• Anonym (kvinna)

    Nu ska jag bli nykter

    Jag har i perioder i mitt liv kämpat mot alkoholmissbruk. Oftast när jag blivit ensam. Har insett att jag inte mår bra själv, trots att jag är introvert och drar mig undan. 
    Det senaste året har mitt alkoholintag ökat. 
    Jag är i en relation, men vi bor inte ihop, och han vet ingenting. Han tror att jag inte dricker alls. 
    Men jag mår inte bra av det här, och jag har insett att jag måste komma ur det, speciellt efter att mitt jobb börjar bli lidande. 
    Jag dricker varje dag när jag är ensam. Får ett lyckorus när jag tar första glaset. Sedan kan jag inte sluta... Mår dåligt fysiskt och psykiskt när jag vaknar... 
    Jag vägrar berätta detta för någon. Jag måste ta mig ur det ensam. 

    Har någon tagit sig ur något sånt här själv? 
    Vill nog bara prata av mig....

  • Svar på tråden Nu ska jag bli nykter
  • Anonym (kvinna)
    Snövits skrev 2016-04-12 08:07:59 följande:

    Du bör gå till AA för att få prata av dig om du vill prova klara detta själv.


    Om jag går till AA så klarar jag det ju inte själv. Jag vill inte att någon ska veta.
  • Anonym (köp)

    Att eliminera möjligheterna är kanske en utväg. Se till att det aldrig finns någon alkohol hemma. Sluta handla helt enkelt. Säg till partnern och arbetskamrater att du är nykterist så slipper du förklara dig vid middagar etc.

    Sen kan nog endorfinkicken efter träning ersätta lite av alkoholkicken i hjärnans belöningscentra. Börja träna alltså. Gärna konditionsträning som jag inbillar mig ger större endorfinpåslag än annan träning. Åtminstone funkar jag så.

    Lycka till

  • Långbenopluto
    Anonym (kvinna) skrev 2016-04-12 08:11:36 följande:
    Om jag går till AA så klarar jag det ju inte själv. Jag vill inte att någon ska veta.
    Okey.

    Styrka är att ta hjälp, men du vet vart hjälpen finns om du inte klarar det.
  • Anonym (Sjukdom)

    Om du blir sjuk, går du då till läkare? Inte? Varför?

    Jag tror att du går till läkare och ber om hjälp. Missbruk är en sjukdom och därmed så är det rätta att ta hjälp av någon som kan hjälpa dig. Det är svårt att få ett brutet ben att läka rätt om man inte tar hjälp, det är samma sak med missbruk.

    I och med att det är en sjukdom och i och med att det nu har börjat påverka ditt jobb så är mitt råd att du vänder dig till din arbetsgivare som enligt lag är tvungen att hjälpa dig till rehabilitering. Vilken typ som är bäst för dig får ni tillsammans komma fram till. Eller om du inte vill ta det med din arbetsgivare ta det privat med AA, Aleforsstiftelsen eller någon annan liknande som har experter inom missbruk.

    Däremot så avråder jag starkt ifrån att byta alkoholen mot träning tex då risken är bara att du byter ett beroende mot ett annat. Träning är som bekant bra till en viss grad men beroende är aldrig bra och till och med träningsberoende kan bli farligt och destruktivt

  • Anonym (Lisa)

    Det trodde min pappa med det här klarar jag själv , tills en dag han hamna på sjukhus och hand liv hängde på skör tråd. Han klara sig och han fick mycket stöd o hjälp från AA .
    Nu hat han vart nykter 5 år och jag är så stolt över honom

  • Anonym (Nykteralkoholist)

    Det ingår i "paketet" som alkoholist att känna skuld & skam. Gå på AA-möten det hjälper. Alla som är där är ju anonyma! 

    Jättebra att du tar tag i ditt liv! 

  • Anonym (Du fixar det)

    Jag är nykter alkoholist. Har varit i samma sits som du. Men i 3 år har jag varit nykter. Gick aldrig på Aa möten. Men fick mycket skakningar precis i början när jag slutade dricka. Kroppen skrek efter sprit. Jobbigaste tiden är i början för man tänker bara på att man vill supa. Men du fixar det ????

  • Anonym (hej)

    KbT

    Det hjälte mig fick reda i gruden på min problem ett års nykterhet nu

Svar på tråden Nu ska jag bli nykter