• Randig

    Förhudsinfektion på 3 åring - får ej tvätta! Vad göra?

    Min snart 3 åring vaknade inatt och sa att han hade ont i snoppen och han klagar väldans just när han kissar.
    Har sett att den är lite mer ros/röd ute vid förhudstippen och läst mig fram på nätet att det troligtvis är en begynnande förhudsinfektion och på 1177 står det att man ska tvätta och skölja flera gånger om dagen med ljummet vatten.

    Eh, ah, det låter ju rätt lätt rent teoretiskt, men min son blir hysterisk och jag vet inte hur jag ska göra:( jag får inte röra den. Har mutat, pratat, förhandlat, försökt få honom att tvätta osv. Han gråter och vill inte.

    Och i detta fallat när det gäller könsdelar har jag vääääldigt svårt för att "tvinga mig på honom" för att tvätta även om det skulle vara för hans eget bästa. Men har själv dålig erfarenhet av "tvångskollar/tvättar/undersökningar" när jag var riktigt liten då jag ofta hade urinvägsinfektioner:/

    Vad ska jag göra? Testa när han sover?

  • Svar på tråden Förhudsinfektion på 3 åring - får ej tvätta! Vad göra?
  • Anonym (:))

    Kan du inte bara sätta honom i badet? Med barnolja?

  • Anonym (2 ggr)

    Sätt honom i ljummet bad, mycket vatten, så länge som möjligt flera gånger om dagen. När han är där kanske du kan få honom att själv dra någon gång i snoppen, det måste in vatten under förhuden nämligen. Min son har haft det två gånger och det enda som hjälper är tvätta tvätta tvätta.

    Första gången han fick det svullnade det så mycket att läkarna övervägde att lägga ett snitt för att lätta på trycket men vi klarade oss precis med tvätt. Men då var hans snopp väldigt svullen och blålila, och det kom på bara några timmar. Andra gången fick han börja bada direkt han sa att det gjorde ont och då hann det bara bli lite rött innan det gick tillbaka.

  • syntharen

    En gammal huskur är att sätta barnet i vatten med upplösta tvålspån 3 gånger om dagen. Behövs bara upp över snoppen. Dom flesta barn gillar att bada. Och man behöver inte röra på snoppen heller, vattnet och tvålen tar hand om infektionen.

  • Randig
    syntharen skrev 2016-04-16 08:25:57 följande:

    En gammal huskur är att sätta barnet i vatten med upplösta tvålspån 3 gånger om dagen. Behövs bara upp över snoppen. Dom flesta barn gillar att bada. Och man behöver inte röra på snoppen heller, vattnet och tvålen tar hand om infektionen.


    tvålspån? alltså vanlig tvål i badet eller?
  • Annelie 76
    Randig skrev 2016-04-16 08:33:11 följande:
    tvålspån? alltså vanlig tvål i badet eller?
    Ja vanlig tvål. Fast det behövs ingen tvål, det räcker med vatten. Min son har haft det två gånger och bad funkade bra. Tror det heter "balinit".
  • Annelie 76

    För min son räckte det med bad, vi behövde inte peta, tvätta eller nånting. Bara se till att han satt ner.

  • Anonym (F)

    Precis som andra har skrivit, bada, bada, bada! Minst 20 min per gång gärna tre gånger per dag med snoppen under vattnet så sköljs smutsen ut automatiskt. På vår son gick det över på tre dagar och han var också väldigt svullen. Hade det inte börjat bli bättre skulle vi få gå till vc där de spolar med en spruta under förhuden så det var väldigt skönt att vi slapp det tack vare alla bad! Vår son gillar visserligen att bad men även han tröttnade och ville inte. Så det blev mycket skumbad, såpbubblor och så köpte vi någon ny rolig badleksak.

  • Anonym (Emla)

    När min son fick det och det gjorde riktigt ont smorde jag försiktigt med bedövningssalva. Det fick verka ett tag och sedan gick det jättebra att tvätta.

    Var försiktig med tvål. Det svider ordentligt om det kommer in i urinröret.

  • pigglet

    Bada/sitta i vatten många gånger/dag, det hjälpte sonen. Det skulle vara såpa i vattnet sa de till oss, såpa är bakteriedödande?

  • Randig
    Anonym (Emla) skrev 2016-04-17 19:16:17 följande:

    När min son fick det och det gjorde riktigt ont smorde jag försiktigt med bedövningssalva. Det fick verka ett tag och sedan gick det jättebra att tvätta.

    Var försiktig med tvål. Det svider ordentligt om det kommer in i urinröret.


    Kan man köpa sånt bedövningsmedel på apoteket? vad heter det?
Svar på tråden Förhudsinfektion på 3 åring - får ej tvätta! Vad göra?