ålder en viss bok passa så jämkar jag ihop det =)


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Svar på tråden 303 böcker alla barn borde läsa (5-12 år)
  • Carambolan

    Varje sund 8-10-åring bör grunda sin fantasi med Hobbiten, Narnia och Harry Potter. :)

  • Aniiee
    Carambolan skrev 2016-03-14 22:31:52 följande:

    Varje sund 8-10-åring bör grunda sin fantasi med Hobbiten, Narnia och Harry Potter. :)


    Tycker du att alla Narnia och alla HP bör läsas i den åldern, eller funkar några för yngre/bör man vänta med några?
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Carambolan
    Aniiee skrev 2016-03-14 23:06:13 följande:

    Tycker du att alla Narnia och alla HP bör läsas i den åldern, eller funkar några för yngre/bör man vänta med några?


    Beror på barnet skulle jag säga. Jag slukade alla Narnia-böcker i den åldern (HP fanns inte då), och samma har min nioåriga son nyss gjort, men vi var nog båda lite lillgamla och väldigt läsvana :)
  • Aniiee
    Carambolan skrev 2016-03-14 23:09:32 följande:
    Beror på barnet skulle jag säga. Jag slukade alla Narnia-böcker i den åldern (HP fanns inte då), och samma har min nioåriga son nyss gjort, men vi var nog båda lite lillgamla och väldigt läsvana :)
    Ok. Jag tänker mest att några kanske tycker att man ska vänta med HP 5-7, är väl det jag hört mest. Jag vill mest bara veta var folk står när det gäller såna serier som kanske blir för mörka efter ett tag.

    Själv var jag ju så dum i huvudet ätt jag läste LotR när jag var 7 och HP först när jag var 15 (första HP kom ut när jag var 12)
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Carambolan

    Det är inte till nån hjälp för din lista kanske men... Jag tänker att barn är ganska självreglerande. Om en bok är för tung så slutar de läsa, men pallar de läsa så lär de sig säkert nåt av det :) Minns att min lärare tyckte att det var olämpligt att jag hade Grottbjörnens folk-böckerna som bänkbok i trean, men inte är jag skadad för livet av den upplevelsen direkt.

    Det är däremot bra att ha läst samma bok som förälder så att man kan möta både sorg och glädje och nördiga diskussioner, eller ha förståelse för tomheten som uppstår när en riktigt bra bokserie tar slut.

  • Erkki

    10-12.
    Godnatt mr tom
    Alex dogboy
    Ett hål om dagen
    Harry Potter 5-7
    Bilbo

    8-10
    Harry Potter 1-4
    Narnia
    Trollkarlen från Oz
    Mio min Mio
    Bröderna Lejonhjärta
    Skämmerskans dotter
    Matilda
    Häxorna

    5-7
    Jakten på Jack av Martin Olczak
    Ronja Rövardotter
    Lassemaja
    Kalle och chokladfabriken
    SVJ

  • flygrl

    Har gått igenom mina bokhyllor och mitt minne och listat barnböcker som betytt mycket för mig och som jag tycker barn borde läsa. Jag måste kanske fylla på med mer senare. Astrid Lindgren tycker jag mycket om men måste återkomma med det. Andra lär väl lista böcker av henne också...hon e ju så självklar på listan som nån kan bli.

    Listan går på författarna i bokstavsordning typ. Åldersindelning överlämnar jag åt dig Anniee :)

    HC Andersen (*):
    Sagan om den fula ankungen
    Sagan om kejsarens nya kläder
    (*) Valde ut några sagor...

    John Bauer, Malin Westman:
    John Bauers förtrollande sagovärld

    Elsa Beskow:
    Tomtebobarnen
    Hattstugan
    Resan till landet längesen
    Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin

    Michael Bond:
    Kalla mig Paddington

    Inga Borg:
    Hemma hos Plupp
    Plupp och midnattssolen
    Plupp och vårfloden

    Lewis Carroll:
    Alice i Underlandet

    Michael Ende:
    Jimmy Knapp och de tretton sjörövarna
    Den oändliga historien

    Philippe Fix:
    Förbjudet att läsa, Hubert (*)
    (*) Lite osäker på titeln

    Nils-Olof Franzén:
    Agaton Sax klipper till

    Bröderna Grimms sagor

    Virginia Hamilton:
    Folket kunde flyga. Amerikanska folksagor från det svarta Södern

    Tove Jansson (*):
    Trollvinter
    Kometjakten
    Det osynliga barnet
    Vem ska trösta Knyttet?
    (*) Valde ut några...

    Erich Kästner Det flygande klassrummet

    Selma Lagerlöf:
    Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige

    Georg MacDonald:
    Prinsessan som försvann

    A.A. Milne:
    Nalle Puh

    Sven Nordqvist:
    Pannkakstårtan (Pettson och Findus)

    Beatrix Potter:
    Sagan om Pelle Kanin

    Katarina Taikon:
    Katitzi
    Katitzi & Swing

    Mark Twain:
    Tom Sawyer

    Stina Wirsén:
    En liten skär & alla bråkiga brokiga: en brokig antologi (*)
    Vem är arg?
    (*) Trist den skulle missförstås och Wirsén anklagas för rasistiska stereotyper men jag som svart uppfattar det inte så utan snarare att det e en anti rasistisk & mänsklig berättelse. Jag gillar den.

  • Duckan

    Jag slår ett slag för böckerna om Kulla-Gulla av Martha Sandwall-Bergström.
    De kan nog passa spannet 8-12 år beroende hur långt man har kommit med sin läsning.

  • Archandra

    Många av böckerna jag skulle vilja rekommendera är redan upptagna, men här kommer några till.

    8-12 år
    Det blåser på månen av Eric Linclater
    Flykten till Kanada av Barbara Smucker (min favoritbok alla kategorier när jag var i tioårsåldern)
    Onkel Toms stuga av Harriet Beecher Stove

    Ska fundera på om jag kommer på några fler.

Svar på tråden 303 böcker alla barn borde läsa (5-12 år)