• Khara13

    Bli familjehem

    Jag har ansökt om att bli familjehem till ensamkommande fkykringbarn.

    Dock lever jag o mina två barn på försörjningsstöd, är arbetssökande och gör allt för att hitta ett jobb så jag kan bli självförsörjande.

    Är detta då ett hinder för att kunna bli accepterad som familjehem?

    Jag vill påpeka att jag INTE vill öppna mitt hem för flyktingar för pengarna! Så det behöver inte ens diskuteras.

    Jag vill öppna mitt hem för att hjälpa till och för att det finns plats hos oss som kan utnyttjas på ett bra sätt.

    Men blir lite fundersam över om jag ens skulle kunna bli godkänd bara för att jag tyvärr försörjer mig på försörjningsstöd.

  • Svar på tråden Bli familjehem
  • Anonym (Jobbar m EK)

    Regler är olika mellan kommuner, men där jag jobbar är det inget hinder. Det finns andra aspekter som är viktigare att det stämmer. Dock räknas din ersättning för ditt uppdrag som familjehem bort från ditt försörjningsstöd och därmed minskar försörjningsstödet med samma summa.

  • Anonym (nej)

    I vår kommun får du inte ha förs.stöd.

    Man ska ha ordnad ekonomi för att få bli det, och den är inte ordnad om man har ek.bistånd.

  • Khara13

    Tack snälla ni för era svar! Uppskattar det :)

    Jag finns inte med i brottsregistret, har inte heller skulder hos kronofogden.

    Mitt enda "problem" är ju tyvärr att jag lever på försörjningsstöd.

    Jag hoppas självklart att detta inte är ett hinder just i min kommun.

    Tycker bara att det är synd när jag har ett tomt rum som skulle kunna användas för att hjälpa någon.

    Jag gör mitt bästa för att hitta ett jobb då detta inte direkt är ett drömliv :(

  • Anonym (Anonym)

    Och om du får hem flyktingbarn och tjänar en summa på det som du tämligen kommer att klara dig på, kommer det att få dig att fortsätta söka arbete? Jag tror inte på det, tyvärr. Fler och fler har insett pengarna man kan göra på den här människohandeln som nu råder överallt. Det heter att man bryr sig om, men i botten är det pengarna som styr. Dessutom har du barn, hur vågar man ta hem helt okända flyktingar där man har noll bakgrund till vad dem har gått igenom. Är du utbildad och har koll på barn som mår dåligt? Men visst, det går säkert igenom.

  • Khara13

    Tack för ditt svar anonym :)

    Varför skulle jag inte fortsätta söka jobb för? Ett jobb är

    något jag måste ha oavsett! Det är bra för mig och mina barn, och för min framtid sen som pensionär.

    Men det finns säkert de som tar emot flyktingar just för ersättningen. Dock så är inte det anledningen just för min del.

    Jag har ett helt rum som bara står tom och som faktiskt kan användas av någon i behov.

    Så varför inte utnyttja det rummet? Varför inte hjälpa till?

    Sedan så är det barn vi pratar om (eller iaf jag).

    Barn är oskyldiga, barn är barn. Jag skulle aldrig släppa in en vuxen man i vårt hem. För det skrämmer mig.

    Men att släppa in ett barn och låta barnet bli en del av min familj, varför inte?

    Pengar är inte allt. Visst är det jätte viktigt och en stor del av livet, men känslan av att hjälpa till väger så mycket mer för min del.

    :)

  • Anonym (???)
    Khara13 skrev 2016-04-01 13:02:54 följande:
    Sedan så är det barn vi pratar om (eller iaf jag).
    Nej, det är faktiskt inte barn du pratar om. De ensamkommande flyktingbarnen är tonårspojkar upp till 18 år. Med allt vad det innebär. De har enorma trauma bakom sig. De har en syn på tjejer som inte är så roliga alltid. De har en syn på Sverige att allt är gratis, för det har man talat om för dom. Om du inte har minsta utbildning så ska du nog ta och backa. Det är ingen lek.
  • Anonym (2)

    Ditt försörjningsstöd kommer ju inte bli lika stort kanske till o med tas bort helt om du blir godkänd så du tänker på det . Sen är det inte lätt att ta hand om dessa barn med traumatiska händelser bakom sig . Vi har två st barn nu sen ett tag , dom mår psykiskt dåligt , kan inte språket , dom saknar sina närmaste o lever med oro vad som händer dom i hemlandet , dom hade enbart dom kläder dom hade på kroppen när dom kom så mycket behöver inhandlas , det är väldigt tidskrävande att ta hand om dessa .
    Nä vi kommer inte ta flera efter dessa två .

  • Khara13
    Anonym (???) skrev 2016-04-01 13:35:20 följande:

    Nej, det är faktiskt inte barn du pratar om. De ensamkommande flyktingbarnen är tonårspojkar upp till 18 år. Med allt vad det innebär. De har enorma trauma bakom sig. De har en syn på tjejer som inte är så roliga alltid. De har en syn på Sverige att allt är gratis, för det har man talat om för dom. Om du inte har minsta utbildning så ska du nog ta och backa. Det är ingen lek.


