• Mamma Mu1

    supertorra händer

    Sedan jag blev gravid har jag haft så extremt galet torra händer. Jag brukar bli torr och narig på vintern men inte såhär. Det blir som hårda torra fläckar. Framför allt höger långfinger är drabbat värst. Jag smörjar och smörjar men inget hjälper. Idomin, babyolja - you name it! På nätterna dränker jag händerna i fet salva men de ser ändå ut som att de varit i vatten i 2 veckor med skrynklig där det inte är hårda fläckar eller sprickor. Det är obehagligt att röra saker ofta nu. Någon som varit med om något liknande? Vad kan det vara?

  • Svar på tråden supertorra händer
  • aylak

    Hur ser din kosthållning ut? Äter du tillräckligt med bra fetter?


    Vet tyvärr inte vad det kan vara. Men jag får lätt för lite Omega7 och ser därför till att äta lite havtorn varje dag för att få i mig det, det gör mumma mot min torra hud. Har dock inte haft så torr hud som du har nu. Tar även tillskott av Omega3 och äter mycket avokado, kokosfett och benbuljonger.

    Hoppas det snart blir bättre!

  • Vegomamma

    Jag har alltid haft supertorra såriga händer, med eller utan graviditet på det. Mina förslag på kräm är HTH, Atrix och Decubal. Hade också en kollega på förra jobbet (undersköterska) som brukade vräka på massa kräm på händerna en gång om dagen, sen dra på plasthandskar/plastpåsar och ha det så i 10 min, så hade hon supermjuka händer.

  • Mamma Mu1
    aylak skrev 2016-03-18 13:21:24 följande:

    Hur ser din kosthållning ut? Äter du tillräckligt med bra fetter?

    Vet tyvärr inte vad det kan vara. Men jag får lätt för lite Omega7 och ser därför till att äta lite havtorn varje dag för att få i mig det, det gör mumma mot min torra hud. Har dock inte haft så torr hud som du har nu. Tar även tillskott av Omega3 och äter mycket avokado, kokosfett och benbuljonger.

    Hoppas det snart blir bättre!


    Jag äter typ liberal LCHF så fett får jag ju i mig kan man ju tycka.men jag har också funderat på om det varit något med kosten. Hur fick du veta att du hade omega7 brist? Jag äter också tillskott i form av vitaminer och Omega-3.
  • Mamma Mu1
    Vegomamma skrev 2016-03-18 13:40:07 följande:

    Jag har alltid haft supertorra såriga händer, med eller utan graviditet på det. Mina förslag på kräm är HTH, Atrix och Decubal. Hade också en kollega på förra jobbet (undersköterska) som brukade vräka på massa kräm på händerna en gång om dagen, sen dra på plasthandskar/plastpåsar och ha det så i 10 min, så hade hon supermjuka händer.


    Ok är de krämerna bättre? Jag har ju testat det mesta tycker jag men jag kanske ska prova någon av dem också? Jag har också gjort det med handskarna som du sa. Har vräkt på kräm och haft på dem hela natten. Men det verkar inte hjälpa ett dugg. snarare som att krämerna bara lägger sig uppe på huden på de torra fläckarna istöllet för att gå in som den ska. Det är så himla skumt. Fattar inte vad som pågår i huden
  • Vegomamma

    Ja Atrix och Decubal är såna vi hade när jag jobbade inom vården. De funkar för händer som är sönder efter att man spritat otaliga gånger varje dag.

  • Mamma Mu1
    Vegomamma skrev 2016-03-18 17:06:09 följande:

    Ja Atrix och Decubal är såna vi hade när jag jobbade inom vården. De funkar för händer som är sönder efter att man spritat otaliga gånger varje dag.


    Ok tack för tipset ???? jag ska absolut prova det!
  • aylak
    Mamma Mu1 skrev 2016-03-18 16:00:38 följande:
    Jag äter typ liberal LCHF så fett får jag ju i mig kan man ju tycka.men jag har också funderat på om det varit något med kosten. Hur fick du veta att du hade omega7 brist? Jag äter också tillskott i form av vitaminer och Omega-3.
    Ja, det kan jag hålla med om. Jag har jag iof dåligt näringsupptag och det har blivit bättre sen jag uteslöt allt spannmål och alla mjölkprodukter ur kosten. Äter paleolitiskt sedan många år tillbaka. Går hos en läkare i Bryssel som någon gång varje år även gör blodprov på mina fettsyror, så det är via dessa jag fått reda på det. Men man kan ju enkelt testa själv genom att lägga till Omega7 i kosten, antingen genom att äta bären direkt finns ofta i frysdisken eller så finns det kapslar med havtornsolja.
    Jag tycker också att HTH är mycket bra! Är man riktigt torr kan den svida lite, men det går över när man smörjt några dagar. Den utan parfym är bäst.
  • flygrl

    Shea butter är suveränt mot torr hud och tillför inte bara fett utan har också allmänt hudvårdande egenskaper. Superviktigt e att köpa oraffinerad shea butter :)

    Olivolja e också väldigt bra och ju nåt alla har hemma. Bästa e väl smörja på kvällen innan sängdags sen på med tunna bomullshandskar över natten :)

  • Sanderson

    The body shops handkräm ur hempserien är suverän nattetid. Fet och luktar inget vidare men gör under. Finns på burk och tub. Dagtid använder jag något lättare och billigare eftersom man tvättar bort det och tar nytt hela tiden.

  • Mamma Mu1
    aylak skrev 2016-03-18 17:28:16 följande:

    Ja, det kan jag hålla med om. Jag har jag iof dåligt näringsupptag och det har blivit bättre sen jag uteslöt allt spannmål och alla mjölkprodukter ur kosten. Äter paleolitiskt sedan många år tillbaka. Går hos en läkare i Bryssel som någon gång varje år även gör blodprov på mina fettsyror, så det är via dessa jag fått reda på det. Men man kan ju enkelt testa själv genom att lägga till Omega7 i kosten, antingen genom att äta bären direkt finns ofta i frysdisken eller så finns det kapslar med havtornsolja.

    Jag tycker också att HTH är mycket bra! Är man riktigt torr kan den svida lite, men det går över när man smörjt några dagar. Den utan parfym är bäst.


    Ha det var ju komiskt, bor du i Bryssel? Min man kommer från Belgien och vi är där ganska mycket fast vi bor i Sverige nu. Jag tror att det är lättare att få göra så nå tester där pga deras sjykvårssystem med försäkring och så. Han har till exempel blivit utredd för allergier där och fått en lista på exakt vad han är allergisk mot och specialblandad medicin mot dessa ämnen, medan de i Sverige bara säger att det är pollen, ta receptfritt, och undvik att äta det du känner att du reagerar mot ????

    Men ja, jag kan ju prova det med havtorn som du sa. Undrar hur länge det kan ta att få eventuell effekt tro... Har aldrig ens hört talas om omega-7 bris förut. Men HTH och havtorn då alltså ???? tack för råden !
Svar på tråden supertorra händer