• ExitSong

    Ångrar studsmattan!

    Hej!

    Har någon ett bra tips på hur man styr upp det kring studsmattehoppande? Jag har 3 barn (4,5 år samt tvillingar på 2,5).

    Hade sett fram emot att få hem den fina studsmattan och att barnen skulle ha något roligt att göra i trädgården (vi har nyligen flyttat till hus efter lägenhet i stan) och att jag skulle kunna ta det lite lugnt och se dem hoppa i godan ro.... Lite av en utopi...

    Det blir bara bråk, gråt och skrik om den. Jag försöker förklara att de får hoppa i tur och ordning och sen byta, men när någon väl är uppe lyder de ju inte när man ropar åt dem att komma ner. De blir helt bananas och skriker och hörs i hela byn. De smiter in under nätet och hoppar alla tre fast de absolut inte får och framför allt har det plockat fram sidor hos dem jag inte tycker om.

    Jag har försökt prata med 4-åringen om att syskonen kan skada sig allvarligt om han hoppar tillsammans med dem och jag säger att de inte får skrika och låta en massa på studsmattan för att inte störa grannarna, men det verkar lönlöst. Lösningarna jag hamnat i är istället, vilket jag inte är speciellt stolt över:

    * Hot om att vi ska lämna tillbaka studsmattan (jag överväger det verkligen)
    * Jag måste vara på studsmattan tillsammans med dem och hålla de mindre barnen i handen så vi hoppar försiktigt, medan 4-åringen ränner runt. Då får jag hålla koll på alla som flipperkulor och hamnar i ett ständigt "gör inte si, gör inte så, puttas inte"....

    Kort sagt, det jag ville skulle bli positivt och roligt har bara blivit en massa negativitet och jag är helt slut efter att ha varit tvungen att stå uppe på studsmattan och tjata hela eftermiddagen. Ja, jag kan lyfta ner dem och ta en under vardera armen och gå in med dem istället, men jag vill ju att vi ska vara ute.

    Känner mig som världens curligaste, men det är lätt att det blir övermäktigt med 3 som allihop är i trotsperioden från hell och att jag bara står och fjärrstyr men vet att ingen lyssnar...

  • Svar på tråden Ångrar studsmattan!
  • ExitSong

    Tvillingarna är för små för att riktigt greppa när jag låter storebror hoppa och säger att "ni får hoppa snart". Då står de bredvid och gallskriker och försöker klättra upp. Storebror i sin tur vägrar gå ner.

    Ja, lite av ett i-landsproblem kanske, men nog så irriterande efter en lång dag på jobbet och med utmattningssyndrom så kan det bli droppen... Får vi det att funka på ett bra sätt är det ju ett jättebra ställe för barnen att göra av med energi.

  • Ruter
    ExitSong skrev 2016-04-08 14:38:49 följande:

    Tvillingarna är för små för att riktigt greppa när jag låter storebror hoppa och säger att "ni får hoppa snart". Då står de bredvid och gallskriker och försöker klättra upp. Storebror i sin tur vägrar gå ner.

    Ja, lite av ett i-landsproblem kanske, men nog så irriterande efter en lång dag på jobbet och med utmattningssyndrom så kan det bli droppen... Får vi det att funka på ett bra sätt är det ju ett jättebra ställe för barnen att göra av med energi.


    Finns det något annat att leka med under tiden tänker nå andra uteleksaker eller en sandlåda så de får göra nåt annat än att bara stå och titta på. Är svårt för det minsta att bara stå och vänta medans brorsan får ha roligt ocj svårt att gå av om man bara måste stå bredvid och titta på!?
  • tulip79

    Nu har jag bara 2 barn, en kille på snart 4,5 år o en tjej på drygt 2 år. Vi köpte studsmattan förra sommaren o det funkar ganska bra, då som nu. Sonen får hoppa själv när jag inte är med (ser honom genom fönstret). Men inte dottern o inte dom tillsammans. De hoppar ofta bra ihop. Storebror väntar oftast när lillasyster ramlat så att hon kommer upp igen. Hon har bra balans. Sköter inte storebror sig klättrar jag upp och hämtar ner honom (efter en varning). Sen får han klättra upp igen, under förutsättning att han lova sköta sig på studsmattan. Jag brukar uppmuntra dem att vara på varsin sida av mattan o hoppa. De gillar även att jaga varandra runt runt o det funkar bra.

  • ExitSong

    Finns det något annat att leka med under tiden tänker nå andra uteleksaker eller en sandlåda så de får göra nåt annat än att bara stå och titta på. Är svårt för det minsta att bara stå och vänta medans brorsan får ha roligt ocj svårt att gå av om man bara måste stå bredvid och titta på!?

