• Nina05

    ÄL test som visar positivt varannan dag. Har PCOS.

    ÄL testet visade positivt i lördags på cd 20. På tisdag fm (cd 24) fick jag en känsla av att jag hade ÄL igen så jag testade och mycket riktigt, det visade positivt. I onsdags kväll (cd 25) gjorde jag ett test till och återigen visade det positivt!? Igår visade det negativt. Nu testade jag idag igen på cd 27 och återigen visar testet positivt..

    Jag har ju PCOS och antar att det pga det kan bli missvisande på testen, men jag undrar då vilken av dagarna jag faktiskt har ÄL, om jag ens har någon..? I lördags, tisdags, onsdags, idag? Eller ingen av dom..?


    Någon som varit med om samma sak? Vad kan det bero på...? Varför har gyn rekommenderat mig att testa med stickorna i över ett års tid om jag ändå inte kan lita på det!? 
  • Svar på tråden ÄL test som visar positivt varannan dag. Har PCOS.
  • mrskreiz

    Har inget svar men har flera gånger upplevt samma sak, så jag svarar, så blir det puff i tråden och så får vi se om du (och även jag) får något klokt svar. :)

  • schober

    Jag har hört och läst att äl-tester inte är att lita på när man har PCO/PCOS. Det kan funka för många, men att det är osäkert. Börja tempa så märker du när tempen går upp = ägglossning. Dock ska temphöjningen inte heller var 100% (osäker på hur sant det är) men äl+test plus temp är en bra metod.


    Annars är det blodprov hos gynekolog/barnmorska som gäller.

  • Nina05

    Tack för att ni svarade :) Jag tog ett test idag också.. på cd 30 bara för att se och det visar återigen positivt.. Nu börjar jag dock fundera på om det kan vara så att det visar positivt på äl test om man är gravid? En önskedröm kanske..

  • Nina05
    schober skrev 2016-03-21 09:25:20 följande:

    Jag har hört och läst att äl-tester inte är att lita på när man har PCO/PCOS. Det kan funka för många, men att det är osäkert. Börja tempa så märker du när tempen går upp = ägglossning. Dock ska temphöjningen inte heller var 100% (osäker på hur sant det är) men äl+test plus temp är en bra metod.


    Annars är det blodprov hos gynekolog/barnmorska som gäller.


    Jag har också läst det och det står till och med på äl test paketet, men min gynekolog sa ändå att jag skulle använda mig av det, vilket jag nu tycker var ett helt befängt råd!
  • Nina05
    trina skrev 2016-03-21 09:44:21 följande:

    Jag har pcos och får alltid utslag på ÄL-tester trots att jag inte har någon ÄL naturligt. Får kanske en eller två blödningar per år om ens det. Så för min del funkar de inte.


    Ojdå... :/ Ja, nej äl test vid pcos verkar inte alls pålitligt..
Svar på tråden ÄL test som visar positivt varannan dag. Har PCOS.