    Tack för ditt svar igen, väljer dock att inte svara tillbaka då vi har helt olika uppfattningar om detta :)

    men tack för att du tog tid till att besvara min tråd ????
  • Anonym (Anonym)
    Khara13 skrev 2016-04-01 13:42:22 följande:
    Tack för ditt svar igen, väljer dock att inte svara tillbaka då vi har helt olika uppfattningar om detta :)

    men tack för att du tog tid till att besvara min tråd ????
    Olika uppfattningar? Vet du inte ens vilka som kommer? Börja med att få en insyn i det innan du tar dig an uppgiften, till priset av dina egna barn, om det vill sig illa. Eller hur mycket betyder pengarna egentligen?
  • Anonym (???)
    Khara13 skrev 2016-04-01 13:42:22 följande:
    Tack för ditt svar igen, väljer dock att inte svara tillbaka då vi har helt olika uppfattningar om detta :)
    men tack för att du tog tid till att besvara min tråd ????
    Det handlar inte om uppfattningar. Det handlar om fakta. Jag har själv erfarenhet, som god man, till dessa pojkar. Många är urtrevliga, men jag har även stött på riktigt vidriga "barn". Det är inte en lek det här. Det är blodit allvar. Och du kan inte som snäll svensk kvinna med två små barn ta in en tonårspojke där du inte kan kommunicera eller ens veta vad han har i bagaget. Ärligt talat tror jag inte du blir godkänd. Det är alldeles för komplicerat.
  • Khara13
    Anonym (2) skrev 2016-04-01 13:36:58 följande:

    Ditt försörjningsstöd kommer ju inte bli lika stort kanske till o med tas bort helt om du blir godkänd så du tänker på det . Sen är det inte lätt att ta hand om dessa barn med traumatiska händelser bakom sig . Vi har två st barn nu sen ett tag , dom mår psykiskt dåligt , kan inte språket , dom saknar sina närmaste o lever med oro vad som händer dom i hemlandet , dom hade enbart dom kläder dom hade på kroppen när dom kom så mycket behöver inhandlas , det är väldigt tidskrävande att ta hand om dessa .

    Nä vi kommer inte ta flera efter dessa två .


    Tack snälla du för ditt svar. Roligt att någon som själv är familjehem svarar och berättar hur det är.

    Nu har jag ju bara anmält intresse, det är ju inte så att jag blivit godkänd och gått vidare.

    Mina barn är nummer 1 för mig, och jag skulle aldrig göra nåt som utsätter de för fara eller så.

    Och jag kan absolut tänka mig att det är mycket jobb kring detta och att ha flykting barn hemma hos sig.

    Men jag va ändå bara nyfiken på om jag, i min situation just nu, skulle kunna bli godkänd eller om detta skulle bli ett hinder.
  • Khara13

    Nu tycker jag att de som inte besvarar frågan jag ställde, ska sluta skriva helt och hållet.

    Håller er till det jag skapat tråden för, allt annat intresserar inte mig.

    Tack dock för eran oro. Men ni vet absolut inget om mig. Ni vet inte vad jag vet eller inte vet.

    Ni har bara skapat er egna uppfattning genom tråden jag skapat, vilket jag förstår för sånt händer hela tiden. Dock betyder det inte att ni fått rätt uppfattning.

    Min fråga va simpel, kan man bli godkänd trots försörjningsstöd?

    Det var allt jag undrade.

    Om jag sedan blir godkänd eller inte är mitt problem, om jag väljer att gå vidare med detta eller inte är även det mitt problem. Men jaguppskattar er oro.

  • Anonym (...)
    Khara13 skrev 2016-04-01 14:06:14 följande:

    Nu tycker jag att de som inte besvarar frågan jag ställde, ska sluta skriva helt och hållet.

    Håller er till det jag skapat tråden för, allt annat intresserar inte mig.

    Tack dock för eran oro. Men ni vet absolut inget om mig. Ni vet inte vad jag vet eller inte vet.

    Ni har bara skapat er egna uppfattning genom tråden jag skapat, vilket jag förstår för sånt händer hela tiden. Dock betyder det inte att ni fått rätt uppfattning.

    Min fråga va simpel, kan man bli godkänd trots försörjningsstöd?

    Det var allt jag undrade.

    Om jag sedan blir godkänd eller inte är mitt problem, om jag väljer att gå vidare med detta eller inte är även det mitt problem. Men jaguppskattar er oro.


    Då har du ju redan fått svar: det beror på vilken kommun du bor i.
  • Fröken Apelsin

    Nej, du kommer inte bli godkänd. Man måste ha en ordnad ekonomi för att bli familjehem.

  • Anonym (Men....)

    Har lite svårt att förstå varför du avvisar svar du får som faktiskt har erfarenhet av problematiken och vill dela med sig av? Jag är också familjehem sedan många år och även ensamstående kvinna. Har en ganska stor inblick i olika kulturer och problematiken omkring. Och framförallt jobbat mycket med flickor från hedersrelaterade kulturer. Jag vet därför hur hårt könsrollerna sitter i och hur bristen på respekt för en kvinna i allmänhet och frånskild i synnerhet är. Det krävs en lång tid av acklimatisering och att ta till sig nya värderingar vilket inte sker över en natt.

    Av den anledningen tar jag inte emot ensamkommande pojkar. Både för deras och min egen familjs skull.

    I mina ögon ger du ett något naivt intryck med någon slags Florence Nightingale komplex.

    Men som du sa så är det ju inte av intresse att ta del av andras erfarenheter.

  • Anonym (Paula)

    I vår kommun hade du inte blivit godkänd för här krävs det ordnad ekonomi men det är väldigt olika från kommun till kommun.

    Lycka till oavsett :)

Svar på tråden Bli familjehem