• Tanyas

    Blåmärke efter en venkateter tagits bort?

    Försökte skriva ett tidigare inlägg men det gick tydligen inte för sig. Hoppas det inte blir dubbelt nu!

    Jag är orolig över hur min sons hand ser ut efter att en venkateter tagits bort som satt i hans hand efter en operation som gjordes för hans öron. Är det någon som har erfarenhet av hur det ska se ut? Är detta normalt utseende efter några dagar? Det ser ut som ett utspritt blåmärke runt nålsticket. Det är vitt och går upp vid nålsticket.

  • Svar på tråden Blåmärke efter en venkateter tagits bort?
  • Anonym (Nnn)

    Absolut ingen fara! Det är inte ovanligt att det blir ett blåmärke efter en perifer venkateter.

  • Anonym (Sjukvårdskunnig)

    Ser fint ut, helt normalt. Generellt sett så är det om nytillkommen rodnad, svullnad, värmeökning eller smärta som tillstöter som man kan misstänka komplikation.

  • Tanyas
    Anonym (Sjukvårdskunnig) skrev 2016-03-18 19:36:21 följande:

    Ser fint ut, helt normalt. Generellt sett så är det om nytillkommen rodnad, svullnad, värmeökning eller smärta som tillstöter som man kan misstänka komplikation.


    Okej, skönt att höra!Han har ont när man stryker på det. Menar du att det ska kännas extra varmt på arean eller menar du kroppen i allmänhet?
  • Una Flux

    Ja, som de andra skriver. Det är normalt utseende när det blivit en liten blödning från kärlet i och med PVK:n. Kroppen bryter ned blåmärket, som vid alla andra blåmärken. Inte farligt.

  • Topcom

    Min dotter har haft nål i båda händer, nu har hon fortfarande blåmärken ca två veckor senare. Helt normalt

  • M1rella

    [quote=76453654][quote-nick]Tanyas skrev 2016-03-18 19:26:39 följande:[/quote-nick][/quote]

    Fullt normalt!

Svar på tråden Blåmärke efter en venkateter tagits bort?