• Vorsol

    Oönskad graviditet trots pco?

    Någon som blivit spontant och oönskat gravid trots pco? Vad bestämde ni er för att göra?

  • Svar på tråden Oönskad graviditet trots pco?
  • Jasmin Karlsson

    Blev spontant gravid ca 4 mån efter förlossning (IVF-graviditet). Det var inte alls lägligt men skulle aldrig göra abort. Det blev sen missfall...

  • Anonym (Abort)

    Jag har haft PCOS sedan yngre tonåren och är idag i 30-årsåldern. Har alltid vetat om att det kan bli svårt att bli gravid och har egentligen aldrig haft någon längtan efter barn. Med PCOS och dess följdsjukdommar som är högst ärftliga är jag inte så sugen på att sätta ett liv till denna värld med mina gener, önskar verkligen ingen att behöva leva med en del av de problem jag har till följd av sjukdommen.

    Plötsligt för två år sedan stog jag där, gravid. För mig var det inte en fråga vad jag skulle göra, jag ringde och bokade abort med en gång och har inte ångrat mig en enda gång. 

    Däremot blev jag EXTREMT taskigt bemött på abortkliniken som i princip försökte övertala mig att behålla barnet, nu när jag ju "som av ett mirakel" var gravid trots PCOS. De verkade inte ha någon som helst förståelse för att barnet var väldigt oönskat. 

    Jag meddelade även då att jag önskar remiss för sterilisering så att det inte händer igen, även där blev jag extremt illa bemöt av en kirurg som vägrade göra ingreppet pga min ålder och att jag inte har några barn. Så, ingen sterilisering... Återstår att se om det blir klippkort på abortmottagningen eller om det var en "one hit wonder".

  • Vorsol

    Alltså shit så dåligt bemötande! Jag är väldigt besvärad av tanken på att någon skulle försöka övertala mig att behålla ett barn jag inte vill ha.. Just av den anledningen tackade jag nej till kurator. Jag har lyckats bli gravid nu då. Vi vill inte ha det och tid är bokad till nästa måndag. Hon jag pratade med i telefon verkade inte ha nån speciell åsikt och det var skönt! Min syster (som är frisk men blev gravid för ung) gjorde abort och kände efteråt att hon behövde prata med någon så jag hjälpte henne boka en tid. Den kuratorn snackade nästan bara om hur det hade kunnat vara om dom behållt barnet! Vad är det liksom? En ung tjej som har vett nog att veta när det är helt fel tid i livet, trots att hon alltid velat ha barn, och så försöker vården ge henne dåligt samvete efteråt.. Blev lite ot här.. ????

  • Anonym (Abort)

    Tyvärr är det väldigt många som arbetar inom sjukvård som inte riktigt klarar av att hålla sina personliga åsikter och värderingar för sig själv.

Svar på tråden Oönskad graviditet trots pco?