• Malva2015

    ni som gjort kub

    Hej! Skulle vilja höra era tankar om kub nu efter att ni fått resultatet. Vi har tid för blodprov på fredag men funderar fortfarande hur vi ska göra.
    Vad fick ni för resultat och hur tänker ni?

  • Svar på tråden ni som gjort kub
  • Moorii

    Vi valde att göra kub, mest för att om vi inte gjort det hade vi oroat oss så mycket över ifall allt var bra eller inte. Vissa avvikelser ser man bara då och inte på rul dessutom, så det kändes skönt att göra det därför också. Vi fick 1 på 2142, vilket får ses som ett bra resultat med tanke på att jag är 33 år, snart 34. Det var för trisomi 21, de andra har jag för mig att vi fick 1 på 20 000. Vi hade inte bestämt något innan om hur vi skulle göra om vi fick ett dåligt resultat, mest för att vi inte visste hur vi skulle reagera. Hur känner ni? För- och nackdelar för eran del om ni gör det?

  • amalie79

    1:20 000 på alla tre trisomier. Här rekommenderas man gå vidare om risken är högre än 1:200, men vi hade " en egen gräns" på 1:100.

    Vi har personlig erfarenhet av trisomi 21, downs syndrom, via en nära vän till familjen, därför gjorde vi kub.

    Är glad jag tog hela dagen ledigt vid ultraljudet för de fick hålla på länge för att få alla mått, jag fick hoppa jämfota, springa i korridoren o de tryckte hårt o länge på mig innan de var klara så var som träningsvärk i magen hela eftermiddagen sen

  • Malva2015
    amalie79 skrev 2016-04-20 09:53:38 följande:

    1:20 000 på alla tre trisomier. Här rekommenderas man gå vidare om risken är högre än 1:200, men vi hade " en egen gräns" på 1:100.

    Vi har personlig erfarenhet av trisomi 21, downs syndrom, via en nära vän till familjen, därför gjorde vi kub.

    Är glad jag tog hela dagen ledigt vid ultraljudet för de fick hålla på länge för att få alla mått, jag fick hoppa jämfota, springa i korridoren o de tryckte hårt o länge på mig innan de var klara så var som träningsvärk i magen hela eftermiddagen sen


    Va? Trodde det tog en halvtimme(?)
  • amalie79
    Malva2015 skrev 2016-04-20 10:44:54 följande:

    Va? Trodde det tog en halvtimme(?)


    Ja det ska det ju göra. Men i v 13 är bebisen inte stor o det krävs att man lyckas få de mått som krävs för att göra en uträkning. Efter att bm hållit på i 40 min o fått mig att dricka två glas vatten, gå på toa, springa upp o ned i korridoren o dessutom slå rumpan i britsen så fanns inte så många mer sätt att locka bebis att vända sig :) så hon var tvungen att ta nästa patient o vi fick gå äta lunch o komma tillbaks efter det, då gick det bättre. Att jag var glad jag tog ledigt var för att jag var rätt mör efter det, hade mycket molvärk i början av grav. ändå
  • Hilda77

    Fick högrisk på alla tre trisomerna. Nackspalten var ok, det var mitt blodprov som drog ner det. Var extremt lågt.
    Mkp visade att det inte var något fel. Kommer dock oroa mig resten av graviditeten pga mina blodprover.
    Önskar att jag aldrig gjort det

  • Carabellis kusp

    Jag håller med Hilda77. Jag fick 1:2 på KUB trots att jag är 27 är. Nackspalten var för bred. Moderkaksprov gjordes, helt utan anmärkning. Idag ligger en till synes normal bebis och snuttar hos mig. Jag skulle dock säga att graviditeten förstördes av kub-testet; jag var helt säker på att det var något allvarligt fel på barnet trots att vi gjort flera extra ultraljud och kontroller. Jag mådde fysiskt hur bra som helst, men vågade inte knyta an till den lilla flickan i magen. Inte ens nu vågar jag helt ta henne till mig.

    Skulle jag mot förmodan bli gravid igen med ett tredje barn så skulle jag göra moderkaksprov direkt för att slippa ovisshet.

  • Malva2015
    Carabellis kusp skrev 2016-04-20 12:46:38 följande:

    Jag håller med Hilda77. Jag fick 1:2 på KUB trots att jag är 27 är. Nackspalten var för bred. Moderkaksprov gjordes, helt utan anmärkning. Idag ligger en till synes normal bebis och snuttar hos mig. Jag skulle dock säga att graviditeten förstördes av kub-testet; jag var helt säker på att det var något allvarligt fel på barnet trots att vi gjort flera extra ultraljud och kontroller. Jag mådde fysiskt hur bra som helst, men vågade inte knyta an till den lilla flickan i magen. Inte ens nu vågar jag helt ta henne till mig.

    Skulle jag mot förmodan bli gravid igen med ett tredje barn så skulle jag göra moderkaksprov direkt för att slippa ovisshet.


    Är inte missfallsrisken hög vid moderkaksprov?
  • Malva2015
    Hilda77 skrev 2016-04-20 12:26:57 följande:

    Fick högrisk på alla tre trisomerna. Nackspalten var ok, det var mitt blodprov som drog ner det. Var extremt lågt.
    Mkp visade att det inte var något fel. Kommer dock oroa mig resten av graviditeten pga mina blodprover.
    Önskar att jag aldrig gjort det


    Vad är det i blodprovet som visar hög risk? Är det att man har för lågt hcg?
  • syntharen

    Jag och min man valde att göra kub för att jag är 37 år. Vi ville nog mest utesluta trisomi 13 och 18 eftersom det inte livsdugligt. Hade vi fått veta att barnet hade down syndrom, trisomi 21 hade vi nog inte gjort abort men det är skönt att veta på förhand. Nu fick jag 1/4700-nånting på 21 och 1/20000 på dom andra två, vilket är jätte bra för min ålder.

  • Hilda77

    Papp-a och hcg mäter dom. Hormon som moderkakan utsöndrar. Är värdet på papp-a lågt så kan det tyda på kromosomfel eller att moderkakan inte fungerar som den ska. Eller så har man låga nivåer o allt är ok.
    Ska ligga på cirka 1. Jag hade 0,2.
    Nu vet jag inte om jag är en av dom som har låga värden naturligt. Jag kan inte göra något mer än att vänta på att barnet ska komma. Det är många månader av onödig oro.

Svar på tråden ni som gjort kub