• Physalis

    Vägra ta i hand.

    Angående nyheten om en man i miljöpartiet som inte ville ta i hand med kvinnor finns det för mig lite tankar.

    Jag tycker i grund och botten att man ska få göra precis som man vill, ha vilken religiös uppfattning man vill osv, men jag tycker inte att det finns några giltiga anledningar till att vara respektlös eller bete sig illa mot folk.

    Jag tycker också att alla offentliga personer, speciellt politiker borde ha som minimikrav att följa vårt lands grundprinciper, alltså jämställdhet och människors lika värde i detta fallet.

    Han hade med lätthet kunnat undvika situationen utan att tumma på sina religiösa uppfattningar och ändå utåt sätt betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen.

    Han hade exempelvis kunnat påstå att han har ett dåligt immunförsvar och låtit bli att ta någon i handen, man som kvinna. Alltså låtit bli att peka ut att det är just kvinnor han inte vill ta i handen och varför.

    Så vad tycker ni andra, ska man ha överseende med såna här beteenden om det är pga religösa (eller andra) skäl, eller ska man kräva att den religiösa individen får lösa liknande dilemman utan att vara respektlös mot sin omgivning?

  • Svar på tråden Vägra ta i hand.
  • Anonym (respekt)

    Ska man ha överseende, frågar du? Absolut inte. Vill man leva i ett land med vissa värderingar så får man faktiskt underordna sig det. Jag respekterar iranska lagar att man måste täcka håret som kvinna när jag är där. Jag kör inte bil i Saudi-Arabien, och klär mig heller inte i shorts där. Jag kräver samma respekt från de som besöker oss och/eller lever här.

    Jag känner flera unga muslimska män som avskyr vårt sätt att leva. Och jag förstår inte deras inställning. Varför är de här då?

  • Anonym (Anpassning)

    De får anpassa sig.

    Kommer vi till deras hemländer så anpassar vi oss.

    Svårare än så är det inte.

  • Pastella

    Han kan försöka argumentera för att det inte innebär att han ser kvinnor som mindre värda, men faktumet att han behandlar kvinnor och män olika kan han inte neka till. Privatpersoner kan få vara hur tokiga de vill men vi kan inte ha politiker som gör skillnad på människor beroende på vilket kön de har.

  • Anonym (respekt)
    Pastella skrev 2016-04-20 12:27:37 följande:
    Han kan försöka argumentera för att det inte innebär att han ser kvinnor som mindre värda, men faktumet att han behandlar kvinnor och män olika kan han inte neka till. Privatpersoner kan få vara hur tokiga de vill men vi kan inte ha politiker som gör skillnad på människor beroende på vilket kön de har.
    Är vi så jävla dumma som tar in muslimer i riksdagen så får vi nog skylla oss själva. Innebär att Sverige kommer likna mellanöstern om 50 år.
  • Anonym (Sara)

    Jobbar inom vården och möter detta relativt ofta. Män som inte tar i hand när man själv sträcker fram handen. Sådant beteende ska absolut inte accepteras från våra politiker. Absolut inte!

  • Anonym (Tron)
    Anonym (Sara) skrev 2016-04-20 12:35:24 följande:

    Jobbar inom vården och möter detta relativt ofta. Män som inte tar i hand när man själv sträcker fram handen. Sådant beteende ska absolut inte accepteras från våra politiker. Absolut inte!


    Men de vill ha vård? Jag skulle ha svårt att hjälpa någon som tydligt säger att den inte respekterar en.
  • Anonym (Linn)

    Det är ok att vägra handslag, men då ska man göra det mot alla, både kvinnor och män. Jag hade känt mig fruktansvärt provocerad om nåon kom och tog alla mina manliga arbetskollegor i hand, men inte mig. Det är väldigt respektlöst!

  • Anonym (nop)

    Självklart inte acceptabelt för en politiker. Alla som tycker att detta är okej är hycklare för samma människor skulle gå i taket om en vit man vägrade ta t.ex. specifikt svarta människor i hand.

    Detta argument att det inte handlar om att man inte anser att kvinnor och män är olika värda utan bara är olika är så tröttsamt. Många rasister i USA kom också med det argumentet. "Anledningen till att svarta människor måste ha egna saker och sitta på specifika ställen är bara för att dem är annorlunda".

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Tron) skrev 2016-04-20 12:43:52 följande:

    Men de vill ha vård? Jag skulle ha svårt att hjälpa någon som tydligt säger att den inte respekterar en.


    Ja, det är väldigt provocerande. Första gången det hände blev jag jätteledsen. Nu för tiden blir jag bara förbannad.
  • Anonym (!)

    Självklart ska man INTE tvingas till det.
    Jag anser att människor har rätt att bestämma över sina kroppar, och därmed rätt till att neka kroppskontakt med det motsatta könet. Det har inget med jämställdhet/synen på kvinnor att göra.

    Man kan hälsa på andra sätt.

Svar på tråden Vägra ta i hand.