• anon88

    Är det en bra ide?

    Hej 

    Har hittat två banker som ger 8% i ränta per år. 

    de har ingen insättningsgaranti och kan max ta emot 50.000kr per person. 

    Så har jag 50.000kr så får jag 4000kr per år. Om jag lägger in det i båda så får jag alltså 8000kr per år. 

    har kollat vad vanliga banker ger  och det är typ 1%. 

    Vad tycker ni ? är det en bra investering eller finns det bättre?

  • Svar på tråden Är det en bra ide?
  • Carambolan

    Låter fishy tycker jag. Hade hellre satt in pengarna i fonder med motsvarande avkastning än på småbanker utan insättningsgaranti.

  • sportpappa

    Vilka banker är det? Om bankerna har så hög ränta så vill de att man ska sätta in pengar där.
    Det låter som sagt lurigt att de kan ge en så extremt hög ränta. Det är en väldigt hög ränta till och med innan vi hamnade i det här läget med superlåga räntor.

  • Tecum

    Om du har råd att förlora pengarna kan du sätta in dem, annars inte.

    Kom ihåg att fonder tar en avgift som du ska räkna bort från avkastningen för att kunna jämföra.

  • anon88
    Carambolan skrev 2016-04-13 22:27:59 följande:

    Låter fishy tycker jag. Hade hellre satt in pengarna i fonder med motsvarande avkastning än på småbanker utan insättningsgaranti.


    sportpappa skrev 2016-04-13 22:38:13 följande:

    Vilka banker är det? Om bankerna har så hög ränta så vill de att man ska sätta in pengar där.
    Det låter som sagt lurigt att de kan ge en så extremt hög ränta. Det är en väldigt hög ränta till och med innan vi hamnade i det här läget med superlåga räntor.


    Den ena heter 24Money och den andra heter 4Spar. 

  • Långbenopluto

    Jag hade inte vågat sätta in pengar på en bank som inte har insättningsgaranti.

    Men har du råd att ev förlora pengarna så kan du köra på.

  • Kjell2

    Från Privata Affärer:
    "Men även om det kallas för sparkonto så är placeringen allt annat än riskfri. Kontot omfattas inte av insättningsgarantin och därför kan du förlora dina pengar om företaget går i konkurs.


    Att insättningsgarantin inte gäller innebär också att det maximala sparbeloppet är 50 000 kronor per person.


    Enligt bolaget kommer de insatta pengarna att användas till 4Finance Groups verksamhet. Koncernen är marknadsledande på sms-lån i Lettland och Litauen."

  • anon88
    Kjell2 skrev 2016-04-14 09:31:08 följande:

    Från Privata Affärer:
    "Men även om det kallas för sparkonto så är placeringen allt annat än riskfri. Kontot omfattas inte av insättningsgarantin och därför kan du förlora dina pengar om företaget går i konkurs.


    Att insättningsgarantin inte gäller innebär också att det maximala sparbeloppet är 50 000 kronor per person.


    Enligt bolaget kommer de insatta pengarna att användas till 4Finance Groups verksamhet. Koncernen är marknadsledande på sms-lån i Lettland och Litauen."


    ja men hur ofta går dem i konkurs ? de har ju funnits i några år nu. 
  • Kjell2
    anon88 skrev 2016-04-14 11:35:33 följande:
    ja men hur ofta går dem i konkurs ? de har ju funnits i några år nu. 
    Frågan man ska ställa sig är om man är beredd att  låna ut 50 000 kr av sin sparpengar, utan säkerhet,  till ett bolag som bedriver SMS-låneverksamhet i Baltikum.

    Det ska inte ses som ett sparande utan som en riskfylld investering som kan ge en avkastning. På samma sätt som aktier. Är man inte beredd att lägga sina sparpengar på aktier ska man inte spara på dessa konton.


  • sportpappa
    Kjell2 skrev 2016-04-14 11:46:12 följande:
    Frågan man ska ställa sig är om man är beredd att  låna ut 50 000 kr av sin sparpengar, utan säkerhet,  till ett bolag som bedriver SMS-låneverksamhet i Baltikum.

    Det ska inte ses som ett sparande utan som en riskfylld investering som kan ge en avkastning. På samma sätt som aktier. Är man inte beredd att lägga sina sparpengar på aktier ska man inte spara på dessa konton.
    Tack Kjell2. Du har alltid lika visa inlägg i debatten.

    Precis. Det är inget sparande utan helt enkelt en hjälp till dem att bedriva en verksamhet som driver mängder med människor till ekonomiska problem. Det kan vara lockande med hög ränta, men det är inte riskfritt och jag tycker det är en väldigt omoralisk verksamhet som jag inte skulle stödja.
Svar på tråden Är det en bra ide?