• Wilmer123

    Är ja tjock

    Ja är 15 år och är i puberteten och ja växer på längden ich bräden. Ja är 1.72 och väger 58 kg och mitt BMI är 20 och då är ja tydligen sund och normal vikt, men ändå känner ja mig tjock jämfört med killarna i klassen. Ja tränar på gym 6 dagar i veckan, är ganska stark och har stora muskler men ändå är ja lite tjock/mullig. Kommer fettet sträcka på sig när ja vuxit klart, ja har ju ganska långa föräldrar. Tack för alla svar

  • Svar på tråden Är ja tjock
  • Zadre

    Kan lugna dej med att du inte på något sätt är tjock eller överviktig. Jag är 169 och väger knappt 60. Är absolut inte tjock.
    Nu är ju BMI inte så mycket att gå efter men om vi går efter din vikt och längd så är du absolut inte tjock och behöver defenitivt inte gå ner i vikt. Ännu mindre om du dessutom tränar mycket och har muskler så muskler har högre densitet än fett. Kolla bilderna här:
    fitnessinspiration.forme.se/2014/januari/muskler.html

    Om du är stor om magen så kan det bero på att du är svullen vilken kan vara av flera olika anledningar. Jag märker till exempel att min mage bli plattare/mindre svullen om jag undviker mejeriprodukter t.ex. (ersätter de med kokosdito).

  • Zadre

    Med din vikt och längd är du absolut inte överviktig.
    Som sagt, magen kan vara vätska. Behöver inte vara fett.
    Det kan också vara så att det är din självbild som spökar. "Känns det som" skriver du. Man är själv sin största kritiker och kan överdriva saker man inte gillar hos sej själv.

    Men sen med tanke på att du är 15 så kan det vara lite babyhull som ligger kvar. Det försvinner när man blir äldre. Och dina tonårshormoner kan spela mycket spratt. Ser själv på bilder från mina tonår. Lång och smal men rund om ansiktet på ett sätt jag inte är längre och då har jag ändå ökat i vikt sen dess.

    Bekymra dej inte om vikten och bry dej inte om vad spegeln säger. Du har inte vuxit färdigt ännu och mycket kommer hända med din kropp innan dess. Fokusera på att må bra.

Svar på tråden Är ja tjock