• camillas1985

    Ni med barn som har tourettes

    Hej jag har en snart 6 årig pojke som har väldigt mycket tics för sig. Han har haft tics länge men de har varit milda eller vad man ska säga. Lite harklingar eller så och han har haft ett tics i taget men nu har han plötsligt lagt till med flera saker och han kör allt på samma gång. Blinkar samtidigt som han böjer ner hela huvudet, flera olika ljud och han gör dom hela tiden. Förutom att de gör en ganska trött i huvudet så blir jag orolig för anledningen till varför han gör det.

    Han har 2 syskon varav en av dom har autism så det finns ju en chans för att även den här killen har en diagnos. När han var yngre pratade vi om adhd då han var väldigt utåtagerande, fick utbrott, aldrig stilla mm men senaste året känns det som han ändrat sig till att bli mer inåtvänd, svår att motivera, fortfarande aktiv men inte på samma sätt. Han har ganska dålig kroppskontroll, svårt att koncentrera sig på en sak och hålla kvar fokus på tex ett spel, sitter aldrig stilla vare sig han kollar på tv, äter mat eller så.

    Flera av sakerna jag skriver är säkert typiska för barn i hans ålder men jag kan ändå inte låta bli att känna att det är något mer.

    Blev längre än vad jag tänkte de här för egentligen ville jag bara fråga er som har barn med tourettes hur de är och vad som gjorde att ni misstänkte just ts? När beslutade ni er för att starta utredning och hur lång tid tog den? Har era barn fler diagnoser?


    Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • Svar på tråden Ni med barn som har tourettes
  • fantasy06

    Vi påbörjade utredning eller vägen dig när sonen började i ettan då problemen verkligen blev mer påtagliga. Var problem redan på förskolan och i förskoleklass men då fanns det ju intw sitta stilla och koncentrera sig krav.

Svar på tråden Ni med barn som har tourettes