• Gabiriella

    Igångsättning nästa vecka - någon mer?

    Har en inplanerad igångsättning på torsdag (14/4) om inget händer innan dess. Då är jag i vecka 42+0.

    Någon mer som har igångsättning inbokad eller har blivit igångsatt pga överburenhet?

    Min första förlossning var superbra och gick snabbt, men en igångsättning känns som att det kan gå åt alla håll. Är mest nervös för sugklocka.

  • Svar på tråden Igångsättning nästa vecka - någon mer?
  • Nuttin
    hortensia79 skrev 2016-04-11 22:15:29 följande:

    Jag blev igångsatt med första barnet på 42+0. Jag fick en gel mitt på dagen och sedan föds han vid 23. Det dröjde fram till 20 innan värkarna kom i gång och under tiden drack jag milkshake och promenerade i solen. Det kändes skönt att vara på sjukhuset och slippa osäkerheten när man skall åka in. Andra förlossningen kom igång av sig själv och det kändes nästan exakt som de tre sista timmarna första gången förutom att krystningen var kortare. Jag är mycket nöjd med båda!


    Hur "mogen" var du innan igångsättningen? Jag fick höra att livmodertappen var mjuk, men flera cm kvar och det har inte förändrats alls på en vecka. Känns som att en igångsättning kan bli segare om man inte är helt "mogen" eller tänker jag fel?
  • AsaEriksson

    Hoppar in här!! Är i vecka 41+1 idag och blir igångsatt på söndag om inget hänt innan dess. Andra barnet (första kom på 40+6) och är faktiskt sjukt nervös för att bli igångsatt eftersom jag precis som ni hört om långdragna förlossningar, värkstormar och tråkiga avslut (snitt/sugklocka). Hua!

  • Gabiriella
    Nuttin skrev 2016-04-11 22:39:10 följande:

    Hur "mogen" var du innan igångsättningen? Jag fick höra att livmodertappen var mjuk, men flera cm kvar och det har inte förändrats alls på en vecka. Känns som att en igångsättning kan bli segare om man inte är helt "mogen" eller tänker jag fel?


    Precis så tänker jag också! Att det blir större risk för längre förlossning, sugklocka, snitt osv om man inte är riktigt mogen. Vi har inte gjort en enda undersökning utan den görs på torsdag morgon och så bedömer dom utifrån den vilken metod som är bäst för oss. Har ingen aning om kroppen är på g eller inte!
  • Nuttin
    Gabiriella skrev 2016-04-12 09:11:09 följande:

    Precis så tänker jag också! Att det blir större risk för längre förlossning, sugklocka, snitt osv om man inte är riktigt mogen. Vi har inte gjort en enda undersökning utan den görs på torsdag morgon och så bedömer dom utifrån den vilken metod som är bäst för oss. Har ingen aning om kroppen är på g eller inte!


    Precis. Usch är så nervös över allt som kan gå snett, vaknade inatt och kunde inte somna om, låg bara och tänkte och tänkte på komplikationer tills jag bröt ihop och bölade i typ en timme. Komplikationer kan ju uppstå vid vanlig förlossning med,men det känns värre på nåt sätt nu.

    Åh hoppas att din kropp är redo! Isf känns det ju mest som lite hjälp på traven bara, som att det kan gå lättare då :)

    Min läkare sa att förlossningen ofta kommee igång för att bebisen inte längre mår bra i magen,vi får trösta oss med att vi gjort det för jäkla mysigt och skönt där inne för dem :) (dumt så här i efterhand kanske, men men ;))
  • Nuttin
    AsaEriksson skrev 2016-04-11 23:12:56 följande:

    Hoppar in här!! Är i vecka 41+1 idag och blir igångsatt på söndag om inget hänt innan dess. Andra barnet (första kom på 40+6) och är faktiskt sjukt nervös för att bli igångsatt eftersom jag precis som ni hört om långdragna förlossningar, värkstormar och tråkiga avslut (snitt/sugklocka). Hua!


