• John petterson

    Varför insisterar ni på liv?

    Jag försöker lista ut hur den normala simpla människan funkar. Ni ser tydligen ett syfte i att skapa mer liv även fast liv inte har något objektivt syfte.

    Ni förstår själva att gå runt i cirklar inte leder någon vart, eller hur?

    Det mänskliga livet ser rent fundamentalt lika dant ut som det gjorde för 10 000 tusen år sedan. Så varför försöka med något som troligtvis inte leder någonstans alls? 

  • Svar på tråden Varför insisterar ni på liv?
  • sportpappa

    Måste liv nödvändigtvis ha ett objektivt syfte? Jag lever mitt liv primärt för att jag själv ska ha kul, dvs. det är rent subjektivt. Sen skapar jag nytt liv för mitt eget nöje. Dels är ju skapandet kul och sen tycker jag det är kul att se barn mina växa upp och ha kul också.

    Jag ser absolut inget högre syfte till att leva. Jag lever och då försöker jag göra det så kul som möjligt under den korta tid jag gör det.

  • Themis

    Håller inte alls med om det. Nya bitar kunskap upptäcks hela tiden, människan har skapat saker på jorden som inte hade funnits utan oss. Inte alltid bra saker, men tidigare aldrig sedda.

    Individen är inte så viktig, men helheten tycker jag är intressant. Vad gör vi och hur lever vi om 200 år?


    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Aniiee
    John petterson skrev 2016-04-02 10:08:09 följande:

    Jag försöker lista ut hur den normala simpla människan funkar. Ni ser tydligen ett syfte i att skapa mer liv även fast liv inte har något objektivt syfte.

    Ni förstår själva att gå runt i cirklar inte leder någon vart, eller hur?

    Det mänskliga livet ser rent fundamentalt lika dant ut som det gjorde för 10 000 tusen år sedan. Så varför försöka med något som troligtvis inte leder någonstans alls? 


    10 000 år? Nu har du väl ändå lite kort perspektiv, eller? En tjugondel av homo-artens existens. Evolution har hänt sedan dess också, btw, om än inte lika mycket som sedan Homo Habilis.

    Livets rent objektiva syfte är liv. Det behövs ingenting utöver det. Sedan behöver inte ett syfte vara objektivt för att vara legitimt. Vad är det objektiva syftet för dig att skriva en tråd på Familjeliv? Att göra det är som att försöka utvinna salt ur en droppe Östersjövatten. Rent objektivt, alltså.
    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • Mintprallina

    TS, det börjat bli vår ute. Gör en kopp kaffe och ta en kaka och sätt dig ute i solen imorgon och gläds åt hur härligt detta objektivt meningslösa liv är.

  • Physalis

    Ja på det stora hela är väl våra individuella liv rätt meningslösa. Mitt liv gör inte mycket mer till eller ifrån än en mask i afrika om man tittar på en tidsram av flera hundratusentals år.

    Men jag lever inte för andras skull. Jag gillar mitt liv jag lever för mitt eget nöjes skull och önskar inte direkt mig själv ofödd. Därför skapar jag nytt liv som jag hoppas få uppleva ett minst lika bra liv som jag.

  • Bondförnuft
    John petterson skrev 2016-04-02 10:08:09 följande:

    Jag försöker lista ut hur den normala simpla människan funkar. Ni ser tydligen ett syfte i att skapa mer liv även fast liv inte har något objektivt syfte.

    Ni förstår själva att gå runt i cirklar inte leder någon vart, eller hur?

    Det mänskliga livet ser rent fundamentalt lika dant ut som det gjorde för 10 000 tusen år sedan. Så varför försöka med något som troligtvis inte leder någonstans alls? 


    Hopp antar jag. Hopp om ett bättre liv i framtiden för de små avkommorna som bär mitt blod. Att föra släktet vidare är en primitiv och otroligt stark gen hos allt levande. "Meningen med livet" if you will.
  • Pentra

    TS, även om vissa beter sig så, så är den normala människan inte det minsta simpel. Den mänskliga varelsen är verkligen en ytterst komplex sådan. Och hur kan du påstå att livet, som är så delikat och essentiellt, inte har något objektivt syfte?! ... Du har en hel del att läsa på och komma till insikt med... ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Varför insisterar ni på liv?