    Tack för svaret, ja, vi har lite allt möjligt tramptraktorer, gungor, trehjulingar, och så håller vi på att färdigställa en sandlåda, så vi är inne på samma spår, att fixa flera "stationer" så att säga :) Kanske blir det bättre när studsmattan inte är lika ny och spännande längre.

  • Fru Ve

    Ni kanske får ta bort den ett år och ta fram den igen när barnen blir större och förstår mer konceptet att turas om. Mina två barn är 8 och snart 5 och de får hoppa tillsammans. Visst finns en skaderisk men de förstår att de måste vara försiktiga på ett annat sätt än yngre barn. 

  • ExitSong
    tulip79 skrev 2016-04-08 14:47:44 följande:

    Nu har jag bara 2 barn, en kille på snart 4,5 år o en tjej på drygt 2 år. Vi köpte studsmattan förra sommaren o det funkar ganska bra, då som nu. Sonen får hoppa själv när jag inte är med (ser honom genom fönstret). Men inte dottern o inte dom tillsammans. De hoppar ofta bra ihop. Storebror väntar oftast när lillasyster ramlat så att hon kommer upp igen. Hon har bra balans. Sköter inte storebror sig klättrar jag upp och hämtar ner honom (efter en varning). Sen får han klättra upp igen, under förutsättning att han lova sköta sig på studsmattan. Jag brukar uppmuntra dem att vara på varsin sida av mattan o hoppa. De gillar även att jaga varandra runt runt o det funkar bra.


    Tack för svaret, det är nog samma strategi som jag vill ha, det där att de kan få hoppa tillsamman så länge som de sköter sig, och att man annars få ta ner dem.

    Jag hoppas de lär sig snart så jag inte måste vara uppe på mattan och korrigera hela tiden, det blir så tråkig stämning då...
  • Ess

    Vi hade en som man kunde ta av mellan biten på benen så den blev väldigt låg. Det behövdes inget nät då heller, utan de kunde härja fritt på den. I stort sett alla grannbarnen i varierande åldrar var här och hoppade och lekte på den. Det funkade bra.

  • scanmia

    Vi har tre barn med och jag kör stenhårt med att de får hoppa en i taget om inte en vuxen är med på mattan (vilket händer ganska sällan). Med en i taget så känns det rätt så säkert, madrasserat rum liksom. Dina barn är ändå för små att vara ute själv, eller? Så du är ju ändå ute med dem och kan dirigera lite. Dra fram lite såpbubblor att distrahera de andra med. Eller ballonger eller badbollar som kan bollas mellan barnet i studsmattan och dem utanför. Vi har också en del tjafs med att vänta på sin tur och klättra ut när ens tur är slut. Vad som kan hjälpa är att hoppa till musik, musiken stannar tills nästa person kan börja hoppa, eller att man räknar ner de sista tio hoppen, tex.

  • pigglet

    Här hoppar alla tillsammans. Nu är barnen mycket större, 9-13 år, men även när de var små funkade det bra. Ett nät är ju en förutsättning.
    De använder också studsmattan som lekområde till alla möjliga andra lekar. Blindbock, bollekar, rollekar. Eller bara sitta och prata. Skulle vi begränsa att man bara får vara 1 på mattan skulle det förta mycket av nöjet och skapa väldigt mycket konflikter.

  • Vinterankan

    Här hoppar också alla tillsammans och det har aldrig varit några problem. Har hänt en eller två gånger att de har gjort illa sig för att de är flera på mattan och då har vi haft studsmattan i 5 år.

  • ArthurDent

    Min syster som är läkare säger att det är farligt för barn som är under tre att hoppa studsmatta. Hjärnan är tydligen inte tillräckligt fixerad innan dess utan skvalpar liksom runt och stöter i skallbenet vilket kan resultera i små skador på hjärnan.

    Helkul att plötsligt genomdriva hoppförbud för en två och ett halvt-åring som fått smak på det redan, jag vet (been there, done that) så ni får väl göra det ni vill med informationen...

  • viseversa

    Jag hade plockar ner den helt klart. Har plockar bort en del saker som barnen bara slogs om ändå. Kan dom inte samsas försvinner saker helt enkelt. Sen efter ett bra tv testar jag att plocka fram det igen.

  • No Logo

    Sätt upp en tavla med foton på barnen som visar turordningen, alltid samma ordning (pyssla ihop den tillsammans så blir den mer positiv)

    Äggklocka där de får lära sig att ställa in x min

    Lär dem hejaramsor att ropa till syskonet som hoppar!

    Kör nolltolerans mot regelbrytning ett tag i början tills de lärt sig att det lönar sig att följa reglerna. Den som bryter mot en regel får gå in i huset 2 min el dyl. Jobbigt för föräldrarna att genomföra men lönar dig i långa loppet.

    Sen måste du nog ha koll på dem hela tiden när de hoppar ett par år till, men du kanske slipper höra så mycket bråk?!

Svar på tråden Ångrar studsmattan!