    Jag känner med dig! Hoppas bebis vill komma innan söndag :)
  • Gabiriella
    Nuttin skrev 2016-04-12 15:42:59 följande:

    Precis. Usch är så nervös över allt som kan gå snett, vaknade inatt och kunde inte somna om, låg bara och tänkte och tänkte på komplikationer tills jag bröt ihop och bölade i typ en timme. Komplikationer kan ju uppstå vid vanlig förlossning med,men det känns värre på nåt sätt nu.

    Åh hoppas att din kropp är redo! Isf känns det ju mest som lite hjälp på traven bara, som att det kan gå lättare då :)

    Min läkare sa att förlossningen ofta kommee igång för att bebisen inte längre mår bra i magen,vi får trösta oss med att vi gjort det för jäkla mysigt och skönt där inne för dem :) (dumt så här i efterhand kanske, men men ;))


    Håller tummarna för att du blir igångsatt idag! Idag har vi storhandlat, bakat lite fler pajer och slängt i frysen, fyllt BB-väskan med kakor och godis ;), kokat napp och ska städa i eftermiddag! Känns konstigt att kunna förbereda så precis innan bebisen kommer :)

    Kommer nog bli en pirrig natt!
  • KarinIngrid

    Jag blev igångsatt med mitt första barn, förra året.
    jag var jättenervös då jag också hört att det oftast drar ut på tiden och slutar i snitt.

    Men det gick jättebra allting. Det som var skönt var att man var under kontroll hela tiden. Behövde inte sitta hemma och tveka på om vi skulle åka in eller inte.. 
    Det gick superbra och snabbt allting.

    Lycka till!!

  • AsaEriksson
    Nuttin skrev 2016-04-12 15:54:05 följande:

    Jag känner med dig! Hoppas bebis vill komma innan söndag :)


    Tack! Ingen bebis ännu... Börjar känna mig riktigt frustrerad!!! Dessutom har jag gått o blivit sjuk med halsont o feber. Suck!!

    Skönt att höra att flera haft bra förlossningar trots igångsättning!
  • Nuttin
    Gabiriella skrev 2016-04-13 14:17:16 följande:

    Håller tummarna för att du blir igångsatt idag! Idag har vi storhandlat, bakat lite fler pajer och slängt i frysen, fyllt BB-väskan med kakor och godis ;), kokat napp och ska städa i eftermiddag! Känns konstigt att kunna förbereda så precis innan bebisen kommer :)

    Kommer nog bli en pirrig natt!


    Ingen igångsättning idag heller, de ville ge min kropp en chans att mogna till lite, vilket ändå känns bra, vill ju att kroppen ska samarbeta....men på fredag är det inbokat nu!

    Smidigt att kunna planera lite :) vi tänkte också städa och tvätta och dona lite imorgon :)

    Hoppas du kan sova inatt! Önskar dig stort lycka till imorgon, det kommer säkert gå jättebra :) hör av dig sen när ni har landat efter allt och berätta hur det gått!
  • Nuttin
    AsaEriksson skrev 2016-04-13 16:38:15 följande:

    Tack! Ingen bebis ännu... Börjar känna mig riktigt frustrerad!!! Dessutom har jag gått o blivit sjuk med halsont o feber. Suck!!

    Skönt att höra att flera haft bra förlossningar trots igångsättning!


    Japp, frustrationen är inte att leka med. Blir intr bättre av att alla hör av sig och frågar vart bebis håller hus....så fint att folk bryr sig, men åh vilken press!

    Usch, hoppas du kryar på dig, inte roligt att vara sjuk och hängig under förlossning. Vila och kurera dig så gott du kan!
  • Gabiriella
    Nuttin skrev 2016-04-13 21:21:49 följande:

    Ingen igångsättning idag heller, de ville ge min kropp en chans att mogna till lite, vilket ändå känns bra, vill ju att kroppen ska samarbeta....men på fredag är det inbokat nu!

    Smidigt att kunna planera lite :) vi tänkte också städa och tvätta och dona lite imorgon :)

    Hoppas du kan sova inatt! Önskar dig stort lycka till imorgon, det kommer säkert gå jättebra :) hör av dig sen när ni har landat efter allt och berätta hur det gått!


