• AnnCharlotte86

    IVF-par i GBG?

    Jag & min make påbörjade utredning för barnlöshet i mars-15. Det tog inte lång tid att få reda på vad som var fel. I augusti hade vi möte med vår gynekolog - det var min make som hade något fel. Vi vet inte VAD, bara att hans spermier är för(14-15 miljoner) och sega. Vi fick domen att vi med 99% säkerhet inte skulle kunna få barn naturligt.

    Så i oktober hoppade vi in på IVF-behandling. I december plockades 7 ägg ut, varav 2 blev embryon. 1 ägg sattes in och tog inte. Nu ska vi sätta in embryo nummer 2 när jag får ägglossning. 

    Någon som är i samma sits som oss - dvs att det är det "ovanliga" felet på mannen och inte kvinnan? För jag & maken känner att vi är helt ensamma, och hade varit lite...Skönt att hitta par att bara bolla allt med

  • Svar på tråden IVF-par i GBG?
  • Cyanea

    Tråkigt att ni befinner er i den här sitsen, men skönt att ni får hjälp. 

    Det är faktiskt inte ovanligt alls att det beror på mannen. Jag har för mig att de säger att 30% av fallen beror på kvinnan, 30% på mannen, 30% på båda och resten är oförklarligt barnlösa. Det ska vara lika vanligt att det är fel på mannen som på kvinnan i alla fall.

    I vårt fall är det maken som har problem. Han hade 2 milj. spermier, plus att de var ganska slöa, så vi fick en liknande prognos och kanske lite sämre. Vi fick inte bara göra IVF utan metoden ICSI där labbteknikern aktivt väljer ut de finaste spermierna och injicerar en och en i äggen. Så ni är långt från ensamma :) 

    Vill du får du bolla så mycket du vill med mig :) Jag är dock inte riktigt i samma sits då vår resa började tidigare och vi nu trots alla odds och efter mycket kämpande fått vår mirakeldotter, men du får ju känna själv vilket stöd du är i behov av :) 

    Oavsett önskar jag dig stort lycka till nu vid ditt kommande FET :) 

  • AnnCharlotte86
    Cyanea skrev 2016-04-22 10:40:24 följande:

    Tråkigt att ni befinner er i den här sitsen, men skönt att ni får hjälp. 

    Det är faktiskt inte ovanligt alls att det beror på mannen. Jag har för mig att de säger att 30% av fallen beror på kvinnan, 30% på mannen, 30% på båda och resten är oförklarligt barnlösa. Det ska vara lika vanligt att det är fel på mannen som på kvinnan i alla fall.

    I vårt fall är det maken som har problem. Han hade 2 milj. spermier, plus att de var ganska slöa, så vi fick en liknande prognos och kanske lite sämre. Vi fick inte bara göra IVF utan metoden ICSI där labbteknikern aktivt väljer ut de finaste spermierna och injicerar en och en i äggen. Så ni är långt från ensamma :) 

    Vill du får du bolla så mycket du vill med mig :) Jag är dock inte riktigt i samma sits då vår resa började tidigare och vi nu trots alla odds och efter mycket kämpande fått vår mirakeldotter, men du får ju känna själv vilket stöd du är i behov av :) 

    Oavsett önskar jag dig stort lycka till nu vid ditt kommande FET :) 


    Det är ICSI vi kör med också, maken vet allt om detta då han frågade sönder barnmorskan :P


    Men fick ni några svar på vad som kunde vara fel med din make? Maken här hemma är ju nyfiken på vad som kan vara fel, men vet inte vart han ska vända sig för att få svar

  • Cyanea
    AnnCharlotte86 skrev 2016-04-28 21:44:04 följande:

    Det är ICSI vi kör med också, maken vet allt om detta då han frågade sönder barnmorskan :P


    Men fick ni några svar på vad som kunde vara fel med din make? Maken här hemma är ju nyfiken på vad som kan vara fel, men vet inte vart han ska vända sig för att få svar


    Ok :) För oss var det en jättebra metod, hoppas att det kommer funka toppen för er också :) 

    Nej, inga direkta svar. Det finns nog för lite kunskap om orsakerna till manlig infertilitet, eller så är det bara för svårt att hitta problemet om det inte är något uppenbart som blockering i sädesledare eller infektion. 

    Vi har dock en teori om maken. Hans föräldrar hade också svårt att få barn. De försökte i många, många år innan det blev barn. Detsamma verkar ha hänt hans farmor och farfar. De gifte sig innan farmodern ens hunnit fylla 18 men ändå blev inga barn förrän hon var kring 30. Det kan alltså finnas en viss ärftlighet, tyvärr, åtminstone bland männen. 

    Carlanderska ska vara de bästa i Sverige på manlig infertilitet, kanske kan de ge några svar? Eller går ni redan där? 
Svar på tråden IVF-par i GBG?