    Blev ingen igångsättning för oss heller! Var öppen ca 3 centimeter och tappen var mjuk men dom hade så himla mkt att göra så vi fick tid för igångsättning imorgon kl 9! Hon gjorde dock en hinnsvepning och sa det mkt väl kan starta innan imorgon av sig själv :) får hoppas på det. Oavsett är det inte långt bort nu!
  • AsaEriksson
    Nuttin skrev 2016-04-13 21:24:19 följande:

    Japp, frustrationen är inte att leka med. Blir intr bättre av att alla hör av sig och frågar vart bebis håller hus....så fint att folk bryr sig, men åh vilken press!

    Usch, hoppas du kryar på dig, inte roligt att vara sjuk och hängig under förlossning. Vila och kurera dig så gott du kan!


    Tack :) nej man blir ju galen!! Jag blev förbannad tillslut och bad folk lämna mig och min mage ifred. Sa till på fb att jag BERÄTTAR när ungen är ute!!!!!! Hahaha

    Fortfarande inget här och dessutom än mer förkyld. Jippie! Jag ringde till FL idag och typ snyftade fram "jag ooorkar inte mer! Kan ni inte sätta igång mig imorrn istället för på söndag?? Vad spelar TVÅÅÅ dagar för roll" men de vägrade. De tyckte att två dagar var ju ingenting det är bara att bita ihop. Och sen villle de att jag skulle göra en hinnsvepning så imorrn kl 9 har jag tid till min BM (om jag ens orkar åka dit.....)
  • Nuttin
    AsaEriksson skrev 2016-04-16 22:42:42 följande:

    Igångsättning imorrn (om inget händer inatt). Sjuuuukt nervös är jag :(


    Jah förstår verkligen det!! Men det kommee att gå bra! Tänk vad skönt när det är över och gjort sedan.

    Själv ligger jag på familje-bb nu, ska åka hem om några timmar. Min lilla tös bestämde sig för att titta ut i torsdags, dagen innan jag skulle bli igångsatt. Så jag hade tur ändå.

    Jag tänker på dig idag och vet att allt kommer gå bra! Styrkekramar!
  • Gabiriella
    Nuttin skrev 2016-04-17 07:54:08 följande:

    Jah förstår verkligen det!! Men det kommee att gå bra! Tänk vad skönt när det är över och gjort sedan.

    Själv ligger jag på familje-bb nu, ska åka hem om några timmar. Min lilla tös bestämde sig för att titta ut i torsdags, dagen innan jag skulle bli igångsatt. Så jag hade tur ändå.

    Jag tänker på dig idag och vet att allt kommer gå bra! Styrkekramar!


    Lycka till AsaEriksson!

    Vår dotter kom i fredags efter knappt 4 timmars förlossning. Vi kom till förlossningen kl 9 för igångsättning, blev ombedda att komma tillbaka vid 12 för dom hade mkt att göra, men vid 11 hade det satt igång av sig självt så vi vände tillbaka och klockan 14.06 är hon född!

    Så än finns det hopp om att du slipper igångsättning! Oavsett så har du snart din bebis :)
  • Sparven88

    Hej!

    Jag blev igångsatt på en lördag då jag var i v42+2 och sen kom sonen på måndagnatt 01.31. Det var en lång historia men det gick ändå bra. Det är inget som avskräckt mig iaf. Dagen innan igångsättning var ci och hälsade på svärmor (ingen visste om att vi fått tid för igångsättning) varpå hon säger "Usch. Jag hoppas han kommer snart så att du slipper bli igångsatt. Det är såå mycket mer intensivt och jobbigt". Ja men tack för det liksom :p

    Men det är klart att det gjorde pisseont, men jag gör om det alla dar (nåväl, nästan iaf) i veckan för priset man vinner efter en förlossning!

    Hoppas det går bra för er alla som precis fått eller snart ska få Bebis! Min guldklimp blir 8 månader idag, och mitt liv fick en helt annan mening den dagen han landade på mitt bröst. Trots att han kom 17 dagar för sent! ;)

Svar på tråden Igångsättning nästa vecka - någon mer?